گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آمار موسیقی کلاسیک در «باخ ترک» مربوطه به سال ۲۰۱۹ (۱)

سایت «باخ ترک» (Bachtrack) یکی از مراجع مشهور آمار دهی موسیقی کلاسیک است؛ هرچند این سایت تمام کنسرت های موسیقی سراسر جهان را رصد نمی کند ولی گستردگی آمارهای او موجب شده، آمارهای این سایت مورد ارجاع بسیاری از خبرگزاری های موسیقی کلاسیک است. به دلیل همه گیری کوید ۱۹ در ماه های پایانی سال ۲۰۱۹ و تعطیلی کنسرت های موسیقی، برای اطلاع از آمار برنامه های موسیقی لازم است به آخرین آماری که از طریق این سایت منتشر شده مراجعه کنیم که همانا آمار مربوط به سال ۲۰۱۹ است. هر چند بخش تفسیر آمار این سایت در بعضی مواقع چندان قابل توجه نیست، مثلا در همین شماره می خوانیم که اجرای بیشتر سمفونی سوم بتهوون را تحت تاثیر فضای سیاسی روز و اجرای قطعاتی مثل چهارفصل ویوالدی و تابلوهای نمایشگاه موسورسکی را نشاندهنده فرار از زندگی شهری به دامن طبیعت قلمداد می کند؛ در حالی که می دانیم جذابیت های موسیقایی این آثار دلیل عمده اجرای مکرر آنها هستند نه چندان موضوعاتی که به خلق آنها منجر شده است. (سردبیر)

آمار موسیقی کلاسیک در «باخ ترک» مربوطه به سال ۲۰۱۹
در سال ۲۰۱۹ ، ما تقریباً ۳۵۰۰۰ اجرای کنسرت، اپرا و رقص را لیست کردیم، بیش از هر زمان دیگری. برای ما طبیعی و عادی است و هیچ ناامید نیستیم از اینکه موسیقی کلاسیک کند تغییر می کند و باز برخی از آمارهای سال ۲۰۱۹ نشان می دهد، درجه ای از تداوم در صدر نشینی بتهوون و موتسارت به عنوان دو آهنگساز برتر و برامس و باخ در لیست پنج آهنگساز برتر وجود دارد.

اما وقتی با دقت بیشتری به اعداد و آمارها نگاه کنید خواهید دید که به آرامی اما مطمئناً پیشرفت وجود دارد: زنان آهنگساز و رهبر ارکسترِ بیشتر، پخش و تکثیر موسیقی های جدیدتر، رپرتوار اپراهای متنوع تر. کل صحنه از جایی که ما نشسته ایم کاملاً سرزنده است، به طوری که داوران ما از موسیقی و نوازندگانی که در طول سال دیده اند بسیار هیجان زده می شوند.

قسمتی از آمارهای سال ۲۰۱۹

پر اجراترین آثار آهنگسازان

۱- بتهوون
۲- موتسارت
۳- باخ
۴- برامس
۵- شوبرت
۶- چایکوفسکی
۷- شومان
۸- هایدن
۹- شوپن
۱۰- مندلسون

پراجرا ترین آثار آهنگسازان معاصر
۱- جان ویلیامز (John Williams)
۲- آرو پارت (Arvo Pärt)
۳- جیمس مک میلان (James MacMillan)
۴- فلیپ گلس (Philip Glass)
۵- جان آدامز (John Adams)
۶- گیورگی کورتاژ (György Kurtág)
۷- اریک ویتاکر (Eric Whitacre)
۸- جان روتر (John Rutter)
۹- توماس آدز (Thomas Adès)
۱۰- استیو رایش (Steve Reich)
ده قطعه پر اجرا در کنسرت ها
۱- بتهوون : سمفونی شماره ۳ (اروئیکا)
۲- چایکوفسکی: کنسرتو ویولن
۳- چایکوفسکی: سمفونی شماره ۵
۴- ویوالدی: چهار فصل
۵- هندل: مس
۶- موسورسکی: تابلوهای نمایشگاه
۷- برامس: سمفونی شماره ۱
۸- برامس: سمفونی شماره ۲
۹- برلیوز: سمفونی فانتاستیک
۱۰- مندلسون: کنسرتو ویولن

سه آهنگساز پر اجرای اپرا
۱- وردی
۲- پوچینی
۳- موتسارت

برای مطالعه آمارهای بیشتر می توانید لیست کامل آمارها را به صورت فایل پی دی اف (PDF) دانلود کنید.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است