گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ارکستر کامه راتا و دو کنسرتو

امروز ارکستر کامراتا آخرین تمرین خود را برای اجرای برنامه ای سرنوشت ساز به انجام رساند. ارکستر کامراتا به رهبری و مدیریت کیوان میرهادی، یکی از ارکستر های فعال موسیقی است که با هدف اجرا و معرفی موسیقی معاصر فعالیت میکند، هرچند گاه به اجرای دیگر آثار موسیقی کلاسیک نیز میپردازد.

کیوان میرهادی با این ارکستر پیش از این آثار زیادی گاه برای اولین بار در ایران به اجرا گذاشته ولی اینبار قصد دارد برنامه ای چشمگیرتر از کنسرت های پیشین برگذار کند.

کنسرتو ویولون فیلیپ گلس و کنسرتو گیتار ” آرانخوز″ ساخته خوآگین رودریگو، که هر دو از آثار بسیار مشهور و تاریخی برای سازهایشان هستند؛ کنسرتو ویولون گلس، بخاطر داشتن سبکی منحصر به فرد، نمایانگر مکتب آهنگسازی مینی مال است ولی از نظر تکنیک نوازندگی ویولون کلاسیک تا حدی به کنسرتو های باروک میماند اما کنسرتو آرانخوز، که یکی از مشکلترین کنسرتوهای گیتار کلاسیک است، از نظر تکنیک آهنگسازی به کنسرتویی نئو کلاسیک محسوب میشود.

امروز به تمرین ارکستر کامراتا رفتم تا از نزدیک، شاهد آخرین تمرین این برنامه باشم و کمی هم با رهبر این ارکستر در مورد چگونگی اجرای این برنامه صحبت کنم.
کیوان میرهادی در مورد تهیه این اثر میگفت: “تهیه کردن پارتیتور کنسرتوهای مدرن مانند همین کنسرتو ویولن، در ایران بسیار مشکل است و ما با مشقات زیادی موفق به اجرای این کار شدیم.”

در مورد انتخاب نوازنده این اثر نیز اضافه کرد: “قبل از اینکه آقای علی صالحی، نوازندگی سولوی این اثر را به عهده گیرد، من با سه نوازنده ویولون دیگر در مورد اجرای این اثر صحبت کرده بودم ولی این نوازندگان برای اجرا حاضر نشدند و آقای صالحی به من معرفی شد، من هم پیش از این در مورد کار ایشان حسن نظر داشتم. در تمرینها، آقای صالحی هم به خوبی از پس اجرای دقیق این اثر برآمد. البته قرار نبود در شهریور این کنسرت اجرا شود، ولی بخاطر اینکه آقای صالحی سفر خارجی داشتند، این برنامه در ۱۱و۱۲و ۱۳ شهریور به اجرا در میآید”

میرهادی در مورد فرم این کنسرتو گفت: “کنسرتو ویولون فیلیپ گلس، از استانداردهای موسیقی مینی مال است و مخصوصا موومان دوم این اثر بسیار درخشان است، پلی ریتم ها و تقسیم های فرعی ریتم در این اثر بسیار استادانه بکار گرفته شده. در موومان سوم نیز تمهایی با تاثیر از موسیقی کلاسیک هند دیده میشود و دارای تکرارهای زیادی است.”

میرهادی در مورد کنسرتو گیتار “آرانخوز” و انتخاب نوازنده آن بهرام آقاخان که امروزه به عنوان نوازنده گیتار فلامنکو، شهرت دارد گفت: “بهرام آقاخان یکی از شاگردان قدیمی من است که سالها گیتار کلاسیک کار کرده و با موسیقی کلاسیک آشنایی کامل دارد، اما در این اجرا به مانند پاکودلوسیا که با حال و هوای فلامنکو روایت زیبایی را از این اثر کلاسیک به نمایش گذاشت، او نیز قصد دارد، با حال و هوای مخصوصی این قطعه را به اجرا بگذارد که ما بسیار از این تنوع استقبال میکنیم.”

همچنین در مورد موومان دوم این اثر که دارای ساز کمیاب کرانگله است اضافه کرد: “موومان دوم این اثر برای همه آشناست و در ایران بیشتر با نام “مونامور” شناخته میشود! بخش مهمی از این موومان را سولوی کرانگله به عهده دارد و امیدواریم بتوانیم در این اثر از این ساز بهره ببریم ولی اگر این امکان بوجود نیامد مانند اجرای قبلی این اثر در ایران باید از ابوا برای اجرای این قسمت استفاده کنیم.”

میرهادی افزود: “این کنسرتو پیش از این دوبار در ایران به اجرا گذاشته شده، اولین بار در نیمه اول دهه ۵۰ توسط نوازنده نامدار گیتار کلاسیک، آلیریو دیاز (Alirio Diaz) با رهبری فرهاد مشکات و ارکستر سمفونیک تهران و دومین بار در نیمه اول دهه ۷۰ توسط بهداد مقدسی با رهبری فریدون ناصری و ارکستر سمفونیک تهران به اجرا درآمده است.”

میرهادی در مورد قطعات دیگری که در این برنامه به اجرا در می آید، گفت:” موومان اول سمفونی شماره ۳ گورتسکی که امروزه جزو ۲۰ اثر پرفروش موسیقی کلاسیک است را قصد داریم اجرا کنیم اما بخاطر قوانین کشورمان باید بجای یک سوپرانو با ۶ یا ۸ سوپرانو اجرا کنیم که امیدواریم به قطعه آسیبی نزند. نت این قطعه را با مشکلات فراوانی از اینترنت از طریق سایتهای مختلف با فرمت PDF و MIDI به دست آوردیم که توسط خودم تصحیح شده است. قطعه دیگر والس مشهور شوستاکویچ از سوئیت جز شماره ۲ است که در این برنامه به اجرا میرسد.”

ارکستر کامراتا در این سه شب (۱۱،۱۲ و ۱۳ شهریور) در تالار حوزه هنری، آزمون مشکلی را پشت سر خواهد گذاشت که در صورت موفقیت، برگی درخشان در کارنامه هنری خود به ثبت میرساند.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

دیدگاه ها ۳

بیشتر بحث شده است