گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

دگ جنسن، نوازنده جهانی فاگوت

باسون (یا فاگوت) بخاطر گران قیمت بودن، در مقایسه با دیگر سازهای بادی چوبی ارکستر، پرطرفدار نیست، به همین با وجود صدای زیبا، تکنیک و وسعت قابل توجهش کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. همین اتفاق روی بازار این ساز هم تاثیر گذاشته و باعث شده کمتر نوازنده ای در این ساز به شهرت جهانی برسد و این شانس را پیدا کند که در اجرا های کم تعداد این ساز (چه همراه با ارکستر ها چه در گروه های موسیقی و چه در نقش سولیست) شهرتی پیدا کند.

امروزه یکی از مشهور ترین چهره های این ساز که رپرتوار وسیعی در این ساز دارد (فاگوت سولو، فاگوت به همراه سازهایی مانند فلوت، هارپ، پیانو، ترمپت، کلارینت، هارپسیکورد و سازهای مختلف ارکستر سمفونیک) دگ جنسن است.

او غیر از فعالیت در عرصه نوازندگی، قطعاتی هم تصنیف کرده که از جمله آنها، سونات برای فاگوت و پیانو و دو Impromptus برای فاگوت و پیانو است.

جنسن متولد هورتن، نروژ؛ آموزش باسون را در سن ۱۱ سالگی زیر نظر Robert Rönnes آغاز کرد.

او تحصیلات خود را در Norwegian Academy of Music در Oslo زیر نظر Torleiv Nedberg ادامه داد. اولین سمت خود را در سن ۱۶ سالگی و در Bergen Philharmonic Orchestra به دست آورد؛ خیلی زود در کار خود پیشرفت کرد و سمت مدیریت بخش را در همان ارکستز از آن خود کرد.

او تحصیلان خود را در Hanover زیر نظر پرفسور Klaus Thunemann ادامه داد.
در فاصله سالهای ۸۸-۱۹۸۵ او یکی از باسونیست های اصلی Bamberg Symphony Orchestra بود و همین موقعیت را در سالهای ۹۷-۱۹۸۸ در Cologne Radio Symphony Orchestra به دست آورد. او با مدیریت هنری Seiji Ozawa به عضویت در Saito Kinen Festival Orchestra و Mito Chamber Orchestra در آمد.

هنگامی که Claudio Abbado در سال ۲۰۰۳ Luzern Festival Orchestra را تاسسیس کرد جنسن یکی از باسونیست مهم بود.
او اولین جایزه خود را در مسابقه موسیقی جوانان نوروژ به دست آورد و پس از آن در سالهای ۱۹۸۴ و ۱۹۹۰ دوبار جایزه ARD Musicرا که در مونیخ برگزار میشد به خود اختصاص داد.

ظهور او به عنوان تک نواز در بسیاری از ارکستر های مشهوری چون Bavarian، West German and South German Radio Symphony Orchestras، the Mito Chamber Orchestra، Japan، the Royal Swedish Chamber Orchestra، Camerata Academica، Salzburg، ürtemberg Chamber Orchestra و the Norwegian Chamber Orchestra با رهبران ارکستری چون Seiji Ozawa، Sandor Vegh، Serge Baudo و Iona Brown او را به سرتاسر اروپا و ژاپن برد.

موسیقی مجلسی نقشی مهمی را در زندگی هنری جنسن ایفا میکند؛ او یکی از اعضای گروه موسیقی بادی Sabine Meyer و گروه Villa Musica بود. همچنین او از مهمان های دائمی فستیوال های معتبر موسیقی همچون “Schubertiade، Feldkirch، Austria، Spannungen، Glasbemi September و Slovenia. است.

آثار هنری او بر روی CD موجود است، آثاری چون همراهی های پیانو، موسیقی مجلسی کنسرتو های فاگوت…
جنسن پروفسورای خود را در سال ۱۹۹۷ از anover Academy of Music and Theatre گرفت

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است