گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اصول تکنیک الکساندر (۱)

اصول تکنیک الکساندر
دست یابی به روشی طبیعی برای نواختن سازهای زهی
مقدمه

توجه به ساختار طبیعی بدن و از بین بردن تنش های عضلانی و مفصلی اولین شرط نوازندگی بدون آسیب است. انجام تکنیک های حرکت های اصلاحی بدن (روش الکساندر، ویلیامز، مکنزی و…) این آسیب ها را به حداقل می رساند و در مواردی هم از بین می برد. این تکنیک ها را باید شناخت و در نوازندگی هم اعمال کرد. دکتر توماس کُتیک مقدمه ای برای این روش ارائه می کند و تکنیک ها و تمریناتی را نشان می دهد. (زهرا نصیری)

دکتر تامس کُتیک
دکتر تامس کتیک در دانشگاه موسیقی فِراست میامی و دانشگاه بین المللی فلوریدا به تدریس مشغول است و به طور منظم مستر کلاس و سخنرانی برگزار می کند. مایکل تیرسون تامس او را هنرمندی بی نظیر خطاب کرده است. او برنده جایزه اول مسابقه موسیقی ملی در آرژانتین ۱۹۹۷ و برنده جایزه دولت کانادا در سالهای ۲۰۰۳- ۲۰۰۵ بود. دکتر کتیک بیش از ۱۰ سی دی منتشر کرده است که شامل تمام آثار ویولن- پیانوی شوبرت و ۱۶ سونات موتسارت است. او مدیر سابق سمفونیک دنیای جدید بود و با اعضای کوارتت های زهی کلیولند، میامی، پروآرته، وَگلِر، وِرمیر، توکیو و اِندِلیون همکاری داشته است. در حال حاضر عضو کوارتت زهی آمِرنِت و دوئت کوتیک/لین است.

این مقاله شامل تکنیک ها و روش های ساده ای است که در آن نوازندگان در هر سطح می توانند براحتی به رویکردی طبیعی در نوازندگی دست یابند. انجام این تمرینات باعث اصلاح و بهبود دامنه حرکتی می شود و نوازنده کنترلی سیال و سرزنده خواهد داشت و از تنش، درد و آسیب های احتمالی جلوگیری می کند.

اولین و مهمترین قدم شناسایی عادات حرکتی نامناسب است که در عملکرد طبیعی ما اختلال ایجاد می کند. وقتی ناگهان می ترسیم، به طور طبیعی دچار هول و تشویش آنی می شویم، مثل زمانیکه صخره نوردی می کنیم. ولی وقتی آن را در نوازندگی مان (بخاطر نگرانی از تغییر پوزیسیون های سخت در آزمون و کنسرت های مهم) وارد می کنیم زیان بخش است. بعضی افراد قبل از پاسخگویی به این عادت، ناخودآگاه بدنشان را منقبض می کنند تا دقت بیشتری داشته باشند. برای کمک به اصلاح این عادت مدرس از هنرجو می خواهد که در وسط قطعه متوقف شود و آرشه را از روی ساز بردارد. بعد زانوها، گردن، فک را شل کند، بازوها و بالاتنه را بچرخاند و بعد دوباره بنوازد. بجای تمرکز بیش از حد برای درست نواختن پاساژ، مراقبت از بدن را تمرین کنید. تلاش و تمرین بیش از حد، ناخودآگاه عادات بدی را ایجاد خواهد کرد که تاثیری منفی در رسیدن به اهدافمان خواهد داشت.

وقتی به نواختن نوازندگان مشهور دقت می کنیم، می توانیم آرشه گیری ها و پوزیشن های متفاوت آنها را رعایت کنیم ولی مسئله فقط پوزیشن نیست بلکه آگاهی و هدایت عکس العمل طبیعی بدن است.

زهرا نصیری

زهرا نصیری

زهرا نصیری متولد سال ۱۳۵۳، کرج، لیسانس حقوق قضایی، نوازنده و مدرس ویولن کلاسیک

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است