گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آمار موسیقی کلاسیک در «باخ ترک» مربوطه به سال ۲۰۱۹ (۳)

اما رهبران ارشد مرد هستند

یک چیز تغییر نکرده است: برترین رهبران همچنان مرد هستند و سفارش کار به معروف ترین افراد به قدری زیاد است که تعداد مشخصی از رهبرها، چندین کار بزرگ دارند. به عنوان مثال پاوو جاروی (Paavo Järvi) را در نظر بگیرید که در سال ۲۰۱۹ حدود ۸۸ کنسرت برگزار کرده و رزومه فعلی وی دارای بیشتر از هشت شغل است که چهار تای آن در سطح رهبر ارکستر یا مدیر هنری است. هدایت ارکستر یک فعالیت بدنی است و جاروی این کار را در ایالات متحده آمریکا، ژاپن و شهرهای بی شماری در اروپا انجام می دهد. او چطور برای انجام این کار به اندازه کافی موفق است؟

« نگهداشتن تناسب اندام برای من مشکلی نیست زیرا انجام تمرین با ارکستر، اصلی ترین تمرین ورزشی من است اما چون یک لذت کامل است، احساس نمی کنم در حال انجام «تمرین ورزشی» هستم. سفر قسمت دشوار ماجرا است، به خصوص هنگامی که چمدان های زیادی دارید… اما من خوش شانس هستم که برنامه های سفرم به اندازه نوازنده ها طاقت فرسا نیست. مطمئناً برایم بهتر است که مدت طولانی تری در یک مکان باشم اگرچه نقطه ضعف من به عنوان یک رهبر این است که وقت کافی برای در خانه بودن ندارم. آن لحظه ها مقدس هستند.»

آیا بالاخره سلیقه های مخاطبان اپرا در حال گسترش است؟

لیست ده اپرای برتر برای هیچ کس عجیب نخواهد بود: فلوت سحر آمیز (Zauberflöte)، لا تراویاتا (Traviata)، مادام باترفلای (Butterfly)، بوهم (Bohème)، کارمن (Carmen)، ریگولتو (Rigoletto)، توسکا (Tosca)، دون جوانی (Don Giovanni)، آرایشگر شهر سِویل (Barbiere) و عروسی فیگارو (Figaro). اما اگر با دقت بیشتری نگاه کنید می توانید نشانه هایی از تغییر را مشاهده کنید: درصد اجراهای اپرا از سه آهنگساز بزرگ (وردی، پوچینی و موتسارت) از ۳۴٪ در سال ۲۰۱۷ به ۲۹٪ در سال گذشته کاهش یافته است؛ یعنی ۵۰۰ اجرای دیگر اپرا توسط آهنگسازان دیگر!

تحلیل گران ما مطالب بیشتری برای پرداختن به آنها یافته اند. ما در سال ۲۰۱۹ بیش از هر زمان دیگری، ۱۴ اجرای نسخت جهانی را بررسی کردیم و در مقایسه با ۱۴ درصد در سال ۲۰۱۶ و فقط ۴ درصد در سال ۲۰۱۵ تقریباً یک سوم اجراهای مورد بررسی ما جدید بوده است؛ این زمین لرزه نیست، اما شاید اولین لرزش باشد. ما فقط می توانیم امیدوار باشیم که خانه های اپرایی که جسورانه عمل می کنند و رپرتوار خود را گسترش می دهند، متوجه شوند که مخاطبان شان از همراهی با آنها خوشحال هستند.

ستاره های اپرای منعطف
سرانجام در دنیای اپرای پر از متخصص، ما می خواهیم به آن دسته از هنرمندانی که خود را واقعا نشان داده اند، ادای احترام کنیم. البته تعداد زیادی خواننده اپرا هستند که در استخدام یک خانه اپرا مشغول به کار هستند و نقش های زیادی را می خوانند. همچنین خوانندگان زیادی هستند که مشاغل بین المللی در خانه های اپرای مختلف دارند اما تعداد معدودی وجود دارند که طیف گسترده ای از نقش ها را به طور فعال در کارنامه خود حفظ می کنند و آنها را در سراسر جهان می خوانند.

در میان بانوان: سوندرا رادوانوفسکی (Sondra Radvanovsky) ممکن است به موزه هنر متروپلیتن (Met) وفادار باشد اما همچنین در پاریس، لندن، ادینبورگ، وین و بارسلونا آواز خوانده است؛ رپرتوار او از بل کانتو هایی مثل « دزد دریایی» (Il pirata) از بلینی (Bellini) و «روبرتو دورو» (Roberto Devereux) از دونیزتی (Donizetti) گرفته تا نقش های سنگینی مانند آیدا (Aida) و توسکا (Tosca)، در حال خواندن به چهار زبان آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی و چک است. در بین مردان، فعالیت های مایکل وول (Michael Volle) گستره آتلانتیک را در بر می گیرد و آواز نقش های بزرگ واگنری مانند ووتان (Wotan) و هانس ساکس (Hans Sachs) و همچنین کمدی ها، کمدی های رمانتیک (Arabella) و سه نقش کتاب مقدس را خوانده است.

از آنها و دیگر هنرمندانی که ما را با چنین شیوه های متنوعی سرگرم می کنند تقدیر می کنیم!

 

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است