گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درگذشت سراینده اشعار Unchained Melody

اسوشیتدپرس- های زارت Hy Zaret، سراینده اشعار ترانه جاودانی Unchained Melody که یکی از محبوبترین ترانه های مکررا اجرا و ضبط شده قرن بیستم به شمار میرود، در سن ۹۹ سالگی درگذشت.

زارت در روز دوشنبه یک ماه قبل از تولد ۱۰۰ سالگیش ، در منزل خود درگذشت.

او نویسنده تعداد بسیاری ترانه و قطعات کوتاه تبلیغاتی است، اما بزرگترین موفقیت او در سال ۱۹۵۵ با سرودن ترانه Unchained Melody برای فیلمی به نام Unchained به وقوع پیوست.

زارت و الکس نورث Alex Northآهنگساز این ترانه، در همان سال کاندید جایزه اسکار بهترین ترانه شدند.

زارت بر خلاف خواسته تهیه کننده از آوردن کلمه Unchained (از بند رها شده) در اشعار خودداری کرد و در مقابل از احساسات عاشقی سخن گفت که “زمانهای طولانی و در تنهایی، مشتاق نوازش” معشوق خود بوده است.

audio file
قسمتی از ترانه Unchained Melodرا بشنوید.

این ترانه توسط هنرمندانی گوناگون و متفاوت از جمله الویس پریسلی، لنا هورن Lena Horne، U2، گای لومباردو Guy Lombardo و جونی میچل Joni Mitchell –که قطعاتی از اشعار را در ترانه خود Chinese Cafe/Unchained Melody وارد کرده بود- اجرا شده است.

نسخه بدون کلام این ترانه که توسط لس باکستر Les Baxter در سال ۱۹۵۵ اجرا شد، رتبه اول را کسب کرد و نسخه همراه با آواز آن که توسط Al Hibbler اجرا شد در همان سال به رتبه ۳ رسید.

البته نسل جوانان دهه ۶۰ این ترانه را با اجرای Righteous Brothers به یاد دارند، این صفحه که توسط فیل اسپکتور Phil Spector در سال ۱۹۶۵ منتشر شد، در چارت بیلبورد Billboardبه رتبه ۴ رسید و ۲۵ سال بعد، هنگامی که به عنوان موسیقی متن فیلم Ghost مورد استفاده قرار گرفت، به ترانه سال تبدیل شد.

در کل، بنا به گزارش ASCAP (انجمن آهنگسازان، نویسندگان و ناشران آمریکا)، این ترانه بیش از ۳۰۰ مرتبه ضبط شده است و در سال ۱۹۹۹ به عنوان یکی از ۲۵ پر اجرا ترین آثار موسیقی قرن بیستم به ثبت رسیده است.

از ترانه های دیگری که زارت در نوشتن آنها سهیم بوده است میتوان به My Sister and I، ترانه محبوب سال ۱۹۴۱ با اجرای جیمی دورسی Jimmy Dorsey، قطعه ای به نام So Long, for a While برای تیتراژ برنامه رادیو و تلویزیونی Your Hit Parade و ترانه نوآورانه خواهران اندروز Andrews به نام One Meat Ball اشاره کرد.

audio file
قسمتی از ترانه One Meat Ball را بشنوید.

زارت در سالهای اخیر درگیر مبارزه با مردی بودند که مدعی بود ترانه Unchained Melody ساخته اوست. این شخص که ویلیام استیرات William Stirrat نام داشته و مهندس الکترونیک بود، ادعا داشت که در دهه ۱۹۳۰، و در نوجوانی این اشعار را سروده و حتی نام خود را هم به طور رسمی به های زارت تغییر داده بود.

رابرت زارت- فرزند های زارت واقعی- و نایب رئیس ASCAP به نام جیم استین بلات Jim Steinblatt میگویند که این منازعه بالاخره به نفع زارت اصلی پایان یافته و او همچنان حقوق مولف خود را دریافت میکرده است. به گفته استین بلات، ویلیام استیرات در سال ۲۰۰۴ درگذشته است.

msnbc.msn.com

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است