گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کتاب «مهر و ماه» برای دونوازی سنتور ساخته نفیسه غلامپور منتشر شد

انتشارات ماهور، کتاب قطعاتی برای دونوازی سنتور ساخته نفیسه غلامپور را به همراه سی دی صوتی آن منتشر کرد. درباره‌ی این اثر، به قلم نفیسه غلامپور می‌خوانیم: «دغدغه ­ی نوشتار این کتاب در خلال سرپرستی ارکستر هنرجویان و تنظیم قطعات برای آن­ها، در ذهن من شکل گرفت؛ آن­گاه که دریافتم کارگان آموزشی موسیقی ایران در حوزه ی گروه­ نوازی تا چه اندازه با کاستی روبرو است. بنابراین در جهت رفع این کمبود به عنوان گام نخست در آموزشِ گروه­ نوازی، تنظیم قطعاتی بر پایه ی دونوازی سنتور (مختص دوره ی ابتدایی) را آغاز کردم؛ تا شاید زمینه­ ای برای ادامه ی مسیر و دست­یابی به هدف نهایی­ ام یعنی تألیف کتابی برای آموزش گروه­ نوازی ارکستر سازهای ایرانی باشد.»

امیر اسلامی نیز درباره غلامپور می نویسد: «خانم نفیسه غلامپور را از حدود ۱۰ سال پیش می­ شناسم. از وقتی که برای آمادگی کنکور کارشناسی ارشد به کلاسهای من آمد. دختری جدی، پر تلاش، مصمم و گوئی می­دانست که از مسیر هنری و زندگی­اش چه می ­خواهد. دوره کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی با ساز سنتور را پشت سر گذاشت و در مراحل پایان نامه ­اش نیز همراه او و مطلع از تلاش او بودم. اولین آلبوم موسیقی ­اش با عنوان “سلوک” و با انتشارات ماهور سال ۱۳۹۶ روانهی بازار شد و پس از ۳ سال دومین اثر او، کتاب به همراه سی­دی با عنوان “مهر و ماه” پیش روی شماست.

خانم غلامپور در این آلبوم ۱۹ ملودی محلی را با تنظیمی ساده و روان اجرا و ضبط کرده است. این­که این آلبوم و کتاب چقدر مفید واقع شود و مورد استقبال قرار گیرد، به آینده موکول می­ شود و بایستی منتظر بازتاب آن بود، اما تلاش هنرمند در راستای ارتقاء سطح آموزشی مهم­ترین بخش این حرکت فرهنگی است. مقوله­ آموزش هنر و بخصوص موسیقی تلاش بسیاری می ­طلبد. آموزش موسیقی در ایران در زمینه­ های مختلفی دچار فقدان است و ظاهراً در بیشتر مواقع این جمله معروف معنادار خواهد بود که “در موسیقی ایرانی هر کار آموزشی و یا پژوهشی ارائه دهید نفر اول هستید”.

یکی از نقاط قوت این اثر همراه بودن کتاب و نمونه­ صوتی است که می­ تواند کمک بزرگی به هنرجویان موسیقی باشد. طبیعتاً تاثیر بیشتر این تلاش وقتی خواهد بود که این حرکت ادامه دار باشد و بتوان مسیری رو به پیشرفت را برای این نمونه کار دید. در این­صورت هنرجویان می ­توانند با طی کردن مرتبت­ه ای مختلف این مسیر به رده­ های بالاتری دست پیدا کنند و تسلسل مطالب آموزشی می­ تواند کمک بزرگی به رشد هنرجویان سنتور باشد.

برای خانم غلامپور آرزوی روزهای همواره پر تلاش دارم و امیدوارم در این مسیر از ناملایماتی که همیشه برای همه­ اهالی هنر هست خسته نشود و بتواند ثابت قدم به مسیر خود ادامه دهد.»

 

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است