گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk
گلنوش خالقی (1399-1319)

گلنوش خالقی، رهبر، نوازنده پیانو و آهنگساز ایرانی بعد از سال ها بیماری در واشنگتن امریکا درگذشت. وی متولد ۱۳۱۹ در تهران. در سال ۱۳۳۰ وارد هنرستان موسیقی ملی شد. در رشته پیانو تحت تعلیم حسین صبا و جواد معروفی قرار گرفت و هارمونی را از مصطفی پورتراب آموخت. پس از دریافت دیپلم هنرستان موسیقی ملی با رتبۀ نخست، در سال ۱۳۳۸ وارد هنرستان عالی موسیقی شد و پس از یک سال تحصیل نزد امانوئل ملیک اصلانیان دیپلم این هنرستان را نیز با رتبۀ اول دریافت نمود.

گلنوش خالقی از آن پس به عنوان دستیار استاد به آموزش پیانو و سرایش در هنرستان عالی موسیقی پرداخت. در سال ۱۳۴۱/۱۹۶۲ راهی اتریش شد و در آکادمی موتزارتئوم سالزبورگ به تحصیل در رشتۀ رهبری کر مشغول شد. سه سال بعد به آمریکا عزیمت نمود و در کالج اوبرلین Oberlin (اوهایو) رشته مذکور را ادامه داد. در سال ۱۳۵۳/۱۹۷۴ فوق لیسانس رهبری کر را از دانشگاه ویسکانسین (Wisconsin) در شهر مدیسون دریافت کرد. وی در این دوران با رهبرانی چون: رابرت فاونتن (R. Fountain)، کورت پرستل (Kurt Prestel) و… کار کرد.

در همان سال به دعوت رادیو و تلویزیون ملی به ایران بازگشت و گروه «هم آوازان» را بنا نهاد و چهار سال رهبری این گروه را در زمینۀ اجرای آثار کلاسیک جهانی که برای آواز گروهی و ارکستر نوشته می شد به عهده داشت.

گلنوش خالقی در سال ۱۳۵۸ نظر به اینکه امکان هیچ گونه فعالیتی برایش وجود نداشت به آمریکا مهاجرت کرد و فعالیت های هنری خود را در کانون دوستداران فرهنگ ایران آغاز نمود. همچنین همراه با پری زنگنه کنسرت هایی در شهرهای آمریکا برای اجرای ترانه های محلی ایران برگزار نمود.

وی در سال ۱۳۶۴/۱۹۸۵ با اندیشۀ تداوم راه پدرش، «ارکستر روح الله خالقی» را با حدود ۲۵ نوازنده در واشنگتن تشکیل داد. این ارکستر هر ساله چندین کنسرت، اغلب از ساخته های هنرمندان قدیمی موسیقی ایران مانند درویش خان، مرتضی نی داوود، علینقی وزیری، روح الله خالقی، مرتضی محجوبی و … را با تنظیم گلنوش خالقی در شهرهای آمریکا اجرا می کرد ولی پس از چند سال به دلایلی چون: کمبود امکانات و مشکلات مالی منحل گشت.

گلنوش خالقی در سال ۱۳۶۹ سفری به ایران داشت و در صدد بود به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد درگذشت پدرش، برنامه هایی در تهران و شهرستان ها ترتیب دهد. گرچه در ایران مورد احترام قرار گرفت ولی به وی اجازه رهبری ارکستر داده نشد. او نیز به ضبط دو کاست از آثار پدرش تحت عنوان «می ناب» اکتفا کرد و آزرده خاطر مجدداً ایران را به مقصد آمریکا ترک گفت. گلنوش اکنون در واشنگتن به آهنگسازی و آموزش پیانو اشتغال داشت. 

در سالهای اخیر او به همراه سیاوش بیضایی، مشغول سامان دهی پارتیتورهای خود و پدرش برای انتشار با انتشارات رودکی بود که امروز یکی از این آثار (ای ایران) منتشر شده و دیگر آثار در دست انتشار است.

آثار:
– قطعاتی هایی برای پیانو، پیانو و آواز، تنظیم ترانه های محلی برای پیانو.
– قطعاتی تنظیم شده برای ارکستر.
– آلبوم «می ناب» – چندصدایی و ارکستراسیون مجدد آثار روح الله خالقی

– آلبوم «می ناب» – چندصدایی و ارکستراسیون مجدد آثار روح الله خالقی

–  کتاب ای ایران (یادنامه‌ی روح الله خالقی)

–  آثار روح الله خالقی (تصنیفات)

– آثار روح الله خالقی (تظیمات)
– ای ایران (پارتیتور برای ارکستر با تنظیم روح الله خالقی و گلنوش خالقی)

منابع

موسیقی دانان ایرانی، تألیف: پژمان اکبرزاده، انتشارات نوید شیراز، ۱۳۸۰
موسسه فرهنگی و هنری ماهور

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است