گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

همزمان با پایان جنگ در سال ۱۳۶۷، تصویری میهمان خانه های ایرانیان خسته از جنگ شد که تا امروز در خاطر بسیاری مانده است. جوانی خوش چهره و خوش صدا که برنامه ای از ارکستر سمفونیک صدا و سیما را معرفی و با عوامل آن برنامه مصاحبه می کرد؛ این جوان خود از اعضای ارکستر سمفونیک تهران و به گفته اهالی فن، از با استعدادترین هنرمندان فاگوت نواز جوان آن روزگار بود؛ محمدرضا احمدیان… محمدرضا احمدیان در اواسط دهه ۶۰ از ارکستر سمفونیک تهران به ارکستر صدا و سیما پیوست و در این سازمان بود که فعالیت های خود را در زمینه آهنگسازی آغاز کرد. زمانی که هنوز به دهه سوم زندگی خود نرسیده بود به مقام معاونت موسیقی سازمان صدا و سیما رسید (۱) که آنزمان مدیریت موسیقی این سازمان با دکتر بهمن ریاحی، پدیده آهنگسازی آن دوران بود. شاید درخشان ترین دوران موسیقایی رادیو پس از انقلاب، مربوط به دوره مدیریت دکتر ریاحی در این سازمان باشد.

در دهه ۷۰ دیگر احمدیان نوازنده با موسیقی هایش شناخته می شد و آثار متعدد او در فضای موسیقی لایت – کلاسیک، مورد توجه اقشار زیادی قرار گرفت. دهه های ۷۰ و ۸۰ مقارن بود با فعالیت های گسترده احمدیان در زمینه تدریس و تهیه کنندگی موسیقی و امروز احمدیان دیگر فعالیت زیادی در زمینه موسیقی ندارد، با او گفتگویی می کنیم در زمینه فعالیت هایش از نوازندگی به آهنگسازی و از تدریس تا تهیه کنندگی.

درباره خودتان بگویید، متولد چه سالی هستید و موسیقی را چگونه آغاز کردید؟
سال ۱۳۳۸ خورشیدی در تهران به دنیا آمدم و از یازده سالگی (کلاس پنجم ابتدایی) و به واسطه علاقه پدرم (!) در هنرستان موسیقی مشغول به تحصیل شدم. بعدها که از دوران کودکی و نوجوانی عبور کردم فهمیدم که پدرم دچار اشتباه بزرگی شده!

چه استادانی داشتید؟
کلاسهای تئوری موسیقی و هارمونی را با آقای مصطفی کمال پورتراب، سلفژ را با خانم افلیا پرتو، مبانی آکوستیک و صدا شناسی موسیقی را با آقای امین شهمیری، ویلن تخصصی را با آقای فرید فرجاد، پیانو اجباری را با خانم اقدس پورتراب، ویولا تخصصی را با آقای والودیا تارخانیان، آواز تخصصی اپرا را با آقای اشنایدر (که اهل کشور آلمان بودند) و فاگوت تخصصی را با آقای میساک کوجکیان (که اهل کشور بلغارستان بودند) گذرانده ام.

پی نوشت
۱- محمدرضا احمدیان پست های فراوانی داشته است از جمله: نوازنده ارکستر سمفونیک تهران – مدیر گروه کر و ارکستر سمفونیک تهران – معاون مدیر کل مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – ممتحن امتحانات عملی ارتقاء گروه هنرمندان عضو گروه کر و ارکستر سمفونیک تهران – نماینده مدیرکل مرکز موسیقی وزارت ارشاد در گروه فرهنگ و ادب و هنر صدا و سیما – مسئول تولید و پخش آثار ارکستر سمفونیک تهران – سرپرست کویینتت سازهای بادی چوبی ارکستر سمفونیک تهران – مدیر آرشیو موسیقی شبکه دوم سیما – مدیر تولید و پخش موسیقی شبکه دوم سیما – نماینده مدیر شبکه دوم سیما در تل فیلم – مدیر ارکستر جوانان سازمان صدا و سیما – مدیر تولید موسیقی و مدیر ارکسترهای سازمان صدا و سیما – مدیر دفتر تحقیق موسیقی سازمان صدا و سیما – مدیر گروه کر سازمان صدا و سیما – مدیر تولید موسیقی و مدیر ارکسترهای مرکز حفظ و اشاعه موسیقی – دبیر شورای عالی موسیقی سازمان صدا و سیما – دبیر کمیته فنی شعر و ادب سازمان صدا و سیما – نماینده مدیر کل موسیقی صدا و سیما در امور بازرگانی – نماینده مدیر کل موسیقی صدا و سیما در شرکت سروش – نماینده مدیر کل موسیقی سازمان در شبکه دوم سیما – مشاور مدیر گروه موسیقی دانشگاه صدا و سیما – معاون مدیر گروه موسیقی دانشگاه صدا و سیما – جانشین مدیر گروه موسیقی دانشگاه صدا و سیما – مدیر رسیتالهای دانشجویی دانشگاه صدا و سیما – مدیر ارکستر سمفونیک دانشگاه صدا و سیما – عضو شورای آموزشی علمی کاربردی دانشگاه صدا و سیما – عضو کمیته علمی گروه موسیقی دانشگاه صدا و سیما – دبیر نشستها و جلسات علمی پژوهشی گروه موسیقی دانشگاه صدا و سیما – استاد راهنمای رشته نوازندگی ساز جهانی دانشگاه صدا و سیما و… همچنین تدریس واحد گروه نوازی موسیقی جهانی در مقطع کاردانی، تدریس واحد اجرای صحنه ای در مقطع کارشناسی، تدریس واحد گروه نوازی موسیقی جهانی در مقطع کارشناسی، تدریس واحد ارکستر جهانی در مقطع کارشناسی، تدریس واحد نظریه و کاربرد موسیقی در مقطع کارشناسی ارشد و تدریس واحد کاربرد موسیقی در تبلیغات در مقطع کارشناسی ارشد و….

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

دیدگاه ها ۴

  • معمولا فردی که در سازمانی مشغول بکار است در طی سالیان اشتغال پست هاو مشاغل مختلفی سازمانی می گیرد و این موضوع غریبی نیست و برای غالب کارمندان سازمانی اتفاق می افتد شما هم می توانستید یک صدا و سیما نوشته ویک پرانتز باز و بسته کنید و نیازی به اینهمه عناوین در پانوشت نبود! بطور کلی هر میزی که یک کارمند مدتی پشت ان می نشیند سابقه ای برای او ایجاد می کند ولی معمولا سایرین علاقه ای به مرور خاطرات چهل ساله دیگران در اداره جات ندارند و قضیه کسل کننده می شود. مثلا اگر همین کار را در معرفی فردی چون دکتر ریاحی انجام دهید فقط چهار قسمت مقاله باید پانوشت بزارین که موضوع خنده دار میشود.بنابراین گزیده گویی بخشی از فنون نویسنده و بیان مفاهیم به مخاطب است.(در ضمن احترام به ایشون و توانایی هایشان)

  • پستی مانند نماینده موسیقی صدا و سیما در امور بازرگانی یا نماینده مدیر شبکه در تل فیلم واقعا چه کمکی به روشن شدن نقاط کور موسیقی می کند?! یا وقتی گفته میشود معاون مدیر گروه موسیقی و بلافاصله جانشین مدیر گروه موسیقی به اختلاف یک ویرگول فاصله, واقعا منظور چیه? قضیه غیر از طمطراق الکی خنده دار هم میشه. گفتم شما یکبار پای کاغذهای یک کارمند یا نظامی بازنشسته بنشینید و دو چندان برایتان از این رزومه ها می گذارد! ولی چه کسی حاضر است حوصله به خرج دهد و اینهمه عناوین یک کارمند را انهم در یک سازمان! دنبال کند….!?

بیشتر بحث شده است