گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

لئونارد برنشتاین، رهبر، آهنگساز و پیانیست آمریکایی


لئونارد برنشتاین (Leonard Bernstein) متولد ۱۹۱۸، آهنگساز، رهبر ارکستر، آموزگار و پیانیست آمریکایی و اولین رهبر ارکستر متولد ایالات متحده که شهرتی جهانی یافته است، به شمار می آید.

آثار او در زمینه موسیقی فیلم شهرتی فراوان یافته و جوایز متعددی نسیب وی نموده اند. از جمله این آثار میتوان به موسیقی فیلمهای “در شهر” (On the Town)، “در بارانداز” (On the Waterfront) و

“داستان وست ساید” (West Side Story) اشاره کرد.

او در سال ۱۹۵۲ در تلویزیون حضور داشت و در برنامه های هنری شبکه CBS به نام Omnibus به تدریس موسیقی میپرداخت.

برنشتاین اولین فرد آمریکایی بود که توانست رهبری ارکستر فیلارمونیک نیویورک را بر عهده بگیرد. او با این ارکستر به مدت ۱۵ سال به اجرای برنامه ای تلویزیونی به نام “کنسرتهایی برای جوانان”

(Young People’s Concerts) با هدف آشنا نمودن کودکان و نوجوانان با موسیقی پرداخت. او به خاطر این برنامه موفق به دریافت جایزه Emmy به خاطر بهترین همکاری موسیقی با تلویزیون و سه

جایزه Emmy دیگر برای اجرای بی نظیر موسیقی کلاسیک شد.

برنشتاین در دهه ۷۰ چندین برنامه سخنرانی در دانشگاه هاروارد (Harvard) برگذار کرد و در دهه ۸۰ رمان “کاندید” (Candide) اثر ولتر (Voltaire 1778-1694 نویسنده فرانسوی) را به موزیکال

تبدیل کرد. او تابستانها در تنگل وود (Tanglewood محلی در لیناکس و استاکبریج مختص موسیقی که فستیوالهای موسیقی و برنامه هایی از جمله برنامه تابستانی ارکستر سمفونیک بوستون در آن برگذار

میشود) به رهبری ارکستر میپرداخت و تا سال ۱۹۹۰، که در اثر حمله قلبی درگذشت، به این کار ادامه داد.

گالری عکس



۱. ۱۹۲۱- برنشتاین و والدینش ساموئل و جنی.


۲. ۱۹۳۹- برنشتاین در زمان فارغ التحصیلی از دانشگاه هاروارد.


۳. ۱۹۴۳- عکس امضا شده برنشتاین : “تقدیم به انجمن فیلارمونیک نیویورک، همراه با قدردانی فراوان به خاطر فرصت بزرگی که در اختیار من قرار دادید. ارادتمند، لئونارد برنشتاین”


۴. ۱۹۴۵- برنشتاین همراه با دوست آهنگساز و مرشد خود ارون کاپلند Aaron Copland 1990-1900


۵. ۱۹۴۵- برنشتاین در حال رهبری ارکستر سمفونی نیویورک.


۶. ۱۹۴۶- برنشتاین و ایگور استراوینسکی Igor Stravinsky (1971-1882 آهنگساز بزرگ روس/آمریکایی)


۷. ۱۹۴۶- برنشتاین در آپارتمان خود همراه با دوست آهنگسازش مارک بلیتزشتاین، در حال مطالعه یکی از آثار وی به نام The Airborne Symphony.


۸. ۱۹۴۷- برنشتاین در حال تمرین با ماریان اندرسون (۱۹۹۳-۱۸۹۷ خواننده آمریکایی) در استادیوم لویزون Lewisohn نیویورک.


۹. ۱۹۴۷- برنشتاین در آپارتمان خود واقع در خیابان دهم نیویورک.


۱۰. ۱۹۴۸- برنشتاین و کلاس تابستانی وی در تنگل وود.


۱۱. ۱۹۴۹- برنشتاین همراه با سرژ کوزویتسکی Serge Koussevitzky در تنگل وود، پس از اجرای سمفونی شماره ۲ او به نام The Age of Anxiety.


۱۲. ۱۹۵۱- برنشتاین و همسرش فلیسیا مونتیلگره Felicia Montealegre بازیگر شیلیایی در راه سفر ماه عسل.


۱۳. ۱۹۵۶- مجموعه عکس تئاتر بیلی رز Billy Rose


۱۴. ۱۹۵۹- برنشتاین و فلیسیا همراه با بوریس پاسترناک Boris Pasternak نویسنده رمان “دکتر ژیواگو” در مسکو.


۱۵. برنشتاین و خانواده در اواخر دهه ۶۰. فلیسیا، جیمی، الکساندر و نینا


۱۶. ۱۹۷۴- برنشتاین همراه با شاگرد تحت الحمایه خود مایکل تیلسون توماس Michael Tilson Thomas _متولد ۱۹۴۴، رهبر ارکستر و پیانیست آمریکایی)


۱۷. ۱۹۷۸- برنشتاین همراه با استفن سوندهایم Stephen Sondheim (متولد ۱۹۳۳ آمریکا) آهنگساز و ترانه سرا


۱۸. ۱۹۸۳- برنشتاین در حال تمرین اپرای خود A Quiet Place در هوستون.


۱۹- ۱۹۸۸- برنشتاین در استودیوی خانگی خود واقع در فیرفیلد Fairfield کانکتیکات Connecticut.

memory.loc.gov

دیدگاه ها ۶

  • با تشکر از مطالب اطلاعات و عکسهای خوب باید متذکر بشم که شایسته بود از کارهای موسیقی ایشون هم می گذاشتید. به هر حال مرسی.

  • با سلام، بی نهایت سپاسگذارم و قدردانی از زحمات شما بی نهایت توافق هنری حاصل است.خوشحال خواهم شد اگر مقدور باشد عکسی از آلبوم زیبای این استاد گرانقدر برایم ارسال شود.
    علیرضا اکبرپور کارشناس ارشد آهنگسازی.

  • سلام، میشه لطف کنین و از اجراهای این رهبر ارکستر هم مطلب بذارین، خصوصا برای بتهوون و مالر و هایدن و موتسارت و چایکوفسکی و شوستاکوویچ و چند تا از موسیقیدان های جدید مثل گریشون و استراوینسکی.
    بعد میشه بگین چرا اواخر عمرش سرعت اجراهاش رو پایین میاره، الان اجراهاش رو نگاه کنین. بار اولی که سمفونی نهم رو تو نیویورک اجرا میکنه پونزده دقیقه و بیست و شیش ثانیه طول میکشه، بعد یه بار دیگه تو تولد بتهوون سال هزار و نصد و هفتاد حدود پونزده دقیقه و اگه اشتباه نکنم بیشتر از سی ثانیه طول میکشه، بعد هزار و نه صد و هفتاد و نه میاد وین پونزده دقیقه و بیست ثانیه اجرا میکنه ولی بعدش یه مرتبه هزار نه صد و نود یا نود و یک میاد بالای هجده دقیقه اجرا میکنه. البته یادم رفت بگم با ارکستر رادیو باواریا هم همین حدود اجراش طول میکشه.
    اگه مرهون زحمت میفرمایید که ممنون

  • البته اشتباه شد، سرعتش کم نمیشه ولی عوض میشه، سمفونی پنجم بتهوون موومان اول رو تو ارکستر رادیو باواریا سریعتر اجرا میکنه. میشه در مورد اجرا هاش از برامس هم بگید، ممنون

بیشتر بحث شده است