گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نشست آسیب شناسی ارکستر های بنیاد رودکی قسمت اول (۲)

نادر مشایخی، کیاوش صاحب نسق، حبیب صبور و آرش نصیری

صبور: نوازندگان ارکستر ماهیانه چیزی حدود صد دلار درآمد دارند در حالی که خرید آنها براساس قیمت های سرسام آور روز است. ما باید به فکر مسائل مالی این نوازندگان مخصوصا نوازندگان بادی که از نظر جسمی هم در خطر هستند باشیم. چرا تا به حال به این موضوع پرداخته نشده که این همه کنسرت های ارکستر که فیلم برداری شده چرا نباید در پلتفرم های پولی قرار گیرد و درآمد آنها به نوازندگان ارکستر تعلق بگیرد؟ ارکستر داری یک حرفه و بیزینس تخصصی است؛ من تجربه کار با ارکستر سمفونیک لندن و ضبط در استودیوی ابی رود را دارم، دیده ام که چطور ماشین ها، سازها را آوردند، متخصصان کوک سازها را کوک کردند و بعد نوازنده ها وارد سالن شدند؛ ما هنوز نتوانسته ایم ارکستر سمفونیک را تبدیل به یک پایگاه فرهنگی کنیم که بعد از این همه سال، حتی خانواده نوازندگان بیایند و کنسرت ها را ببینند؛ الان طبقه ششم تالار وحدت که مخصوص کر بوده تغییر کاربری داده است و اتاق های مختلف آن که برای تمرین گروه های مختلف صدایی بوده تبدیل به اتاق های اداری شده است. من نمی دانم اعضای شورا شاهد این ماجرا بوده اند یا خیر.
صاحب نسق: البته سالن اصلی طبقه ششم هنوز پابرجا است و نیز سالن طبقه پنجم هم بازسازی شده و به مجموعه اضافه شده است.
نصیری: مسئله اصلی ما این است که یک استراتژی درازمدت برای ارکسترها وجود ندارد و هر آن ممکن است دولت جدید وقتی سر کار می آید کل این مجموعه شورا را حذف کند و تمام کارهای خوبی که انجام شده است را نابود کند.
مشایخی: ما باید برای «آیین وار» کردن برنامه های ارکستر تلاش کنیم، در واقع باید جریان سازی بشود. ما باید به جزئیاتی که در کار اجرای موسیقی هست توجه کنیم، همه چیز روی صحنه نیست، همانجایی که مردم با هم ارتباط می گیرند و گاهی چایی یا قهوه می خورند… همه اینها جزئی از آن برنامه است. من به خاطر می آورم که وقتی می خواستم اولین بار سمفونی هشتم مالر را ببینم مدت زیادی زندگی ام شده بود سمفونی هشتم مالر و انتظار کشیدن دیدن این اجرای هنری و این جریان. ارکستر سمفونیک باید روی زندگی مردم ما تاثیر داشته باشد. ما در مورد انتخاب رپرتوار بحث کرده ایم که مثلا بیست تا سی درصد باید به موسیقی مدرن و بیست تا سی درصد به موسیقی ایرانی و بقیه موسیقی کلاسیک پرداخته شود. چراکه آهنگساز ایرانی باید انگیزه داشته باشد تا کار کند، کاری که در کشو می رود و اجرا نمی شود دیگر موسیقی نیست.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است