گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

منتشری: هیچ ارگانی از ما حمایت نکردند

می گفت که من مجبور شدم که در مراسم ختم بخوانم. وقتی به خانه رفتم، آن قدر دیر شده بود که روحانی ای قرار بود عقد را بخواند در حال رفتن بود. من کمی پول به او دادم و خلاصه عقد خوانده شد. حالا شما با وجود این مسائل پیش آمده چه‌حرفی برای گفتن دارید؟ گفت که کدام ارگان از من حمایت کرد [در حالی که اوضاع من طوری بود که] یک نهار خوب نمی توانستم بخورم. من مجبور شدم که آن آهنگ ها را بخوانم. من در “گلها” زیاد خواندم ولی یک منزل مسکونی نداشتم سپس آهنگ “نیّر” خواندم و یک خانه خریدم.

خوب، من چه چیزی می توانستم بگویم؟ چه کسی می تواند چیزی به او بگوید؟ کدام ارگان از او حمایت کرد. خود بنده تمام این ردیف‌ها را با سرمایه و هزینه خودم –هزینه ساز و موسیقی- ضبط کردم و بعد آن را به شرکت تحویل دادم. خواندن آن ۵ سال زمان برد.

در مورد بقیه اساتید هم همینطور است. آیا این آهنگ ها که مربوط به یک استاد است، میراث فرهنگی نیست؟
میراث فرهنگی فقط یک بنای ساختمانی نیست. با ضبط این ردیف ها باری از دوشم برداشته شد و خدا را شکر که فولکلور‌های آن جایگاه خودش را بین مردم پیدا کرد و از آن استقبال زیادی کردند به طوری که در حال ضبط دنباله آن هستیم. ۴۰-۵۰ آهنگ جدی آن باقی مانده است که در رابطه با ضبط آن هم با شرکت “ماهور” مذاکره کردیم.

در رادیو و تلویزیون و مطبوعات بسیار گفتم که هیچ ارگانی اعم از خانه موسیقی، حوزه هنری، رادیو و تلویزیون یا وزارت ارشاد از ما حمایت نکردند و حتی یک استودیو به منظور آوازخوانی در اختیارم نگذاشتند. دوستانم می گویند تو واقعا از خود گذشتگی می کنی و من گفتم که قرعه به نام من افتاد ولیکن همه شما برای این کار از من مناسب تر هستید منتها متوجه شدم هیچ کس نمی خواهد این بار را به دوش بکشد.

چرا موضوع ردیف های استاد مهرتاش بسیار محجور است و آقای شجریان –که از آقای مهرتاش بسیار آموخته است- روی همه ردیف ها به جز ردیف استاد مهرتاش تاکید می کند؟
این را نمی دانم.

نمی خواهم به این صورت، خاص شجریان صحبت کنم؛ بگذارید سوالم را به صورت مطرح کنم: چرا خوانندگانی که به کلاس استاد مهرتاش می رفتند، روی ردیف های دیگر بجز این ردیف تاکید می کنند؟
اگر منظور ردیف مرحوم کریمی، عبد الله خان دوامی است که مربوط به سالهای گذشته است. در حال حاضر (زمان ضبط مصاحبه) آقای لطفی نیز در آموزشگاه همین ردیف من را تدریس می کند {زمان تهیه این مصاحبه} اجازه بدهید چند سال بگذرد، شما مطمئن باشید این ردیف جایگزین همه آن ها می شود.

یونس محمودی گلستانه

یونس محمودی گلستانه

۱ نظر

بیشتر بحث شده است