گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

توهم در موسیقی و معرفی چند موسیقی‌ کلاسیک روانگردان (۶)

کالن گفت در حالی که عده ای از نوع موسیقی خوششان نمی آمد، با این حال از آن به عنوان جایگزین مناسبی برای سر و صدای اسکنر استقبال می‌کنند.در حالی که این مطالعات بر روی تجربه تاثیرات ترکیب موسیقی و ال اس روشن گری کرده است، تمرکز تحقیقات کالج سلطنتی روی بررسی این مساله است که چگونه روان گردان را می‌توان در یک بافت درمانی مورد استفاده قرار داد.

تحقیقات نشان داده است که این داروها، تحت هدایت یک درمانگر می توانند در درمان بیماری هایی مانند افسردگی، اضطراب و ترک اعتیاد مفید باشند. علاقمندی تیم تحقیق درک چگونگی کمک موسیقی در این گونه درمان‌ها است. ایده اولیه درمان با روان گردان ریشه زمانی دارد که این داروها هنوز غیر قانونی اعلام نشده‌بودند.

به همین دلیل پس از این ممنوعیت کار کردن روی اینگونه تحقیقات سخت‌تر شد.کالن توضیح داد: “مردم شروع به درک این موضوع کردند که تنها خود دارو نیست که تأثیر درمانی دارد این پتانسیلی است که دارو در تعامل با موسیقی، درمانگر و محیط درمانی‌اش می‌تواند داشته باشد. گذشته از این واقعیت، مردم در اصل شروع به آزمایش با راه های مختلفی برای طراحی تجربه توهم می کنند اما چگونه می توان اطمینان حاصل کرد که تجربه افراد واقعن درمانی است. اما موسیقی به زودی به عنوان راهی جهت کمک به فراهم کردن زمینه ای برای تجربه توهم شناخته شد.

این سه آهنگ بهترین انتخاب‌های او هستند:
” Against the Sky” برایان انو و هارولد بوود برای مرحله ابتدایی
” Sostenuto tranquillo ma cantabile” اثر هنری گورکی برای مراحل اوج
“۱۸۳ Times ” اثر Greg Haines آزمایشی برای تقویت عاطفی در مرحله اوج

معرفی قطعاتی از موسیقی کلاسیک که می‌توانند توهم‌زا باشند
همانطور که پیش از این اشاره شد، موسیقی روان‌گردان یک ژانر فرعی از سبک راک دهه ۱۹۶۰ است، اما در توصیفی گسترده‌تر باید گفت بخش وسیعی از اصوات سه بعدی که طی دهه‌ها و قرن‌های گذشته تولید و خلق شده‌اند و شنیدن آنها در شرایطی خاص و بدون استفاده از هرگونه ماده روان گردان ممکن است سبب خروج حالت روانی ما از حال طبیعی ‌شوند، می‌توانند زیر مجموعه این تعریف قرار بگیرند. مصاحبه‌هایی که با دست‌اندرکاران تولید موسیقی روان‌گردان معاصر صورت گرفته، نشان می‌دهد که موسیقی کلاسیک تاثیر زیادی بر راک روان گردان داشته است.

جیم مک کارتی (Jim McCarty) نوازنده درام گروه یاردبرد (۹) در مصاحبه با بی بی سی می‌گوید: ما قبلاً به موسیقی کلاسیک گوش می دادیم مثلن آثار استراوینسکی و انواع و اقسام موسیقی‌های شبیه آن و پروکول هاروم (۱۰) می گوید که قطعه “A Whiter Shade of Pale” را تحت تاثیر “Air on the G String” اثر باخ، ساخته‌است.

پی نوشت

۹- یاردبرد (yardbirds) یک گروه راک انگلیسی است که در سال ۱۹۶۳ در لندن تشکیل شده اند.

۱۰- پروکول هاروم (procol harum) یک گروه راک انگلیسی است که در سال ۱۹۶۷ تشکیل شده است.

ضیاالدین ناظم پور

ضیاالدین ناظم پور

ضیاالدین ناظم پور
متولد ۱۳۴۵ تهران
آهنگساز، نوازنده رباب، نویسنده

۱ نظر

بیشتر بحث شده است