گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

معرفی کتاب «گنجینۀ تکنیک گیتار کلاسیک» (۱)

کتاب «گنجینۀ تکنیک گیتار کلاسیک» نوشتۀ هوبرت کاپِل، با ترجمۀ خشایار تقی‌پور و مقابله و ویرایش شهاب مِنا است که توسط نشر خُنیاگر منتشر شده است. این کتاب نتیجۀ چهل سال تدریس و بیش از دو دهه ممارست هوبِرت کاپِل، گیتاریست بین‌المللی آلمانی‌تبار و یکی از تأثیرگذارترین معلمان گیتار زمانۀ ما، در نگارش مِتُد برای تکنیک‌ گیتار کلاسیک است که حجم عظیمی از دانش را در خود جای داده و حاوی تجربه و از‌خود‌گذشتگی یک تک‌نواز و معلم بزرگ است برای نسل حاضر و نسل‌های بعد در راه‌ سخت و پرزحمت رسیدن به درجۀ استادی نوازندگی گیتار.

این اثر در سال ۲۰۱۵ به زبان آلمانی منتشر شده و بلافاصله به زبان انگلیسی برگردانده شده است و اینک ترجمۀ آن از نسخۀ انگلیسی به علاقه‌مندان فارسی‌زبان ارائه شده است.

کتاب گنجینۀ تکنیک گیتار کلاسیک شامل سه بخش ‌است: بخش نظریِ اول با راهنمایی‌هایی مؤثر برای تمرین روشمند شروع ‌می‌شود و پس از آن توالی‌‌های حرکت‌ سیستم دست- بازو و همچنین چگونگی تولید یک صدای خوب را مورد بررسی قرار می‌دهد. بخش عملی دوم حاوی تمرین‌های جامعی است که با مِتُد‌های مناسب و هدفمند و توضیحاتی آموزنده همراهی شده و تقریباً همۀ تکنیک‌های گیتار مدرن را پوشش داده است. بخش نظری سوم‌ عناوینی نظیر تکنیک‌های انگشت‌گذاری، کوک‌کردن ساز، تمرین‌های حافظه و ذهن، مقابله با ترس از صحنه و همچنین راهنمای تمرین‌های تکنیکی برای تمرین روزانه را در خود جای داده ‌است.

تمامی تمرین‌ها به‌ترتیب از آسان به سخت مرتب ‌شده‌اند و به همین دلیل این کتاب برای کسانی که هنوز در تکنیک‌های گیتار حرفه‌ای نیستند بسیار مناسب‌ است. یک معلم گیتار می‌تواند این کتاب تکنیک گیتار را تقریباً برای هر سطح هنر‌جویی، چه به‌عنوان کتاب مکمل و چه مجزا، استفاده کند. گیتاریست‌های فلامنکو و راک نیز می‌توانند مطالب موردِنیازشان را در این کتاب بیابند.

دربارۀ نویسنده کتاب هوبرت کاپِل

هوبرت کاپِل یکی از اندک نوازندگان بین‌المللی آلمانی‌تبار گیتار است که بسیار مورد‌ تحسین قرار گرفته‌ است. تفسیر‌های خارق‌العادۀ او در اجرای گیتار کلاسیک استاندارد‌های جدیدی را وضع‌‌کرده‌اند. امروزه او الگویی برای تمامی گیتارنوازان جوان است.

از زمانی که تنظیم گیتار او از پارتیتای ششم پیانو، اثر یوهان سباستین باخ، احساسی کلاسیک را خلق کرد («برخی از بهترین قطعات باخ که تاکنون بر گیتار شنیده‌ شده‌اند»، کولین کوپِر از مجلۀ گیتار بریتانیا)، تور کنسرت‌هایش او را به‌عنوان تک‌نواز گیتار، تک‌نواز با اُرکستر و آنسامبل‌های موسیقی مجلسی به سراسر اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقا و آسیا کشانده ‌است.

به‌عنوان یکی از تأثیر‌گذار‌ترین معلمان گیتار زمانۀ ما، هوبرت کاپِل برای اولین‌بار بیش از صد رقابت بین‌المللی در کنسرواتوار موسیقی و رقص ‌کُلن، آکادمی موسیقی کوبلنز و‌ آکادمی بین‌المللی گیتار کوبلنز ارائه کرده ‌است.

علاوه‌براین، او در دانشگاه‌ها و کنسرواتوار‌های مشهوری چون دانشگاه یِیل، آکادمی رابین اورشلیم، آکادمی سلطنتی کوپنهاگ، کنسرواتوار بوستون، کنسراتوار هاگ و… همچنین در فستیوال‌های موسیقی و گیتار در سراسر جهان نیز به تدریس مشغول ‌است. هوبرت کاپِل همچنین به‌عنوان داور و هیئت ژوری در بسیاری از رقابت‌های برجستۀ گیتار شرکت‌ می‌کند.

در سال ۲۰۰۴، یکی از بزرگ‌ترین رقابت‌های بین‌المللی در سراسر جهان به نام او «رقابت بین‌المللی گیتار کوبلنزِ هوبرت کاپِل» نام‌گذاری‌ شد. هوبرت کاپِل ناشر و نویسندۀ تعداد بی‌شماری از آثار چاپ‌شده و ضبط‌شدۀ موسیقایی است.

***

خشایار تقی‌پور مترجم این کتاب در مقدمه این اثر می نویسد:

حتماً تا به امروز مَثَل معروف «یک تیر و دو نشان» را شنیده‌اید! اکنون این امکان برای شما گیتارنوازان جوان فراهم شده است تا با یک تیر چند‌ نشان بزنید! کتابی که هم‌اکنون پیشِ‌روی شماست یکی از جامع‌ترین کتب در زمینۀ تکنیک گیتار کلاسیک است. از ساده‌ترین تمرینات آرپژ تا تمرینات انگشت کوچک (c)، از چگونگی رویارویی با ترس از صحنه تا روش‌های نوین حفظ‌کردن قطعات، تمرینات گام سِگوویا به‌صورت اصلاح‌شده، تمرینات باره و حتی مطالب جزئی‌ای، مانند چگونگی حرکت مفاصل دست به‌هنگام ضربه‌زدن، همه و همه، به‌صورت یک‌جا و با جزئیات کامل در این کتاب توضیح داده شده‌اند. مطالب تکنیکی موجود در این کتاب هنرجو را از هر کتاب تکنیک دیگر موجود در بازار بی‌نیاز می‌کند. به عقیدۀ اینجانب، تنها کتاب موردِنیاز شما برای استادی در تمامی تکنیک‌های نوین گیتار کلاسیک «گنجینۀ تکنیک گیتار کلاسیک»، اثر هوبِرت کاپِل است. خوانندگان گرامی می‌توانند نمونۀ اجرا‌های تمرینات این کتاب را در کانال‌ تلگرام و صفحۀ اینستاگرامِ ganjinehguitar دنبال کنند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است