گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پناهجویان به سرزمین رویاهای کم دوام (۴)

  • استفاده از تکنیک “PlayBack” یا پخش موسیقی و نمایش پانتومیم نوازندگان و خوانندگان در موسیقی پاپ سابقه طولانی و رونقی بی نظیر دارد. در موراد دیگر بخشی از حجم صدای پخش شده در سالن از طریق “PlayBack” و بخشی دیگر اجرای زنده تعدادی از نوازندگان و خواننده است. گروه‌هایی که صد در صد صدای شنیده شده در سالن از آن‌ها حاصل اجرای واقعی باشد کم نیستند اما همین گروه‌ها هم به اقتضای شرایط، اجراهای زیادی را با تکنیک مخلوطی از پخش صدای “PlayBack” و اجرای زنده روی صحنه می‌برند.
  • راه‌های دورزدن مختلف مقررات مجز از طریق وکلا و مدیران و رابطان برنامه گروه‌های بزرگ جریان‌اصلی وجود دارد و آن‌ها با استفاده از فنون کلاه شرعی و بند «پ» از تمام ظرفیت‌های جذب مخاطب که شامل پخش نمآهنگ در کانال‌های ماهواره‌ای خارجی هم می‌شود، به کار خود ادامه می‌دهند.
  • گروه‌های کوچک برای اجرای کمتر از ۱۰۰ نفر مشمول قانون مشخصی نمی‌شوند و این به معنی ابهام در امنیت اجرا‌ها است. در اجراهای بالای ۱۰۰ نفر، گروه‌های مستقل باید از طریق اجراهای پژوهشی اقدام به اخذ مجوز و تقبل صرف هزینه و وقت و بروکراسی باشند.

حال بیایم و حساب و کتابی سرانگشتی را انجام دهیم. یک گروه پنج نفره مستقل برای یک شب اجرا، حداقل ۱میلیون و ۴۰۰هزار تومان هزینه سالن را پرداخت می‌کند. ممکن است برای هزینه صدابرداری و فیلم برداری و نور هم بر اساس نیاز و فقدان آن در سالن، متحمل رقمی بین ۵۰۰ تا ۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان بشود. این گروه در سالنی ۷۰ نفری برنامه اجرا می‌کند که به فرش اگر تمام بلیط هایش با متوسط قیمت ۴۰هزار تومان فروش برود پس از کسر هزینه سالن و بدون در نظر گرفتن هزینه‌های نور و صدا، نفری ۲۸۰ هزار تومن برای هر نفر عضو گروه به عنوان دستمزد باقی می‌ماند.

گروه‌های مستقل نمی‌توانند زیاد کنسرت داشته باشند، آن‌ها شاید در بهترین حالت کمتر از ۱۰ اجرا در سال با گروه مشخصی دارند. اگر نوازنده‌ای تنها در یک گروه فعالیت داشته باشد، این به معنی درآمدی کمتر از ماهی ۲۰۰ هزار توان در سال است.

این در حالی است که یک گروه موسیقی مستقل در ازای هر ساعت تمرین در استودیو باید بین ۴۰ تا ۶۰ هزراتومان هزینهصرف کند که بدون احتساب هزینه حمل و نقل، یک گروه با ۵ عضو، برای حداقل ۱۵۰ هزار تومان در هفته و ۶۰۰هزار تومان در ماه باید خرج هزینه تمرین کند. این یعنی ماهی ۱۲۰هزارتومن هزینه برای هر عضو گروه. با این حساب اگر گروه، جایی برای تمرین رایگان نداشته باشد، قطعا برای ادامه حیات باید از جیب هزینه‌های خود را بدهد و به قول معروف به خودش بدهکار باشد و نوازندگان این گروه‌ها در بهترین حالت و در صورت فعالیت در چندین گروه مختلف، هزینه و درآمدشان سربه سر شده یا درآمد اندکی از این راه خواهند داست.

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان
متولد ۱۳۵۷ تهران
نویسنده، مترجم، نوازندۀ پیانو، کیبورد و سینتی‌سایزر و طراح صدا

۱ نظر

بیشتر بحث شده است