گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سر جیمز مک میلان آهنگساز و رهبر ارکستر پر افتخار

سر جیمز مک میلان

سر جیمز مک میلان امروز یکی از مشهورترین آهنگسازان معاصر محسوب می شود که آثارش در رپرتوار ارکسترهای جهان حضور دارد. در آمار مربوط به سایت موسیقی باخ ترک نام او بعد از جان ویلیامز و آرو پارت، به سومین آهنگساز زنده ای ثبت شده است که آثارش با ارکسترهای جهان اجرا می شود.

مک میلان در دانشگاه ادینبورگ موسیقی خوانده و زیر نظر دکتر جان کاسکن در رشته دکترای آهنگسازی در دانشگاه دورهام تحصیل کرده است. وی پس از کار به عنوان مدرس در دانشگاه منچستر، به اسکاتلند بازگشت و در گلاسکو اقامت گزید.

نخستین اجرای موفق تریست (Tryst) در جشنواره سنت مگنوس (St Magnus) در سال ۱۹۹۰ منجر به انتصاب وی به عنوان آهنگساز وابسته ارکستر مجلسی اسکاتلند (Scottish Chamber Orchestra) شد. وی بین سال های ۱۹۹۲ و ۲۰۰۲ مدیر هنری مجموعه کنسرت های موسیقی معاصر ارکستر فیلارمونیا (Philharmonia Orchestra) بود. مک میلان در سطح بین المللی به عنوان رهبر ارکستر نیز فعالیت می کند؛ او بین سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۹ به عنوان آهنگساز / رهبر ارکستر با ارکستر فیلارمونیک بی بی سی (BBC Philharmonic) کار می کرد و از سال ۲۰۱۰ به عنوان رهبر میهمان ارکستر از فیلارمونیک اتاق رادیو هلند (Netherlands Radio Chamber Philharmonic) منصوب شد. در ژانویه ۲۰۰۴ به او جایزه بریتانیاییِ CBE اعطا شد.

علاوه بر «اعتراف ایزوبل گودی» (The Confession of Isobel Gowdie) که منجر به آغاز فعالیت بین المللی مک میلان در بی بی سی پرامز در سال ۱۹۹۰ شد، آثار ارکستری وی نیز مثل اولین کنسرتو برای سازهای کوبه ای «ونی، ونی، امانوئل» توسط اویلین گلنی (Evelyn Glennie) در سال ۱۹۹۲ به اجرا درآمد و از آن زمان تاکنون نزدیک به ۵۰۰ اجرا در سراسر جهان داشته است.  آثار مک میلان در جشنواره های بین المللی موسیقی به طور گسترده اجرا می شود و مورد استقبال قرار گرفته است.

از دهه نود تا کنون آثار زیادی از او به سفارش ارکستر های مختلف مانند ارکستر سمفونیک لندن و موسیقیدانان معتبری چون مستیسلاو روستروپویچ ساخته و اجرا شده است. مستیسلاو روستروپوویچ نه تنها سمفونی ویگیل (Vigil) او را رهبری کرده است بلکه کنسرتو ویولن سلی از مک میلان را که برای او ساخته شده بود را اجرا کرده است.

audio file«میسرر» را برای گروه کر بشنوید

پنج سال گذشته مک میلان یک توالی موفق از ساخت انواع کنسرتوها را به ارمغان آورد: برای وادیم رپین (Vadim Repin) ویولون نواز، ژان ایو تیبودت (Jean-Yves Thibaudet) پیانویست (سومین کنسرتوی پیانوی وی)، نیکلاس دانیل (Nicholas Daniel) اوبوئیست، لارنس پاور (Lawrence Power) ویولون نواز و کالین کوری (Colin Currie) نوازنده سازهای کوبه ای (دومین کنسرتو سازهای کوبه ای وی). قطعه ارکسترالی از او با نام «زن آخرالزمان» (Woman of the Apocalypse) است که به رهبری مارین آلسوپ (Marin Alsop) در جشنواره «کابریلو» (Cabrillo Festival) اجرا شده و توسط سمفونی سائو پائولو (SÃ £ o Paulo) در سال ۲۰۱۴ اجرا شده است و سمفونی شماره ۴ او برای اولین بار در بی بی سی در سال ۲۰۱۵ اجرا شد. از آثار مشهور او برای  با گروه کر قطعه با با نام گلوریا است که به مناسبت پنجاهمین سالگرد تقدیس کلیسای جامع کاونتری ساخته شده است. در سال ۲۰۱۴ مک میلان جشنواره موسیقی جدیدی را در شهر خود کومنک (Cumnock) تاسیس کرده است.

مک میلان خود آهنگساز پر افتخاری محسوب می شود و در میان مهمترین جوایزی که از آن خود کرده می توان به: «جایزه موسیقی سالانه موسیقی معاصر گراموفون» (Gramophone Contemporary Music)، «جایزه کلاسیک بریت» (Classical Brit award)، جایزه سی دی کلاسیک (Classic CD Award).

به سر جیمز مک میلان به افتخار تولد ملکه در سال ۲۰۱۵ جایزه شوالیه اعطا شد.
rcs.ac.uk

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است