گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

«احوالات شخصی» رونمایی می‌شود

«احوالات شخصی» عنوان پروژه‌ای شنیداریست که ایده‌ی مقدماتی آن در سال ۱۳۹۰ شکل گرفت. طی این پروژه در مرحله‌ی نخست مقرر شده‌است تا با حمایت مالی خانه‌ی هنر منظومه‌ی خرد، پانزده آهنگساز جوان که تا حال آلبوم مستقلی نداشته‌اند انتخاب و سفارشی برای تولید یک آلبوم موسیقی به آنها داده شود. شاید مهمترین ویژگی این پروژه در نوع و محتوای همین سفارش باشد.

در پایگاه اینترنتی این پروژه (www.ahvalate_shakhsi.com)، در خصوص این سفارش‌ها اینگونه توضیح داده شده است: «هنرمندان این مجموعه، تکنوازان یا آهنگسازان انتخاب‌شده‌ای هستند که در مقابل یک سفارش سهل، ولی ممتنع قرار گرفته‌اند؛ سفارشی با گستره‌ی: هیچ آدابی و ترتیبی مجوی/ هرچه می‌خواهد دل تنگت بگوی.

در واقع تهیه‌ی اثری که شخصی‌ترین بیان موسیقایی‌شان در آن باشد و سلیقه‌ی عمیق‌ درونی‌شان، بدون توجه به خواسته‌های مخاطب مثالی یا تخیلی‌شان، در آن نمایان شود. حاصل نزد ما که سفارش‌دهنده بوده‌ایم، هر بار تنها شگفتی بود.

هربار هنگام شنیدن هر کار که داغ داغ از استودیو درمی‌آمد با بیان هنری، شخصی و مستقلی از هر هنرمند مواجه شدیم که بازتابنده‌ی حال و هوای درونی‌تر و امکانات بالقوه‌ی موسیقی این دوران بود. امیدواریم این مجموعه که شاید بتوان آنها را خودنگاره‌های موسیقایی این دوره دانست، هوای تازه‌ای به باغ موسیقی بدمد».


نکته‌ی قابل توجه دیگر در مورد این آثار این است که در ضبط و تولید و اجرای آنها، شخص یا دیدگاهی غیر از خود آهنگسازان هیچگونه دخالتی نداشته‌اند. در تیرماه سال ۹۰ چهار آلبوم ضبط و جهت انتشار به تأیید نهایی رسیدند.

مراحل اخذ مجوز و کارهای جنبی این آلبوم ها دو سال به طول انجامید و حال پس از سپری شدن این مدت نسبتاً طولانی، عصر روز جمعه هفتم شهریورماه،‌ از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰،‌ این چهار آلبوم در شهر کتاب مرکزی (واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از تقاطع مطهری) با حضور آهنگسازان این مجموعه، رونمایی خواهند شد. مشخصات کلی این چهار اثر بدین شرح است:
۱-آلبوم «بی واژه گفتگو»؛ تکنوازی سه تار با آهنگسازی و اجرای سپیده مشکی. ۲-آلبوم «گذر»؛ تکنوازی عود با آهنگسازی و اجرای سیاوش روشن. ۳-آلبوم «مناظری که از قاب می گریزند»؛ تکنوازی تار با آهنگسازی و اجرای رسول پورسنگری. ۴-آلبوم «گمانه»؛ باآهنگسازی سهیل پیغمبری. (در قطعات آلبوم «گمانه» از سازهایی همچون کلارینت،‌ قانون و آکاردئون استفاده شده‌است).

همچنین در ادامه‌ی این پروژه در حال حاضر آلبوم‌های دیگری نیز در حال تولید هستند.

مدیریت هنری این پروژه را علی صمدپور به عهده دارد که این موسیقیدان،‌ در سالهای گذشته مدیریت مجله‌ی شنیداری «گوش» را به عهده داشت.

سعید یعقوبیان

سعید یعقوبیان

متولد ۱۳۵۸ تبریز
کارشناس ارشد علوم اقتصادی و برنامه‌ریزی از دانشگاه علامه طباطبایی ۱۳۸۶
نوازنده‌ی تار و سه‌تار، منتقد و پژوهشگر موسیقی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است