گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اجرای اثری از فرهاد پوپل توسط فوکوما در سونتوری

در تاریخ ۱۹ ژوئن، ۳۰ خرداد، قطعه «به سوی باخ» (Road to Bach) ساخته فرهاد پوپل به سفارش نوازنده برجسته ژاپنی، کوتارو فوکوما (Kotaro Fukuma) در سالن معتبر سانتوری (Suntory Hall) اجرا شد. این کنسرت که همنام با این اثر، «به سوی باخ» نام داشت، قبل از رونمایی از آلبوم تنظیمات پیانویی کوتارو فوکوما از آثار باخ به انتشارات ناکسوس، سعی در فهم تاثیر باخ بر سایر آهنگسازان بعد از خود داشت. برنامه این کنسرت شامل:

۱- Poupel: “Road to Bach”

۲- Brahms: 6 Piano Pieces, Op. 118

۳- S. Bach (arr. Brahms): Chaconne in D minor, BWV 1004

۴- S. Bach (arr. Liszt): Prelude and Fugue in A minor, BWV 543

۵- Liszt: Grandes études de Paganini, S. 141

«به سوی باخ» در اواسط ماه سپتامبر، شهریور توسط ناشر ژاپنی، “muspress” چاپ خواهد شد. فرهاد پوپل، آهنگساز اثر در مصاحبه ای با فرانسیس ویلسون (Frances Wilson) پیانیست و نویسنده انگلیسی در این مورد می گوید: «به سوی باخ به سفارش کوتارو فوکوما، پیانیست بزرگ ژاپنی برای اجرای کنسرتی به همین نام در تالار سونتوری، توکیو در ۱۹ ژوئن ساخته شد. من تقریباً ۳ تا ۴ ماه قبل از تماس، در حال مطالعه آثار باخ بودم و عمیقاً تحت تأثیر استفاده دراماتیک وی از تونالیته و هارمونی قرار گرفتم. بنابراین تصمیم گرفتم قطعه ای بنویسم که حرکت خود را در وهله اول از طریق هارمونی، اما با زبان هارمونیک مدرن بدست آورد.

کار با کوتارو یکی از لذت آورترین تجربه های زندگی من بود، با اینکه نوشتن این قطعه برای من کاملاً چالش برانگیز بود. خصوصاً اینکه این قطعه را در یکی از سخت ترین دورانهای زندگی ام ساخته بودم. ما در مورد کار بحث های مفیدی داشتیم و من حتی بر اساس پیشنهاد خوب وی قطعه را تغییر دادم. با وجود همه سختی ها بعد از اینکه وی ویدیویی از اجرای خود را برایم فرستاد، من در پوست خود نمی گنجیدم، زیرا دیدم همه چالش های ما به این لحظه منجر شد.»

این اثر همچنین سه اجرا در فرانسه خواهد داشت، از جمله در تاریخ ۲۵ جولای در فستیوال پیانو “la roque-d’anthéron” (کعبه فستیوال های پیانو جهان). همچنین اولین اجرای این اثر در بلژیک در سالن معتبر “Flagey” خواهد بود.

پیانیست و سفارش دهنده این اثر، کوتارو فوکوما کارنامه بسیار درخشانی در زمینه موسیقی دارد، از اجرا در سالن های معتبری همچون ویگمور، سونتوری و کارنگی گرفته تا اجرا با مهم ترین ارکسترهای جهان از جمله ان.اچ.کی (NHK)، ارکستر رادیو فنلاند و ارکستر کلیولند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است