گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نگاهی به آلبوم و کنسرت «به زمین و آفتاب» (۳)

چهار قطعه گرگانی
چهار قطعه گرگانی اما بر خلاف تصاویر روستایی که از ریتم منطقه بخصوصی پیروی نمی کرد، بر اساس تم مشخصی از موسیقی مازندرانی ساخته شده است. این قطعات از کتاب روح الله خالقی (از موسیقی مازندران) انتخاب و استخراج شده اند که بطور کلی بیش از چند میزان نیست اما هنرمند آنرا بسط و گسترش داده و موفق به خلق فضای جدیدی شده است.

با اینکه در این قطعه از تم موجود به عنوان الگو استفاده شده است اما به هیچ عنوان (به اصطلاح) یک «تم تنظیم شده» نیست، بلکه قطعه ای آهنگسازی شده است! هر کدام از این قطعات یادآور مناطق مختلف مازندران است.

کنسرت «به زمین، به آفتاب»
این کنسرت با همکاری هنرمندان با استعداد و جوانی برگزار شد که با توان بالای خود تا حد بسیار مطلوبی از عهده اجرای این کار بزرگ برآمدند. این هنرمندان در روز برگزاری کنسرت قطعا دانستند که مخاطبان باریک بین، قدر زحماتی که آنان (با توجه به شرایط موجود) برای رسیدن به این مرحله از شکوفایی هنری کشیده اند را می دانسته و ارج گزار آنان بوده اند. مخاطبانی که آروزی موفقیت بیشتر خانم ها تینا جامه گرمی نوازنده ویولن یک، یگانه حسینی نیا نوازنده ویولن دو، پریسا پیرزاد نوازنده ویولا، نگار نورا نوازنده ویولنسل، شقایق صادقیان نوازنده فلوت، سایوری شفیعی نوازنده ی کلارینت، بابک شیبانی نوازنده گیتار و نوازنده پیانو آقای بهنام ابوالقاسم دارند.

برگزاری این کنسرت اتفاق بسیار خوش یمن و به جایی بود و امید است تا با همکاری هنرمندان برجسته چنین برنامه هایی ادامه پیدا کند تا علاوه بر تقویت هنرمندان جوان و ایجاد انگیزه در آنان برای تلاش در اجرای آثار بزرگ، منبعی ایرانی هم برای اعتلای اندیشه و درک علاقمندان فهیم موسیقی در دسترس قرار گیرد.

… و یادی از فلورانس لیپت

این کنسرت با یاد همسر گرامی و شایسته دکتر شریفیان، خانم فلورانس شریفیان – لیپت خواننده برجسته آواز کلاسیک برگزار شد.

زنده یاد فورانس لیپت یکی از برجسته ترین هنرمندان آواز کلاسیکی بود که ایران به خود دیده است. ازدواج با دکتر شریفیان باعث شد، بسیاری از خوانندگان ایرانی بتوانند از حضور این استاد برجسته بهرمند شوند. او نیز همانند همسرش به دلیل دانش وسیع از علم موسیقی و هم تسلط بر چندین زبان مختلف، بهترین فرصت ها را برای آموزش علمی موسیقی در اختیار هنرآموزان ایرانی بوجود آورد.

زنده یاد لیپت، نمونه منحصر به فرد خلوص، فروتنی و تلاش برای رسیدن به اهداف بزرگ بود. او در آخرین سال حیات تصمیم به تشکیل گروه کر و تعلیم گروهی از خوانندگان با استعداد ایرانی داشت و تصمیم گرفته بود، برای همیشه در کنار همسرش به ایران بیاید و ماندگار شود، اما در بازگشت به ایران و درحالی که شوق ماندن و آموزش جوانان ایرانی، وجودش را مملو از شادی ساخته بود، متاسفانه به طور ناگهانی دچار بیماری نافرجامی شد و جامعه خوانندگان کلاسیک ایران را که به دانش ایشان برای اعتلای خود بسیار بسیار محتاج بود، در اندوهی بزرگ فرو برد… یادش عزیز و جاودان باد…

۱ نظر

بیشتر بحث شده است