گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

«بیگ بند» – آشنایی و تاریخچه

بیگ بند (Big bands) به معنای دسته های موسیقی بزرگ نوعی گروه موسیقی جز است که در سال های ۱۹۳۵ تا اواخر دهه ۴۰ یعنی دوران سوئینگ (Swing Era) از محبوبیت بسیاری برخوردار بود. بیگ بند

به طور معمول از حدود ۱۲ تا ۱۹ نوازنده در بخشهای مختلف تشکیل میشد . به نامهایی چون ارکستر جز و جز صحنه ای یا “stage band” نیز شناخته می شد.

بر خلاف موسیقی اجرا شده توسط گروههای کوچک موسیقی جز یا “jazz combo” که در آن موسیقی بر اساس بداهه نوازی شکل میگرفت، موسیقی بیگ بند با دقت فراوان تنظیم می شد و نتهای آن از قبل تهیه شده، در اختیار نوازندگان قرار میگرفت و تک نوازی بداهه تنها در صورت درخواست تنظیم کننده انجام می گرفت.


audio fileArtie Shaw – Begin the beguine

تاریخچه و سبک
دو دوره مجزا در تاریخ گروههای موسیقی پرطرفدار وجود دارد. بیگ بند که در ابتدا شامل ۱۰ تا ۱۳ عضو بودند و در میانه دهه ۲۰ به محبوبیت رسیدند. این گروهها در این دوره به اجرای نوعی موسیقی

جز مطبوع و ملایم که بداهه نوازی اندکی داشته و شامل یکی دو ویولون بود – سازی که از میانه دهه ۳۰ تقریبا از موسیقی جز حذف شد – می پرداختند. بسیاری از هنرمندان این سبک پس از ظهور موسیقی سوئینگ خود را بازنشسته کردند.

در اواخر دهه ۲۰ شکل جدیدی از بیگ بند به وجود آمد که بیشتر به مفهوم جز نزدیک بود، به این معنا که بخش بزرگی از موسیقی به بداهه نوازی سولو اختصاص یافته بود.

نیویورک سیتی (New York City) و کانزاس سیتی (Kansas City) دو مرکز مهم بیگ بند به شمار می آمدند که در اولی، شیوه ای پیچیده و سطح بالا از موسیقی تنظیم شده به کار میرفت – که گروه فلچر

هندرسون (Fletcher Henderson) و دوک الینگتون (Duke Ellington) با ارکستر خود در کاتن کلاب (Cotton Club) از جمله چهره های سرشناس آن به شمار می آیند – و در دومی نوعی موسیقی جز خاکی تر، با مایه هایی از بلوز توسط موسیقی دانانی چون بنی موتن (Benny Moten) و جسی استون (Jesse Stone) اجرا می شد.

در اوایل دهه ۳۰ موسیقی سوئینگ به ظهور رسید که نسبت به جز اولیه از نرمش و انعطاف بیشتری برخوردار بود. هرچند که این موسیقی تا حدود سال ۱۹۳۶ مخاطبین انبوهی نداشت، اما از این زمان به

بعد، محبوبیت بیگ بندز افزایش یافت و این گروهها با اجرای موسیقی سوئینگ عالی، نقش مهمی در معرفی سوئینگ به عنوان یک سبک مستقل ایفا کردند.


audio fileLouis Armstring – Mame

در این دوران گروههای بزرگ یا بیگ بنز به قدری بر صنعت موسیقی مسلط شده بودند که نسلهای قدیمیتر متوجه شدند که یا باید همرنگ این موج تازه شده یا خود را بازنشسته کنند. موسیقی دانانی چون لویی آرمسترانگ (Louis Armstrong) و ارل هاینز (Earl Hines) گروههایی تشکیل دادند و مشاهیری چون جلی رول مورتون (Jelly Roll Morton) و کینگ اولیور (King Oliver) به فراموشی سپرده

شدند.

بعدها سرپرستان گروه های موسیقی، پیشگام اجراهایی با مایه هایی از سبک برزیلی و آفریقایی-کوبایی شدند که با سازبندی سنتی بیگ بند انجام میگرفت. امروزه نیز گروههای بزرگ موسیقی جز اروپایی با به کاربردن سازبندی بیگ بند به اجرای موسیقی جز آوان-گارد (پیشرو) پرداخته اند.

en.wikipedia.org

آیدین صمیمی

آیدین صمیمی

۱ نظر

  • با عرض سلام خدمت مسئولین سایت
    عید را به شما تبریک گفته و آرزومند سالی خوش برای شما عزیزان هستم.
    امیدوارم که سال جدید هم مانند سال گذشته سایتتان پر بار و بر قرار باشد .
    من حدودا از بدو تاسیس این سایت هر روز با عشق و علاقه مطالب آنرا دنبال کرده ام و حقیقتا استفاده های فراوان برده و مطالب بسیاری یاد گرفته ام.
    واقعا نمیدانم چطور میشود از زحمات شما تشکر کرد .
    فقط برایتان آرزوی موفقیت بیش از پیش میکنم.
    قربان شما سامان خلیلی

بیشتر بحث شده است