گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آلبوم «چله نشین» منتشر شد

آلبوم «چِلّه نِشین» با آهنگسازی نوشین پاسدار و صدای حسین علیشاپور، با همکاری کانون نشر موسیقی پژواک نیزِوا در پلتفرم های دیجیتال جهانی و همچنین نسخه فیزیکی در فروشگاههای محصولات فرهنگی و هنری منتشر شد. پاسدار در این آلبوم قطعاتی را برای عود و ارکستر تصنیف کرده که تکنوازی آن را خود به عهده داشته است. 

نوشین پاسدار که فارغ التحصیل هنرستان موسیقی و کارشناسی ارشد از دانشگاه هنر می باشد درباره این اثر می گوید: «زمانی را به یاد می آورم که در هنرستان برای انتخاب ساز متوجه مهجور بودن و حضور کم رنگ ساز عود شدم و طی سال های متمادی نبود یک نقش اصلی برای این ساز را در ارکسترهای ایرانی حس می کردم. پس از دیپلم به ساختن قطعاتی برای عود پرداختم و در یک فیلم کوتاه به نام پژواک به کارگردانی پژمان حبیبیان از آنها استفاده شد. در دانشگاه اولین قطعه ارکسترال خود را با ارکستر ملی دانشگاه هنر به سرپرستی امیر اسلامی بر روی شعری از نیما یوشیج به روی صحنه بردم. پس از گذشت نزدیک به ۲۰ سال بالاخره قطعات آلبوم «چلّه نشین» از پاییز ۱۳۹۸ شروع به تصنیف شد و با حضور خواننده توانمندی چون حسین علیشاپور و اعضای نوازندگان حرفه ای این آلبوم به مرحله ظهور رسید. نقش پررنگ عود به عنوان نغمه پرداز اصلی و معرفی ساختار موسیقی ایرانی از یک سو و ارکستر زهی به عنوان یک بستر هماهنگ و آماده با پایه های استوار براساس هارمونی موسیقی کلاسیک غرب، این فرصت را فراهم کرد که با اشعار قدیمی و اجرای آواز موسیقی دستگاهی ادغام شوند و تولید یک اثر موسیقایی با نگرش تصویری در ذهن مخاطب شکل گیرد.

قطعات این آلبوم تشکیل شده از پنج تصنیف، یک جواب و آواز، دو تکنوازی عود بر اساس ردیف دستگاهی موسیقی ایران و دو قطعه ضربی برای عود و ارکستر می باشد.»

نوشین پاسدار می افزاید: «هدف از ساخت این قطعات در وحله اول ادای دِین به این ساز باستانی و قدیمی و خوش صداست که با اینکه در تمام دنیا از اعتبار خاصی برخوردار است، ولی شنونده ایرانی سالهاست که این صدای سحرانگیز را بسیار کم شنیده است، امیدوارم با شنیدن آواهای این آلبوم موسیقی در سراسر دنیا، فتح بابی شود برای ساخت آثار دیگران و راه گشایی باشد برای جوانانی که به راحتی می توانند با صدای این ساز عجین شوند.»

عوامل این آلبوم شامل اسامی زیر هستند:

نوشین پاسدار: عود و آهنگساز

حسین علیشاپور: آواز

نوازندگان:

علیرضا دریایی: ویولن و ویولا

یگانه حسینی نیا: ویولن

نگار نوراد: ویولنسل

زکریا یوسفی: سازهای کوبه ای

عسل ملک زاده: سازهای کوبه ای

مریم ملّا: تنبک

 

احمد میرمعصومی: میکس، مسترینگ و ناظر ضبط

استودیو: نغمه سازان دلنشین، ناشر بین المللی

معین هاشمی نسب: عکس، طراحی جلد

یمین غفاری: مدیریت کانون نشر موسیقی پژواک نیزِوا 

جعفر صالحی: نت نویسی رایانه ای

پخش: نشر جوان

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است