گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

یکی از دلایلی که موجب کند شدن پیشرفت سازسازی در ایران می شود، نبود الگو های دقیق سازها در دست سازندگان سازهای ایرانی است. بسیاری از سازندگان سازهای ایرانی، بدون استفاده از یک الگوی دقیق مجبور به پیاده کردن طرح الگوهای مختلف هستند که این روش باعث بالا رفتن درصد خطا و در نهایت افت کیفی سازها می شود. یکی از بهترین روش های نقشه برداری از سازها، استفاده از نرم افزارهای نقشه کشی مانند اتوکد (AutoCAD) است. اتوکد یکی از برنامه های مشهور نقشه کشی است که به طراح امکان بهره برداری ساده و دقیق از این نرم افزار را می دهد. در این مقاله به روش طراحی صفحه روی یک ساز ایرانی (سه تار) بوسیله این نرم افزار با روش پیشنهادی رضا ضیایی می پردازیم؛ ابتدا یک الگو را انتخاب کرده و نسبت به خصوصیات آن طراحی را آغاز می کنیم:

طول کاسه: ۲۶۵ میلیمتر
عرض دسته: ۳۰ میلیمتر
شعاع دایره: ۸۰ میلیمتر
ابتدا بعد از باز کردن صفحه ی ۲بعدی AutoCAD به سراغ تنظیمات صفحه می رویم تا انداه ها را بر حسب میلیمتر تغییر دهیم.
با استفاده از نوار منو در بالای صفحه، گزینه “format” را انتخاب می کنیم، سپس به سراغ گزینه “units” رفته و بر روی آن کلیک می کنیم، پنجره ای که باز می شود اندازه ها را برحسب “Inches” که پیش فرض سیستم می باشد را به ما نشان می دهد که باید به “Millimeters” تغییر دهیم.

پس از آن به سراغ سایز صفحه رفته و با استفاده از فرمان “Limits” در قسمت پایین صفحه تایپ و سپس Enter می کنیم، سپس وارد کردن ۰و۰، Enter و بعد از آن اندازه های مورد نظر (به طور مثال ۲۹۷ و۲۱۰ میلیمتر که اندازه کاغذ A4 می باشد) را وارد می کنیم. سپس با تایپ فرمان Z مخفف کلمه Zoom و A مخفف کلمه All صفحه را آماده ترسیم می کنیم.

اکنون صفحه AutoCAD آماده وارد کردن دستورات بعدی می باشد.

۱- در محدوده افقی و عمودی شعاع دایره خود را ترسیم می کنیم. برای این کار از دستور Line موجود در نوار ابزار استفاده می کنیم یا حرف L را تایپ و Enter را می زنیم.

نکته: برای ترسیم خط راست کلید F8 را از روی کیبورد می زنیم تا خط کاملا راست ترسیم شود.

برای این منظور، در قسمتی از صفحه کلیک کرده موس را به سمت مورد نظر (به طور مثال از چپ به راست برای رسم شعاع افقی) می کشیم اندازه ۸۰ میلیمتر را که شعاع دایره ماست وارد و کلید Enter را می زنیم، سپس موس را به سمت پایین می آوریم، حال دوباره عدد ۸۰ را تایپ و Enter را می زنیم. اکنون کلید Esc را برای خروج از فرمان می زنیم.

سوده مفیدی

سوده مفیدی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است