گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

موسیقی یا مُسکِن؟! (۱)

موسیقی بخش مهمی از ناخودآگاه ذهن ماست. برای هر کدام از ما، بارها پیش آمده که بدون آنکه دقت کنیم یا آگاهانه خواسته باشیم به زمزمه ترانه، آواز یا آهنگی که علاقه داریم پرداخته ایم. گاهی از مرور یا زمزمه موسیقی در ذهن مان واکنش های دفاعی در برابر ترس، دلهره، یا دیگر احساسات منفی ساخته ایم و برای پرت کردن حواسمان از رخدادهای نا مطلوب پیرامون خود به موسیقی روی آورده ایم. مطلب زیر ترجمه ای است از مقاله ای که به طور خلاصه به بررسی نتایج پژوهش های مختلفی که در زمینه نقش موسیقی در تسکین درد انجام شده است می پردازد. (محبوبه خلوتی)

آیا تا به حال سعی کرده اید که درد خود را با گوش دادن به موسیقی التیام بخشید؟ من این کار را کرده ام. مثلا برای اینکه حواسم را از درد کوتاه اما گزنده آمپول زدن یا خون دادن پرت کنم آهنگی را برای خودم خوانده ام.

این استراتژی به من کمک می کند که دردی که احساس می کنم را فراموش کنم و البته پژوهش ها نیز ثابت کرده اند که دیگران نیز در کاهش درد از این رویکرد بهره برده اند.

در سال های گذشته پژوهش های زیادی به رابطه بین موسیقی و درد پرداخته اند. مطالعات پژوهشی گروهی به شواهدی دست یافته اند که فایده استفاده از موسیقی به عنوان ابزاری برای مدیریت درد را تأیید می کند.

برای مثال، در سال ۲۰۱۲ مطالعه ای مروری از هفده پژوهش که بین سال های ۲۰۰۵ و مارس ۲۰۱۱ صورت پذیرفته بود نشان داد که سیزده مورد از این هفده پژوهش به این نتیجه رسیدند که شرکت کنندگان در این پژوهش ها (که عبارت بودند از زنان در حال زایمان، بیماران مراقبت های ویژه، بیماران تحت درمان و جراحی شده) با گوش کردن به موسیقی درد کمتری را احساس کردند.

نویسندگان این مطالعه مروری توضیح می دهند که نتایج ترکیب شده این پژوهش ها تأیید کننده استفاده از موسیقی به عنوان رویکردی کمکی برای کنترل درد در بزرگسالان بستری شده در بیمارستان است. بهره گیری از موسیقی مطمئن و ارزان است و اقدامی مراقبتی و مستقل به شمار می رود که می توان آن را به آسانی در برنامه مراقبتی روزانه بیماران جای داد.

علاوه بر این، نویسندگان مقاله ای مروری درباره بهره گیری از موسیقی در مراقبت های تسکین درد به این نتیجه دست یافتند که موسیقی می تواند کیفیت زندگی بیماران سرطانی را، با کاهش درد، کاهش اضطراب و تغییرات خلقی بهبود بخشد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

  • من بخاطر یه سری مشکلات روحی و روانی، حدود هشت سال دارو مصرف کردم، الان دو سال هست که کلاس ساز می رم که البته این هم یکی از راههای درمانم بوده که پزشکام به من توصیه می کردن..الان مثل قبل، وابسته به دارو نیستم ولی خب هنوز هم خیلی خوب نیستم..

بیشتر بحث شده است