گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره “پرنده های شهر من” (۱)

نوشته ای که می خوانید به قلم امیر اسلامی، آهنگساز و عضو هیات علمی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر است که درباره شاگردش حمیدرضا آفریده و آلبوم او نوشته شده است:

حمیدرضا* ١٢ سال داشت که به کلاس تئوری من آمد. پسری کم حرف و خجالتی ولی با شوری درونی که هرگاه زبان می گشاد، این شوریدگی بر ملا می شد. در گیر و دار ورود به هنرستان موسیقی بود و ساز ویلن کلاسیک می زد. با ورود به هنرستان موسیقی سوره، کمانچه را انتخاب کرد و گرایشات موسیقی اش به موسیقی ایرانی بیشتر و بیشتر شد.

چند سالی دیگر ندیدمش و از او بی خبر، تا اینکه در اخبار کنسرتها نامش را به عنوان نوازنده کمانچه میدیدم.

حمیدرضا ی خجالتی و کم حرف، دیگر حرفهای زیادی برای گفتن با کمانچه داشت. روزی تلفنم زنگ خورد و صدایی شنیدم که خود را حمیدرضا آفریده معرفی کرد. از من خواست در ضبط اولین آلبوم مستقلش کمکش کنم.

وقتی به استودیو رفتم با حمیدرضا یی روبه رو شدم که کمانچه اش پختگی بیشتر از سنش را داشت و صاحب اندیشه ای مستقل شده بود.
بسیار هیجان زده شدم و خوشحالی خودم را ابراز کردم. این ارتباط هنری دوباره از سر گرفته شد ولی اینبار نه با عنوان هنرجو و معلم، بلکه دو دوست که قرار است در کار هنری مشارکت اندیشه کنند.

بی اغراق از کیفیت نوازندگی و حال و هوای موسیقی اش لذت بردم و تصمیم گرفتم تا حد توانم به او کمک و همفکری دهم.

آلبوم موسیقی حمیدرضا که شامل لحظات متفاوت موسیقائی است، بیانگر درونیات و خواستگاه متنوع حمیدرضا است.

*حمیدرضا آفریده – متولد ۱۳۶۹ تهران

دیپلم موسیقی از هنرستان موسیقی سوره و فارغ التحصیل مقطع لیسانس موسیقی از دانشگاه عالی موسیقی
فراگیری ساز کمانچه نزد اساتید: اردشیر کامکار، هادی منتظری، شهرام صارمی، احسان ذبیحی فر و فراگیری مباحث نظری و تئوریک نزد اساتید: امیر اسلامی، مرحوم محمد نوری، وارطان ساهاکیان، کارن کیهانی، دکتر لوریس هویان، دکتر محمدرضا آزاده فر.


جشنواره ها:
نفر اول در بیست و ششمین جشنواره موسیقی” فجر”، مقام دوم در بخش گروه نوازی جشنواره “جوان ایرانی”، بخش جنبی جشنواره بیست و پنجم موسیقی”فجر”، بخش جنبی جشنوازه موسیقی فجر”زنجان”، شرکت در اولین جشنواره موسیقی “آشیقی”، شرکت در فستیوال موسیقی آندلس “الجزایر” و…

فعالیتها: آهنگسازی مستند “خاطره نی آوران”، آهنگسازی و اجرای موسیقی برای تئاترهای متعدد، آهنگسازی اجرای مشترک نقالی و موسیقی، آهنگسازی و تنظیم کوارتت زهی ایرانی وآهنگسازی برای گروه های موسیقی، آهنگسازی و ضبط آلبوم اولین اثر شخصی وی به نام “پرنده های شهر من” بدون کلام و آهنگسازی آلبوم دوم وی متشکل از سازهای تار، بم تار، قانون، کمانچه، قیچک و کوبه ای بدون کلام در دست انتشار.

همکاری با گروه هایی همچون : گروه”راز و نیاز” به سرپرستی سالارعقیلی ، سرو آزاد با همراهی استاد مجید درخشانی، گاتها، سپندار، عشیران، طیفور، مهربانی، همایون، اساطیر، همراز، نقش، صهبای کهن، اشراق، نوای مهر، مشتاق و اجراهای مختلفی با استاد غلامعلی پور عطایی و… اجراهای متعدد در داخل و خارج کشور و نوازندگی در آلبوم های متعدد…

امیر اسلامی

امیر اسلامی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است