گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

صنعت موسیقی در دستان چهار شرکت بزرگ (۱)

سهم بازار موسیقی جهان در سال 2005 (IFPI)
این نت‌های طلایی
تفاوت‌های بنیادی زیادی میان دنیای موسیقی معاصر ما نسبت به چند دهه گذشته خود وجود دارد. طبق تعریف دانشنامه آنلاین ویکی پیدیا (Wikipedia) «صنعت موسیقی» همان «تجارت» موسیقی است اگرچه این تجارت فعالیت‌ها، سازمان‌ها و حوزه‌های مرتبط با موسیقی بسیاری را در بر می‌گیرد.

سهم ۳۰ کشور عمده جهان از درآمد صنعت موسیقی
در حال حاضر صنعت موسیقی توسط ۴ شرکت بزرگ که در اصطلاح مرسوم بین اهالی این صنعت «اصل کاری‌ها» لقب گرفته‌اند، هدایت می‌شود که هرکدام از این شرکت‌های بزرگ زیرمجموعه‌های مختلفی با کارکردهای متفاوت و در مناطق مختلف جهان دارند. اصطلاح صنعت موسیقی در مفهوم محدود آن به فعالیت‌های بازرگانی و سازمان‌هایی که ضبط، تهیه، سرمایه‌گذاری، انتشار، پخش و بازار موسیقی را شامل می‌شود، گفته می‌شود، اما وقتی این اصطلاح در مفهومی وسیع‌تر گفته می‌شود، زیرمجموعه‌های صنعتی متعدد و مختلفی را در بر می‌گیرد که هرکدام از نظر صنعتی در طبقه‌بندی خاص خود قرار می‌گیرد.

صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT)، فعالیت‌های پخش سراسری (Broadcasting)، آموزش (شامل موسسات آموزش موسیقی و حرف مرتبط با آن در سطوح مختلف)، صنعت سرگرمی (entertainment industry)، صنعت توریسم (تورها و کنسرت‌های بین‌المللی)، تولید و ساخت لوازم موسیقی اعم از سازهای موسیقی و لوازم جانبی آنها (همچون کابل، بلندگو، میکسر، فاینالایزر، پایه‌های مختلف، لوازم نورپردازی، چمدان‌های مخصوص حمل ساز، دستگاه‌های ضبط و کارت‌های صوتی رایانه‌ای)، نهادها و اصناف غیرانتفاعی مرتبط با موسیقی (اتحادیه موسیقیدان‌ها، نهاد حق کپی رایت آهنگسازان، سازمان‌های مرتبط با حقوق کپی رایت اجراهای متفاوت آثار موسیقی) و صنایع دیگر، از جمله زیرمجموعه‌های صنعت موسیقی در مفهوم وسیع‌تر خود هستند.

ارتباط بین این صنایع مختلف در قالب صنعت موسیقی، ساختار این صنعت را شکل می‌دهد که دانش شناخت این ساختار یکی از اصلی‌ترین عوامل مهم در ورود، فعالیت و ماندگاری اهالی موسیقی در این حوزه است. در این مطلب با نگاهی اجمالی به بررسی ساختار صنعت موسیقی، تاثیرگذاران عمده و هدایت‌کنندگان مسیر این صنعت، سهم کشورهای مختلف از بازار بزرگ موسیقی و تحول‌های بنیادی دوره‌های مختلف صنعت موسیقی خواهیم پرداخت.

“Trevor Horn” قطعه بسیار معروفی دارد. با عنوان «ویدئو، هنرمند رادیو را کشت»:
“Video Killed The Radio Star”، در سال ۱۹۷۹ ساخته شد. شعر این آهنگ درباره دوران طلایی رادیو است و داستان یک خواننده معروف آن زمان را که با آمدن تلویزیون دوره‌اش به سر می‌رسد، نقل می‌کند. البته همین آهنگ توسط گروه دیگری در مراسم اعطای جوایز موسیقی کانال ام.تی.وی با تغییری در شعر آن با عنوان «اینترنت، ستاره تلویزیونی را کشت» اجرا شد.

این قطعه نه فقط به خاطر فروش بسیار زیاد و ماندگاری چندماهه آن در فهرست پرفروش‌ترین‌های سال انتشار، در اکثر کشورهای دنیا حائز اهمیت است، بلکه اولین ویدئو کلیپ تاریخ موسیقی است که از کانال «شبکه تلویزیونی موسیقی» یا ام.تی.وی پخش شده است.

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان
متولد ۱۳۵۷ تهران
نویسنده، مترجم، نوازندۀ پیانو، کیبورد و سینتی‌سایزر و طراح صدا

۱ نظر

بیشتر بحث شده است