گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

امیر تتلو؛ بازکاوی شخصیت اجتماعی و گروه هوادارن (۱)

امیر تتلو در حال اجرای کلیپی با همکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران

امیر تتلو نمونه ای شاخص از مقاومت مدنی نسل جوان پس از انقلاب از بعد هنری و حاصل شرایط بحران اجتماعی و فرهنگی ایران و همچنین جهان است. پس از مصاحبه ای که بی بی سی با این خواننده جنجالی انجام داد، بار دیگر حساسیت برخی برانگیخته شد و به همین دلیل نگارنده، تصمیم گرفتم درباره این شخصیتِ جنجالی و شرایط موجود ایران و جهان، تحلیل آسیب شناسانه انجام دهم تا شاید کمکی هر چند کوچک به طرز تلقی و دیدگاهمان گردد.

ابتدا به زندگی شخصی و هنری او که در رسانه ها و فضای مجازی آمده، می پردازم.

امیرحسین مقصودلو متولد سال ۱۳۶۶ در تهران (با اصالتی آذربایجانی) است که با نام عنوان «امیر تتلو» شناخته می شود. او از خوانندگان حوزه موسیقی پاپ ایرانی است که در سبک ریتم اند بلوز (R&B)، رپ و پاپ فعالیت می‌کند. تتلو با بیش از چهار میلیون فالوئر، از محبوب‌ترین چهره‌های ایرانی در فضای مجازی است.

امیر تتلو در سال ۱۳۸۲ آغاز به کار نمود و با وبلاگی که امین دانکر، دوست نزدیک او ایجاد کرده بود به انتشار آثارش پرداخت. اندک اندک نامی در میان خوانندگان جوان آن روزها پیدا کرد. در سال ۲۰۱۲ میلادی، تتلو نخستین آلبوم اش را با نام «زیر همکف» منتشر کرد. او همچنین آلبوم «تتلیتی» را در سال ۲۰۱۳ میلادی ارائه کرد که حاوی ۱۵ ترانه بود. «تتلیتی» همچنین نامی است که هواداران او با آن شناخته می‌شوند. «تتلیتی»ها که عموماً نوجوان هستند با هم شبکه می‌شوند و در فضای مجازی حضور دارند.

تتلیتی‌ها از رسوم و آیین‌های خاصی برخوردارند. از جملهٔ آن‌ها «دوره پاکی» نام دارد که در آن تتلیتی‌ها باید نیت کرده، و از گناه و انرژی منفی و بدی کردن خودداری کنند.

امیرتتلو درباره ی علت انتخاب این لقب می گوید یک اسم ساختگی است معنی خاصی ندارد و قصد او انتخاب لقب خاصی که تنها مختص وی باشد بوده است. به گفته خودش: رفیق باز، لج باز، یک دنده، مهربان، احساساتی، بد دهن، غیرتی، غد و در مسائل مالی‌ بی‌خیال است.

امیر تتلو در ۱۲ آذر ۱۳۹۲ توسط پلیس امنیت اخلاقی ایران بازداشت شد که پس از مدتی در ۱۴ آذر ۱۳۹۲ آزاد شد.

امیر تتلو در ۲ شهریور ۱۳۹۵ دوباره بازداشت شد. در چند روز قبل از آن وی به دادسرا احضار شده بود. وی پس از ۶۲ روز به قید وثیقه آزاد شد. در ۱۵ آبان ۱۳۹۵، دادستان تهران اعلام کرد یکی از خوانندگان زیرزمینی به اتهام «تشویق جوانان به فساد و فحشا» به تحمل ۱۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده ولی به دلیل رضایت یکی از شاکیان نصف مجازات او بخشیده شده است. رسانه‌ها این خواننده را امیر تتلو عنوان کردند. معاون هنری وزیر ارشاد اعلام کرد محکومیت امیر تتلو به خاطر فعالیت هنریش نبوده است.

پس از بازداشت تتلو ده‌ها نفر از تتلیتی‌ ها با تجمع در برابر دادگاه خواستار آزادی او شدند. آن‌ها همچنین اقدام به اشتراک‌ گذاری شعارها و هشتگ‌هایی در تأیید بی گناهی تتلو اقدام کردند. ظرف سه روز پس از دستگیری او در سال ۱۳۹۵ در اینستاگرام هفتصد هزار کامنت دربارهٔ او پست شد. هشتگ‌هایی چون:

#تتلو، #تتلو_را_آزاد_کنید و #جای_هنرمند_زندان_نیست

در رسانه‌هایی چون توییتر و اینستاگرام داغ شدند. هواداران او همچنین در برابر دادسرا تجمع برگزار کردند.

کیوان پهلوان

کیوان پهلوان

۱ نظر

بیشتر بحث شده است