گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گزارش داوری دوسالانه آهنگسازی پژمان

مطلبی که پیش رو دارید، گزارشی است از مراحل داوری جشنواره دوسالانه آهنگسازی پژمان که امسال اولین دوره آن برگزار می شود. این گزارش توسط، دکتر امین هنرمند، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و دبیر دوسالانه پژمان نوشته و برای ژورنال گفتگوی هارمونیک ارسال شده است.

با پایان یافتن مهلت ارسال آثار در نیمه شب پنج‌شنبه، ۲۵ دی ماه ۱۳۹۳، مراحل پرینت، تکثیر و کدگذاری پارتیتورها با مدیریت خانم سارا سبلانی در سازخانه طهران آغاز شده و تا شروع جلسه داوری ادامه یافت. جلسه داوری با حضور آقایان احمد پژمان، هوشنگ کامکار، حمیدرضا دیبازر، امیر اسلامی، امین هنرمند و خانم سارا سبلانی، راس ساعت ۱۵ روز جمعه، ۲۶ دی ماه در سازخانه آغاز شد.

در ابتدا هر یک از ۴۲ اثر ارسالی مورد ارزیابی اولیه قرار گرفته و نمونه‌های صوتی آنها شنیده شد. در این مرحله، هر یک از داوران نتیجه ارزیابی خود را ثبت کرده و در پایان با معدل‌گیری نمرات، حدود ۱۰ اثر برای راه‌یابی به مرحله دوم در نظر گرفته شدند. در مرحله دوم، آثارِ انتخابی مجدداً مورد مطالعه قرار گرفت و دو نفرِ برگزیده با اتفاق آراء مشخص شدند. پیش از تصمیم‌گیری در مورد نفر اول و دوم از میان دو نفر برگزیده، هر یک از داوران تحلیل خود را از قطعات ارائه داده و پس از بحث و گفتگو، نفر اول و دوم با اختلاف ناچیزی انتخاب شدند.

انتخاب نفر سوم با چالش و بحث بسیاری همراه بود. در این مرحله که حدود یک ساعت به طول انجامید، تمامی انتخاب‌های ممکن به بحث گذاشته شد و حتی صحبت از گزینش تنها دو اثر به میان آمد. با رد این پیشنهاد و تصمیم‌گیری برای انتخاب سه برگزیده، قطعات احتمالی برای کسب مقام سوم دوباره مورد بررسی قرار گرفتند و سر انجام نفر سوم با ملاحظاتی مشخص گردید. جلسه داوری با ارائه گزارش تصویری مختصر و امضای صورت جلسه به پایان رسید. سه نفر برگزیده از انتخاب آثارشان مطلع شدند اما ترتیب مقام‌ها در شب اختتامیه اعلام خواهد شد.

در طی ارزیابی آثار، موارد مختلفی مورد توجه داوران قرار گرفت؛ علاوه بر استفاده از عناصر موسیقی ایرانی و تاثیر‌پذیری از سبک آهنگسازی احمد پژمان که جزو ملزومات شرکت در مسابقه بود، جذابیت و اصالت مواد تماتیک و موتیویک، زبان هارمونیک، بسط و گسترش تماتیک و فرم، استفاده موثر و مصطلح از سازها و نحوه نگارش پارتیتور مورد توجه قرار گرفت. در هر یک از آثار ارسالی، برخورد متفاوتی با موارد فوق صورت گرفته و از عناصر موسیقی ایرانی عموماً در قالب مُدها و مواد تماتیک بهره گرفته شده بود.

بدیهی است که در هر مسابقه‌ای تعداد محدودی برگزیده وجود دارد و ناگزیر تعداد بسیاری از شرکت کنندگان جزو منتخبین نیستند. عدم انتخاب این آثار هرگز به معنی کیفیت پایین آنها و یا عدم صلاحیت عرضه آنها نیست، بلکه باید توجه داشت که این آثار با توجه به نحوه داوری و نگاه خاص هیأت داورانِ این مسابقه در رقابت با سایرین ناموفق بوده‌اند. این رقابت گاهی بسیار تنگاتنگ است و چه بسا برخی از آثار انتخاب نشده به دلیل کیفیت مناسبشان در مسابقات دیگر مورد توجه قرار گیرند.

در پایان، از طرف سازخانه طهران و هیأت داوران از تمامی شرکت‌کنندگان در این مسابقه که با سعی و تلاش خود آثار ارزنده‌ای را در مدت کوتاهی خلق کرده و ارسال نمودند، تشکر و قدردانی می‌شود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۴

بیشتر بحث شده است