گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

حضور ارکستر ارغنون در چهارمین جشنواره سایت های و وبلاگ های موسیقی

ارکستر ارغنون در چهارمین جشنواره سایت های و وبلاگی های موسیقی به روی صحنه می رود. ابراهیم نظری نوازنده، آهنگساز و رهبر ارکستر رهبری این ارکستر را به عهده دارد. ارکستر ارغنون در اولین کنسرت خود به صورت آنسامبل فلوت به روی صحنه خواهد رفت و آثاری از آهنگسازان ایرانی و غربی را اجرا خواهد کرد. شایان ذکر است که این ارکستر پائیز سال جاری توسط ابراهیم نظری تاسیس شده است و مدیریت آنرا سجاد پورقناد به عهده دارد.



ابراهیم نظرى سنگرودى متولد ۱۳۳۱ در تهران است. وی آموختن جدی موسیقی کلاسیک را از سال ۱۳۴۶ در هنرستان عالی موسیقی با مدیریت غلامحسین غریب آغاز کرد و در این هنرستان از کلاسهای فلوت پروفسور الکساندر و پروفسور یوهان ریستا (Johann Rista)، هارمونی حسین ناصحی، ارکستراسیون مرتضی حنانه، سلفژ مصطفی کمال پورتراب، پیانو فریده بهبود و مبانی فیزیک آکوستیک دکتر امین شهمیری بهره برد.

در این دوره به عنوان نوازنده فلوت در ارکستر بزرگ رادیو ایران و ارکستر اپرای تهران وارد شد و جزء معدود نوازندگان ایرانی ارکستر اپرای تهران بود. پس از دریافت مدرک لیسانس در دوره سربازی به شیراز رفت و (بعد از عزیمت حسن ریاحی مدیر این ارکستر به آمریکا برای ادامه تحصیل) در آنجا به رهبری ارکستر مجلسی رادیو تلویزیون ملی ایران مرکز شیراز رسید و به مدت یک سال (از ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۷) هدایت این ارکستر را به عهده داشت.

پس از پایان دوره سربازی و به وقوع پیوستن انقلاب، او در تهران به فراگیری دوره رهبری ارکستر زیر نظر حشمت سنجری پرداخت. سالها بعد زیر نظر پروفسور یوری داویدیان (Yuri Davidian) رهبر سرشناس ارمنی، دوره رهبری ارکستر را در ارمنستان پشت سر گذاشت.

او بین سالهای ۶۰ تا ۶۳، ارکستر بادی و کوبه ای (شامل اعضای ارکستر سمفونیک تهران) را ۱۲ بار در پشت جبهه برای رزمندگان رهبری کرد.

ابراهیم نظری در فاصله بین سالهای ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۴، به عنوان نوازنده فلوت و پیکولو ارکستر سمفونیک تهران و همچنین رهبر میهمان ثابت (Permanent Guest Conductor) ارکستر سمفونیک تهران و کر ارکستر سمفونیک تهران، بارها به روی صحنه رفت؛ همچنین ۶ سال (از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۶) به عنوان رهبر دائم (Principal Conductor) ارکستر سمفونیک فرهنگسرای بهمن، کنسرت های متعددی را به روی صحنه برد و در دو اجرا نیز به عنوان رهبر میهمان، ارکستر سمفونیک صدا و سیما را رهبری کرد.

ابراهیم نظری در کنار نوازندگی و رهبری همواره به آهنگسازی نیز پرداخته است و مجموعه ای از آثار برای ارکستر سمفونیک، گروه کر و آنسامبل های سازهای ایرانی و غربی را تصنیف کرده است.

فعالیت های او در زمینه نوازندگی چه در اجرای صحنه ای و چه در ضبط ها، بسیار گسترده بوده و از آثار متعددی که وی در آن فلوت یا پیکولو نواخته است می توان به آلبومهای: «زردی خزان»، «در گلستانه»، «افسانه سرزمین پدری ام» اشاره کرد.

ابراهیم نظری از بنیان گذاران جشنواره موسیقی فجر است و در چهار دوره، دبیری جشنواره موسیقی فجر را نیز به عهده داشته است (دوره های اول، دوم، سوم و چهارم) همچنین وی به دریافت نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نائل آمده است.

آخرین فعالیت ابراهیم نظری، تاسیس و رهبری ارکستر ارغنون در پاییز سال جاری است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است