گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

توهم در موسیقی و معرفی چند موسیقی‌ کلاسیک روانگردان (۴)

وی خاطرنشان کرد: اگر موسیقی خیلی آشنا باشد، می تواند توانایی داشتن یک تجربه جدید را کاهش دهد، زیرا شما قبلاً در زندگی خود تجربه ای با آن آهنگ داشتید. لیست موسیقی های پخش شده شامل آهنگ های “امبینت” و “نئوکلاسیک” توسط هنرمندان: برایان مک برید (Brian McBride)، الفور آرنالدز (Ólafur Arnalds)، آرو هنریکسن (Arve Henriksen) و گرگ هایینز (Greg Haines) بود.

کالن گفت آثار گرگ هایینز آهنگساز انگلیسی انتخاب مورد علاقه من بود و در چندین تحقیق از آهنگ های وی استفاده کرده ام. همچنین آهنگ های او چندین بار به عنوان آهنگ مورد علاقه‌ شرکت کنندگان در آزمایش ها نیز انتخاب شده بود. از شرکت کنندگان در آزمایش در مورد چگونگی واکنش عاطفی آنها پرسیده شد و اینکه در مقیاس یک تا صد به این آهنگ ها چه امتیازی می دهند. همچنین تکمیل پرسشنامه شناخته‌شده جی ای ا اس (۸) که از آن‌ها خواسته بود برای انواع مختلف واکنش‌های احساسی به موسیقی، مانند آرامش یا تنش، رتبه‌بندی خود را بنویسند.

محققان دریافتند که شرکت کنندگان در هنگام گرفتن ال اس دی پاسخ عاطفی بالاتری نسبت به موسیقی نشان دادند و احساسات مربوط به «حیرت»، «برتری»، «مهربانی» و «قدرت» در آنها افزایش یافته است.

آنها نتیجه می گیرند که این یافته ها این فرضیه قدیمی که موسیقی تحت تأثیر داروهای روانگردان باعث افزایش کیفیت تاثیر گذاری و اهمیت درمانی می شود را تقویت می کند و این می تواند برای برنامه های درمانی مفید باشد. آن‌ها اضافه می‌کنند که احساسات تعالی و شگفتی اغلب به عنوان تجربیات معنوی در نظر گرفته می‌شوند و ترکیب موسیقی با این داروها می‌تواند نوعی سفر معنوی را به ارمغان آورد. ما با تجربه ذهنی شرکت کنندگان از یک طرف و تصویر برداری عصبی که کالن و همکارانش برای بررسی رابطه بین این دو انجام داده اند مواجه هستیم.

پس از مطالعه مقدماتی کالین خود را درگیر یک سری آزمایش های پیشگامانه کرد که در آنها برای اولین بار از اسکن اف‌ام‌آر‌آی (fMRI) و ام‌ای‌جی (MEG) برای تصویربرداری از مغز در هنگام استفاده از روانگردان ها استفاده کرد.

 در این سری از آزمایش‌ها به بیست داوطلب هفتاد و پنج میکروگرم ال اس دی و در آزمایشی جداگانه دارونما تزریق شد و از مغز آنها تصویربرداری شد. این تحقیق بینش‌هایی راجع به توهمات بصری و تغییر در هوشیاری مرتبط با سفرهای روانگردان ارائه داده است. در آزمایشی مشابه شرکت کنندگان را با چشمان بسته در اسکنر اف‌ام‌آر‌آی قرار دادند و آنها در دو حالت سکوت، و گوش دادن به موسیقی، به سؤالاتی در مورد خلق و خوی خود و هر گونه تصویر ذهنی‌ای که تجربه کرده بودند پاسخ دادند.

پی نوشت
۸- The Geneva Emotional Music Scales (GEMS)

ضیاالدین ناظم پور

ضیاالدین ناظم پور

ضیاالدین ناظم پور
متولد ۱۳۴۵ تهران
آهنگساز، نوازنده رباب، نویسنده

۱ نظر

بیشتر بحث شده است