گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سلسله گفتگوهای بینارشته ای میز با حضور آروین صداقت کیش برگزار می شود

سلسله گفتگوهای بینارشته ای میز؛ به کوشش نهاد فرهنگی صدانت برگزار می شود. در سلسله گفتگوی نخست؛ آروین صداقت کیش میهمان شیوا بیرانوند مجری برنامه خواهد بود. این مجموعه مبتنی بر متنی از آروین صداقت کیش با عنوان جستار خرد در به کرد نقد موسیقی ما، درهشت جلسه دو ساعته (هر هفته دو ساعت)، به شکل یک درسگفتار گفتگو محور برگزار خواهد شد. زمان پخش درسگفتار گفتگوی نخست، چهارشنبه سیزدهم اسفند ماه ساعت ٢١ در صفحه اینستاگرام نهاد فرهنگی صدانت خواهد بود.

آروین صداقت کیش در توضیح این درسگفتار می گوید: «میز، امکانی است برای تبدیل مونولوگ به دیالوگ به کوشش موسسه‌ی فرهنگی صدانت. در میز گاهی درباره‌ی درسگفتار، سخنرانی یا نوشته‌ای از پیش انتشاریافته گفتگو می‌کنیم، تا راهی به لایه های غایب و درنتیجه فهم گسترده‌تر هر متن بگشاییم و بخشی از ناگفته‌هایش را به زبان درآوریم. و گاهی هم تنها مجالی برای دیالوگ با صاحب اندیشه ای فراهم می آوریم.

اولین سلسله گفتگو از این مجموعه مبتنی است بر متنی از آروین صداقت‌کیش با عنوان «جستار خُرد در به کرد نقد موسیقی ما» و در شرح و بسط آن که به میزبانی شیوا بیرانوند، در هشت جلسه‌ی دو ساعته (هر هفته حدودا دو ساعت)، به شکل برنامه‌ای گفتگومحور برگزار خواهد شد.

جستار یادشده به طور خلاصه برپایه‌ی یک پرسش مهم بنا شده است و آن این که؛ چه راه‌هایی برای بهتر شدن پیشِ روی نقد موسیقی ما است؟ پاسخ به این سوالِ به ظاهر ساده نیازمند بررسی دقیق وضعیت معاصر نقد موسیقی و نیز شناخت بعضی از گره‌ها و دشواری‌های پیشِ روی نقد موسیقی کنونی در ایران است. از همین رو مولف در سال ۱۳۹۴ در یک رساله با عنوان «جستار خُرد در به‌کرد موسیقی ما» (در چهار گفتار) به این موضوع پرداخته و پیشنهادهایی مطرح کرده است که برخی از آنها در همین بازه‌ی پنج ساله‌ی پس از چاپ رساله محقق شده و برخی دیگر نیز همچنان منتظر تحقق مانده‌اند. مطالعه‌ی اصل این جستار که از طریق پیوند زیر در دسترس است ما را به دنیای تحلیلی از وضعیت موجود می‌برد و در نهایت شمایی از سرزمین هنوز نیامده‌ی نوعی نقد موسیقی ترسیم می‌کند که «بهتر» خوانده شده است.»

در سلسله گفتگوی حاضر مهمان و میزبان با تمرکز بر نقاط اصلی متن و استدلال‌ها می‌کوشند نخست یکی از امکانات مواجهه با جستار را پیش روی مخاطبان بگذارند، دوم دشواری‌های احتمالی رویارویی با چنین متنی را از ورای شرح و تفسیر آن هموار کنند و سوم در فرآیند شرح و بسط به نکاتی بپردازند که یا در خود جستار گذرا آمده یا اصلا بحثی آنها نشده است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است