گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

همایون رحیمیان: قصد داریم کنسرت را در تالار وحدت هم تکرار کنیم

پیش از برگزاری کنسرت «نگاه آسمانی» به آهنگسازی همایون (علی) رحیمیان با آواز حسام الدین سراج، در آخرین تمرین های گروه حضور یافتیم تا گفتگوی کوتاهی با آهنگساز و رهبر این کنسرت انجام دهیم:

از اینکه بالاخره بعد از حدود ۳۰ سال از ضبط این اثر، مطابق علاقه تان،‌ این مجموعه با رهبری خودتان به روی صحنه میرود؛ چه احساسی دارید؟

قبلا هم گفته بودم که آروزی من این بوده که «نگاه آسمانی» را روزی با رهبری خودم به روی صحنه ببرم، واقعا خوشحال هستم و باید تشکر کنم از آقای تفرشی که هزینه های این برنامه را تقبل کردند و این امکان را به ما دادند.


از وضعیت تمرین ها رضایت دارید؟

اگر این امکان وجود داشت که تمرین های بیشتری داشته باشید، مطمئنا بهتر بود ولی با وجود محدودیت های زمانی ای که داریم، تا اینجا خوب پیش رفته ایم.

گویا تغییراتی در سازهای ارکستر و پارتیتور داده اید و بخشهایی را به کلی تغییر داده اید، مثلا سه تار حذف شده و به جای آن سنتور به ارکستر اضافه شده و همینطور تغییرات زیادی در تصنیف «ای عاشقان» شنیده می شود، دلیل این تغییرات چیست؟

بعضی از سازها مثل سه تار به دلیل مشکلات اجرای زنده حذف شده و به جای آن سنتور می نوازد، همچنین به جای یک تار، دو عدد تار در ارکستر قرار داده ایم تا صدادهی بهتری داشته باشیم؛ همچنین به خاطر خصوصیات اجرای زنده تغییراتی در قطعات داده شده که البته بعضی از این تغییرات به خاطر احساس فعلی و تجربه های جدید من است که قطعات را به این شکل می پسندم؛ بالاخره انسان در طول سی سال تغییراتی می کند از نظر سواد و احساس…

آیا قصد تکرار این برنامه را دارید؟

آنطور که قبلا با آقای تفرشی صحبت کردم، قصد داریم کنسرت را در تالار وحدت هم تکرار کنیم.

در حاشیه:

* سالن تمرین در همان مجموعه (برج میلاد) قرار داشت و با وجود کوتاه بودن سقف سالن، تا حدی صداهای سازهای ارکستر به هیاهو تبدیل شده بود ولی با همین شرایط ارکستر مشغول تمرین بود.

* مدیر و تهیه کننده این برنامه، محمد تفرشی به همراه تیم هماهنگ کننده برنامه، از ساعتی قبل از شروع تمرین تا ساعتی پس از پایان آن، در سالن حضور داشتند.

* در میان تمرین، دکتر پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی، در سالن حضور یافت و با عوامل برنامه در مورد کم و کیف کنسرت، گفتگو کرد.

       
 

       
 
سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است