گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نقد و رتبه‌بندی‌ها چه سهمی در سلیقۀ موسیقی ما دارند؟ (۵)

نقدهای جدی و تخصصی و کارشناسی، می‌تواند دریچه‌ای به ذهن خالق اثر باشد. با مطالعه تحلیل‌های کارشناسی و نقدهای جدی و همچنین دانستن شرایط تولید یک اثر می‌توان اثر را بهتر درک کرد. کارکرد نقد و رتبه‌بندی‌های موسیقی، در گذشته‌ای نه‌چندان دور، کارکردی چند منظوره بوده است. در دوران پیش از ورود اینترنت، نقد و رتبه‌بندی، جنبۀ اطلاع‌رسانی زیادی داشته و این اطلاع‌رسانی مخاطبان موسیقی را با آثار و گروه‌ها و خوانندگان دیگری آشنا می‌کرده که به‌تبع آن می‌توانسته پتانسیل خرید این آثار را بالاتر ببرد.

همچنین در دوران پیش از اینترنت و تجارت الکترونیکی، محتوای نقد و رتبه‌بندی در نشریات چاپی یا برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در دسترس مردم بوده و خرید آثار موسیقی تنها ازطریق حضور در فروشگاه یا سفارش پستی و تلفنی ممکن بوده است و این بدان معنی است که شکافی میان اطلاع‌رسانی و تبلیغات و خرید آثار موسیقی وجود داشته که از فناوری روز حاصل می‌شده است.

اینترنت و ورود آن به زندگی مردم جهان مفهوم جدیدی را وارد زندگی مردم و کسب‌وکار آن‌ها کرد. این مفهوم جدید، «هر زمان و هر مکان» است.  هر زمان و هر مکان به‌معنی دسترسی مردم و کسب‌وکارها به عرضه و تقاضا، در هرجا، و هر ساعت از شبانه‌روز و بدون تعطیلی است. در دوران اینترنت و تجارت الکترونیکی، اطلاع‌رسانی، تبلیغات و خرید از یک زیرساخت انجام‌پذیر است. برخلاف کشورهای مانند ایران که به علل شرایط خاصی که بر بازار عرضه و تقاضای موسیقی حکمفرما است و همچنان عرضه و تقاضا برای فروش فیزیکی آثار موسیقی کسب و کاری جدی است، در کشورهای صاحب فناوری، بیشترین حجم فروش آثار موسیقی ازطریق زیرساخت های اینترنتی به‌فروش می‌رسند.

بنابراین شکاف فیزیکی یا فاصلۀ تصمیم‌گیری برای تهیۀ یک اثر موسیقی پس از دریافت اطلاعات در مورد اثر، تقریباً از بین رفته یا کوچک شده است. مفاهیم و فناوری‌هایی چون شخصی‌سازی، داده‌های بزرگ، داده‌کاوی و روابط عمومی الکترونیکی، شبکه‌های اجتماعی در خدمت فروش محصولات و خدمات فیزیکی و الکترونیکی هستند. نقد و رتبه‌بندی هم یکی از ابزارهای ارتقای فروش است که در سال های اخیر کارکردی مجزا پیدا کرده.

تاریخ موسیقی سرشار از آهنگ ها و ستاره‌هایی است که زمانی به‌عنوان بهترین معرفی و حتی آثار و خالقان آثاری که به‌شدت نکوهش شده‌اند، اما ما به‌عنوان مخاطب موسیقی تصمیم می‌گیریم که چقدر از سلیقه و ذهن خود را در اختیار دیگران بگذاریم.

منبع:

۱- مقالۀ “Retrospective Cultural Consecration in Popular MusicRolling Stone’s Greatest Albums of All Time” نوشته شده توسط وان اشموتز (Vaughn Schmutz) استاد دانشگاه “UNC Charlotte” در رشتۀ جامعه‌شناسی.

دریافت متن مقاله از لینک زیر:

مجله هنر موسیقی (شمارۀ ۱۷۶)

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان
متولد ۱۳۵۷ تهران
نویسنده، مترجم، نوازندۀ پیانو، کیبورد و سینتی‌سایزر و طراح صدا

۱ نظر

بیشتر بحث شده است