گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ارکستر سمفونیک هندوستان

ارکستر سمفونیک هند

ارکستر سمفونیک هند (SOI) که مستقر در مرکز ملی هنرهای نمایشی (NCPA)، بمبئی، اولین و تنها ارکستر حرفه ای هند است. در سال ۲۰۰۶ این ارکستر توسط چریمان خوشرو (Chairman Khushroo) رئیس “NCPA” و مارات بیسنگالیف (ویولنیست قزاقستانی و بنیانگذار ارکستر فیلارمونیک غرب قزاقستان) که به عنوان مدیر موسیقی ارکستر خدمت می کند، تأسیس شد. زین دلال (Zane Dalal) در سپتامبر ۲۰۱۴، پس از ۷ سال فعالیت به عنوان رهبر مقیم (Resident Conductor)، به عنوان مدیر موسیقی وابسته به “SOI” منصوب شد.

ارکستر سمفونیک هند با رهبرانی از جمله چارلز دوتوا (Charles Dutoit)، مارتین برابینز (Martyn Brabbins)، کارلو ریزی (Carlo Rizzi)، آگوستین دومای (Augustin Dumay)، یوری سیمونوف (Yuri Simonov)، لیور شمبادال (Lior Shambadal)، رافائل پایار (Rafael Payare)، آدریان لیپر (Adrian Leaper)، یوهانس ویلدنر (Johannes Wildner)، اوگنی بوشکوف (Evgeny Bushkov)، دانکن وارد (Duncan Ward)، کارل جنکینز (Karl Jenkins)، میشا دامف (Mischa Damev)، الکساندر آنیسیموف (Alexander Anissimov)، کریستوف پوپن (Christoph Poppen) و… همکاری کرده است.

در دهه ای که از آغاز به کار آن ارکستر سمفونیک هند می گذرد، این ارکستر در سراسر هند و در سطح بین المللی اجرا کرده است. در این تورها “SOI” در تالار کالمس (Hall of Columns) در مسکو و خانه اپرای رویال (Royal Opera House) مسقط اجرا شده است.

در اکتبر ۲۰۱۵، ارکستر سمفونیک هند فصل کلاسیک ابوظبی ۱۶-۲۰۱۵ را افتتاح کرد. این برنامه در سالن نمایش کاخ امارات، ابوظبی اجرا شد. این ارکستر در ژانویه ۲۰۱۶، سه کنسرت در تن هال (Tonhalle) سوئیس واقع در شهر زوریخ اجرا کرد. همچنین این ارکستر در ویکتوریا هال (Victoria Hall) ژنو و چند تالار مهم در اروپا به اجرا برنامه پرداخته است.

این ارکستر جدا از اجرای رپرتوارها سمفونیکِ معمول ارکسترها، برنامه هایی در مقیاس بزرگ از جمله اجرای صحنه ای اپراهایی را در کارنامه خود دارد؛ اپراهایی مثل توسکا، مادام باترفلای و کاوالریا روستیکانا (Cavalleria rusticana) و پاگلیاچی (Pagliacci) و البته اجرا خلاقانه ای از اپرای لابوهم (La Bohème) با رهبری کارلو ریزی (Carlo Rizzi).

گروه اصلی نوازندگان این ارکستر در تمام طول سال در «مرکز ملی هنرهای نمایشی» (National Centre for the Performing Arts) که به اختصار “NCPA” خوانده می شود، ساکن هستند و ارکستر مجلسی اس. او.آی (SOI Chamber Orchestra) را تشکیل می دهند که مجموعه ای منظم از کنسرت ها را در طول سال اجرا می کند. دیگر نوازندگان نیز از مجموعه ای با استعداد از متخصصان از سراسر جهان جذب می شوند. ارکستر سمفونیک هند دارای تعداد فزاینده ای از نوازندگان هندی است که نمایانگر بهترین استعدادهای کشور هند هستند که پایه محکمی برای آینده کاری این ارکستر را در کشور هند فراهم می کنند.

Audio Fileقسمتی از اجرای ارکستر سمفونیک هندوستان را به رهبری کارلو ریزی (Carlo Rizzi) ببینید

سازمان این ارکستر تأکید زیادی بر آموزش دارد و بسیاری از نوازندگان آن از معلمان موسیقی کلاسیک هستند که برای توسعه پتانسیل موسیقی در بین جوانان در هند تلاش می کنند. اصلی ترین برنامه آموزشی ارکستر، برنامه آموزش موسیقی ویژه “NCPA” است که با هدف افزایش تعداد نوازندگان هندی در “SOI” در آینده نزدیک تلاش می کند. این سطح حرفه ای تدریس موسیقی کلاسیک قبلاً در هند موجود نبوده است.
soimumbai.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است