گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اگر برای اولین بار نام موریس ژار Maurice Jarre را به عنوان آهنگساز آثار کلاسیک سینمایی اوایل دهه ۶۰- مانند لورنس عربستان و دکتر ژیواگو- شنیده باشید و متوجه شوید که او مدتها قبل از این برای تعداد زیادی فیلم فرانسوی موسیقی ساخته است، از دانستن این نکته که او سازنده موسیقی متن بسیاری از فیلمهای مطرح دهه ۸۰ و ۹۰ –از جمله جاذبه مرگبار (Fatal Attraction ) و روح (Ghost)- هم بوده، متعجب خواهید شد.

آنچه در آثار او بسیار جالب است، حرکت همراه با سبکها و شیوه های زمانه و متناسب بودن موسیقی وی با هر سبک جدیدی از فیلمها، در طی سالهای مختلف است. نگاهی کوتاه به آثار دیگر ژار نشان میدهد که او علاوه بر مهارت در ساخت موسیقی حماسی، دارای مهارت و انعطاف پذیری فراوانیست که در پرداختن به هر نوع موسیقی راهگشای اوست.

موفقیت اولیه ژار در داستانهای حماسی دهه ۶۰، با لورنس عربستان و یک همکاری پرثمر با دیوید لین David Lean کارگردان موفق آن دوره آغاز شد. گذشته از این فیلم، این دو در فیلمهای دکتر ژیواگو و گذرگاهی به هندوستان (A Passage to India) با یکدیگر همکاری کردند که موسیقی هرسه فیلم، برنده جایزه اسکار شد. دختر رایان (Ryan’s Daughter) نیز از جمله همکاریهای موفق ژار و لین به شمار میرود.

audio file به قسمتی از موسیقی فیلم” محمد رسول الله” توجه کنید.

ژار ساخت موسیقی فیلم را با آثاری چون نفرین شدگان ( (The Damned ساخته لوکینو ویسکونتی Luchino Visconti در سال ۱۹۶۹، مردی که میخواست سلطان باشد (The Man Who Would Be King) ساخته جان هیوستن John Huston در سال ۱۹۷۵ ادامه داد.

او در سال ۱۹۷۶ برای موسیقی زیبای فیلم محمد رسول الله (The Message) به کارگردانی و تهیه کنندگی مصطفی عقاد Moustapha Akkad کاندید جایزه اسکار شد.

audio file به قسمتی از موسیقی فیلم “محمد رسول الله” توجه کنید.

در دهه ۸۰ ژار با موسیقی فیلمهای نامتجانسی چون فیلم کمدی موزیکال فوق محرمانه ( (Top Secret،انجمن شاعران مرده (Dead Poets Society) –برنده جایزه BAFTA (آکادمی فیلم بریتانیا)- و نردبان یعقوب Jacob’s Ladder به کار ادامه داد.

موریس ژار در موسیقی فیلم شاهد (Witness) از سینتی سایزر استفاده کرد. در نگاه اول این انتخاب قدری نامعمول به نظر میرسد اما با گذشت زمان متوجه میشوید که حال و هوای فیلم تا چه حد با این موسیقی گویاتر و جذابتر شده است. در فیلم روح نیز استفاده از صداهای سینتی سایز شده در بسیاری از لحظات ماورا الطبیعه داستان بسیار مناسب از کار درآمده اند.

در فیلم تلویزیونی عیسای ناصری (Jesus of Nazareth) ساخته فرانکو زفیره لی Franco Zeffirelli ، ژار موسیقی خود را بر مبنای حماسه های انجیلی قرار داد اما از موسیقی کورال آسمانی و بیش از اندازه عرفانی اجتناب نمود. در عوض او قطعات ساده و متعدد روستایی برای سازهای بادی چوبی نوشت و آنها را با میزانها و سازهای خاور میانه تنظیم و ترکیب کرد. نتیجه این شد که موسیقی داستان را به خوبی همراهی میکند و در هیچ جا بیننده را دچار حس نمایشی مذهبی نمیکند.

موسیقی مورس ژار بیشتر ارکسترال است، اما به عقیده بسیاری از منتقدین بیشتر به خاطر جنبه عملی ماجرا و نه دلایل زیبایی شناسانه، به موسیقی سینتی سایز شده روی آورده است. ژار این گفته را رد میکند و عقیده دارد که کارش در فیلم شاهد، بسیار مشکلتر، زمانبرتر و گرانتر از موسیقی ارکسترال بوده است. او از دهه ۸۰ به بعد موسیقی الکترونیک را به تنهایی یا به صورت ترکیبی با سازهای آکوستیک در آثار خود به کار گرفته است.

audio file به قسمتی از موسیقی فیلم “دکتر ژیواگو” توجه کنید.

مشهورترین آثار او تا به امروز، موسیقی منحصر به فرد لورنس عربستان، تم اصلی محمد رسول الله و تم لارا Lara’s Theme از فیلم دکتر ژیواگو هستند.

موریس ژار متولد ۱۳ سپتامبر ۱۹۲۴ در لیون فرانسه است. او برخلاف بسیاری از هم مسلکانش، تحصیل موسیقی را در سن بالا آغاز کرد و قبل از آن وارد دانشکده مهندسی سوربون شد. اما پس از مدتی به این نتیجه رسید که تحصیل خود را در زمینه موسیقی ادامه دهد. او بر خلاف خواسته پدرش سوربون را ترک کرد و برای تحصیل آهنگسازی و هارمونی با گرایش سازی پرکاشن، وارد کنسرواتوار پاریس شد. او اولین موسیقی متن خود را در سال ۱۹۵۱ در فرانسه ضبط کرد.

موریس ژار دو پسر دارد که یکی ژان میشل ژار Jean Michel Jarre آهنگساز بنام و از پیشگامان موسیقی الکترونیک و دیگری کوین ژار Kevin Jarre فیلمنامه نویس هالیوودی با آثاری چون Tombstone و Glory است.

موریس ژار در سال ۲۰۰۱ صاحب یک ستاره در بلوار هالیوود شده است.

موریس ژار علاوه بر آثار متعدد و پر افتخار سینماییف موسیقی چند باله، قطعات سمفونیک و آثار کلاسیک دیگری نیز دارد. علاوه بر اینها، وی در تعدادی از ارکسترهای مشهور جهان، به عنوان رهبر حضور داشته است.

مشخص است که ژار پس از گذراندن بیش از ۵۰ سال به عنوان موسیقیدان و آهنگساز، هنوز توانایی شگرف خود را از دست نداده است چرا که تماشاگران در سال ۲۰۰۰ با فیلمهای Sunshine و I Dreamed of Africa شاهد آثاری تازه از وی بودند.

mfiles.co.uk
wikipedia.org
movies.yahoo.com

دیدگاه ها ۶

  • با تشکر از زحماتتان و خسته نباشید، البته ایشان برای فیلم WITHNESSS هم در سال ۱۹۸۵ برنده جایزه BAFTA شده اند. و یکی از زیباترین موسیقی هایش را برای فیلم THE COLLECTOR ساخته ی ویلیام وایلر نوشته که متا سفانه کمتر شناخته و شنیده شده. باز هم تشکر می کنم و امید وارم این نوشته را ایرادی بر مطلب خودتان ندانید.

  • در تمام آثار ژار پارتیسیونی ارزنده تر از رسالت ساخته مصطفی عقاد وجود ندارد. چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ ساختمان و رنگ بندی اثر.
    سفری به هند، لورنس عربستان، دگتر ژیواگو علیرغم شهرت بسیار همگی به لحاظ کیفی در سطوح پایین تری هستند.
    در خصوص کالکتور هم باید گفت اثر چندان قابل توجهی نیست.

  • موسیقی فیلم محمد رسول الله و پرداختن به قطعات مختلف آن چیزی نیست که به سادگی و در حد یک گفتار یا نوشتار مختصر بتوان در مورد آن توضیح داد کما این که بسیاری از آثار ارزشمند موسیقی سالیان سال زحمت خواسته اند تا شایان انتخاب بهترین آثار باشند . به نظر من رمز موفقیت یک اثر ناب موسیقی فیلم انتخاب درست و بجای آلات موسیقی در درجه اول و همچنین همخوانی با فضای فیلم می باشد که نیازمند مطالعه دقیق و موشکافانه سازنده اثر در مورد آن می باشد . موسیقی فیلم محمد رسول الله از آن رو به دل ما مسلمانان نشسته و جای خود را باز کرده چون با معیارهای فرهنگی جهان اسلام همسویی کامل دارد و موریس ژار با دقت و ظرافت هر چه تمامتر سعی بر آن داشته تا مانند دیگر آثارش ،اثری زیبا و در خور تحسین را ارائه دهد .

بیشتر بحث شده است