گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رژین کرسپین درگذشت

پنجم جولای، رژین کرسپین (Régine Crespin) یکی از تحسین برانگیزترین خوانندگان سوپرانوی جهان در قرن بیستم در سن ۸۰ سالگی درگذشت و اکنون چهل روز از خاموشی این بانوی هنرمند و شاید بزرگترین خواننده اپرایی که در قرن بیستم از فرانسه به ثمر رسید، میگذرد.

نیکولاس سارکوزی (Nicolas Sarkozy) رئیس حمهور فرانسه در روز بزرگداشت او چنین گفت: ” رژین کرسپین نه تنها بواسطه صدا و استعداد درونی خود که به دلیل حسن خلق، شوخ طبعی و گشاده دستی، سفیر بزرگ فرهنگ فرانسه بود. او امروز از میان ما رفته است اما ما همواره با شاهکارهای دیرپایش، وی را به خاطر خواهیم داشت.”

کرسپین در سال ۱۹۲۷ در شهر مارسی Marseilles فرانسه متولد شده و در شهر نیم Nîmes با آرزوی داروساز شدن، به سنین نوجوانی رسید. اما برنده شدن در یک مسابقه آواز در نوجوانی موجب شد که او برای تحصیل به کنسرواتوار پاریس رفته و در مدت تحصیل خود سه جایزه دریافت کند.

دهه ۵۰، دهه اولینها در زندگی حرفه ای کرسپین بود، او اولین نقش حرفه ای خود، شارلوت در اپرای ورتر Werther اثر ماسینه Massenet را در سال ۱۹۴۸ اجرا کرد و طوری در این مسیر پیشرفت که در سال ۱۹۵۰ در شهر مالوز Mulhouse ، با عهده دار شدن نقش السا در اپرای لوهنگرین Lohengrin به ایفای نقش در آثار واگنر- مشکلترین آثار اپرایی- پرداخت.

رژین در سال ۱۹۵۱ اولین حضور در پاریس را بر صحنه اپرا کمیک Opéra-Comique تجربه کرد و در سال بعد از آن برای اولین بار در اپرای پاریس حضور یافت. نقشهای او در این اپرا، نقش مشهور مارگریت در فاوست و همچنین نقش توسکا Tosca بودند.

اندکی بعد وی برای اولین مرتبه در نقش مارشالین Marschallin در اپرای شوالیه گل سرخ Der Rosenkavalier اثر اشتراوس Strauss ظاهر شد که اجرای این شخصیت به یکی از مشهورترین کارهای صحنه ای کرسپین تبدیل شد و وی در سال ۱۹۵۹ نیز با اجرای همین شخصیت وارد صحنه اپرای ایالتی وین و اپرای گلیندبورن Glyndebourneشد.

کلیدیترین جنبه زندگی حرفه ای کرسپین، تنوع در کار بود، او به طور معمول در کنار کار خود در زمینه اپرای فرانسوی، به اجرای رپرتوارهای آلمانی و ایتالیایی نیز میپرداخت و به خاطر مهارتهای بازیگری و فن بیان خود در هر سه زبان شهرت داشت.

او در خاطرات خود با افتخار چنین میگوید که در شهر بایرویت Bayreuth (که بیش از هر چیز به خاطر حضور واگنر در دوران زندگی و مقبره وی شهرت داشته و شهری موسیقایی است) و وین با اجرای اپرای آلمانی و در لا اسکالا La Scala به زبان ایتالیایی خوانده است در حالی که خوانندگان مشهوری چون الیزابت شوارتزکوف Elisabeth Schwarzkopf و رناتا تیبالدی Renata Tebaldi هرگز در اپرای پاریس کاری به زبان فرانسه اجرا نکردند.

علاوه بر توسکا، از جمله نقشهای مشهور دیگر ایتالیایی که کرسپین در ایفای آنها شهره بود میتوان به دزدمونا Desdemona در اپرای اتللو Otello و آملیا Amelia در اپرای بال ماسکه Un ballo in maschera هر دو اثر وردی Verdi اشاره نمود. نقشهای واگنری کرسپین نیز شامل کوندری Kundry در پارسیفال Parsifal و الیزابت در تانهوزر Tannhäuser بود و علاوه بر نقشهای شارلوت و مارگریت در آثار فرانسوی، او به قالب دیدون Didon و کاساندر Cassandre در اپرای اهالی تروا Les Troyens اثر برلیوز Berlioz نیز فرو رفته و درخشیده بود.

یک اپرا که تصویر رژین کرسپین با آن عجین شده است، گفتگوی راهبان کارملی Dialogues des Carmélites است که وی در اولین اجرای این اپرا در سال ۱۹۵۷-اثر پولنس Poulenc آهنگساز معاصر – در نقش مدیر جدید صومعه ظاهر شد و ۳۰ سال بعد، نقش مدیر قبلی صومعه را بر عهده گرفت که به زبان انگلیسی و تولید تلویزیونی اپرای متروپولیتن بود.

کرسپین در طی سالهای ۷۰ به تدریج از اجرای رپرتوارهای سوپرانو کناره گرفت و به نقشهای متزو گرایش یافت و در سال ۱۹۷۲، برای اولین بار به اجرای کارمن پرداخت.

در سال ۱۹۸۹، کرسپین تور خداحافظی جهانی خود را راه اندازی و اجرا کرد و در آخرین اجرای این آخرین تور در پاله گارنیه Palais Garnier پاریس روی صحنه رفت.

در میان آثار ضبط شده کرسپین میتوان به اجرای مارشالین همراه با جرج سولتی Georg Solti و ارکستر فیلارمونیک لندن، Les Nuits d’été اثر برلیوز، شهرزاد اثر راول Ravel و دو نقش مختلف در Die Walküre واگنر- زیگلیند Sieglinde با سولتی و برونهیلد Brünnhilde به رهبری هربرت فون کارایان Herbert von Karajan و ارکستر فیلارمونیک برلین) اشاره نمود.

Audio File
قسمتی از تمرین کرسپین را همراه با فون کارایان ببینید

کرسپین در سالهای بعد از ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۲، به عنوان مدرسی تحسین برانگیز در دانشکده کنسرواتوار پاریس شناخته میشد و در سراسر جهان به برگذاری کلاسهای تخصصی میپرداخت. او در سال ۱۹۸۹ از خواندن کناره گیری کرد اما تا زمان مرگش در ماه گذشته همچنان به تدریس ادامه داد.

رژین کرسپین مفتخر به دریافت نشان شوالیه گری هنر و ادب از دولت فرانسه شده و از سال ۱۹۹۰ گل سرخ پیوندی زیبایی به نام وی ثبت شده است.

playbillarts.com

۱ نظر

بیشتر بحث شده است