گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره “پرنده های شهر من” (۲)

حمیدرضا نوازنده ای توانمند است که در رفتاری خالصانه و بدون ادعا سعی بر ارائه تنها ذهنیات موسیقائی خود دارد. موسیقی برای او زندگی است و هر لحظه اش با موسیقی است و این عاملی است که به او کمک میکند تا موسیقی ای ارائه دهد که با درونیاتش به طور منسجمی تنیده شده است.

استفاده از سازهای کوبه ای متنوع و همچنین استفاده از سازهای کمانچه، کمانچه آلتو، قیچک آلتو و کمانچه پنج سیم در قطعات این آلبوم در کنار تکنیک خوب نوازندگی، سونوریته خوب، جسارت آهنگسازی، تنوع موسیقائی و همت و علاقه مصنف به موسیقی و سازش از نکات مورد توجه این آلبوم است.

آلبوم موسیقی “پرنده های شهر من”* در ٩ قطعه راوی حکایت جوانی است که چون پرنده ای به نقاط مختلف مرزهای موسیقی سفر کرده و برای خود توشه ای اندوخته است. سفری که حاصلش در لحظات مختلف این آلبوم به وضوح پیدا است.

پرنده های شهر من، قطعه ای که نام آلبوم نیز از آن نیز اخذ شده، ملهم از موسیقی ای با خلسه ای مستانه و عاشقانه است که حکم گشایش آلبوم را دارد.

آغاز، ضربی نوا با الهام از فضاهای بداهه نوازی و تا حدی تحت تاثیر شیوه کمانچه نوازی کیهان کلهر.

شکوه، بداهه نوازی با متر آزاد در نوا که به ضربی ای ملهم از ریتم موسیقی کردستان منجر می شود.


پرسه در باد
، بیانگر لحظه ای از سفر عاشقانه حمیدرضا به خطه موسیقائی خراسان و همنشینی با اساتید موسیقی این سرزمین است.

در سوگ پرنده ها، دعوتی است از شنونده برای ورود به بداهه نوازی در متر آزاد دو کمانچه که کاملا فضائی متفاوت به لحاظ محتوای موسیقی با “شکوه” را دارد. اما پایان این بداهه نیز چون “شکوه” به یک ضربی ختم می شود.

شیدایی، روایتی عاشقانه از لحظات شیدائی و شوریدگی حمیدرضا است.

نجوا، فضای تکرار شونده در همراهی آواز چون موسیقی ای ملهم از بیان دوران کودکی مصنف است. فضائی متضاد با جدیتی که در دیگر قطعات آلبوم بارز است.

شوق رهائی، برداشتی مستقیم و عینی از موسیقی خراسان با لحنی تا حدی نزدیک به موسیقی خراسان که بیانگر عشق وافر این هنرمند جوان به موسیقی خطه خراسان است.

پرواز تا آفتاب، به حکم یک رِنگ به عنوان آخرین قطعه آلبوم روایت شادیانه ای همراه با غمی سنگین و نهفته است.

به طور قطع، حمیدرضا ادعائی برای بی اشتباهی ندارد، تنها خالصانه و عاشقانه خواسته تا صدایش و ایده هایش شنیده شوند و یقینا نظرات سازنده شنوندگان تخصصی این آلبوم موسیقی می تواند راهگشای قدم بعدی حمیدرضا در دنیای موسیقی باشد.


*نوازندگان

حمیدرضا آفریده: آهنگساز، کمانچه، کمانچه آلتو، کمانچه پنج سیم، قیچک آلتو
بهنام معصومی: تنبک، بندیر، دایره، کاخن
درشن آنند: طبلا (قطعه ۱)
مصباح قمصری: کوزه (قطعه ۶)

ضبط

ضبط: استودیو (پژواک، پارس)
میکس و مسترینگ: مصباح قمصری
تاریخ ضبط: ۱۳۹۲- ۱۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۲
ناظرین ضبط: چاوش اسکندری خواه، شیدا عبادت دوست

امیر اسلامی

امیر اسلامی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است