گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

منظومه یادها

نگاه شش آهنگساز ایرانی به یک ترانه میهنی

«منظومه یادها» مجموعه ای از قطعات پیانو شش آهنگساز ایرانی هم نسل، با پیشینه هاى هنری متفاوت، بر اساس ‌تصنیف «میهن ای میهن» (تنیده یاد تو) شکل گرفته است. اثر «میهن ای میهن» (تنیده یاد تو) ساخته محمد جلیل عندلیبی و با صدای محمدرضا شجریان و بر اساس شعری از ابواقاسم لاهوتی یکی از آثار ماندگار موسیقی ایرانی است که دستمایه آهنگسازی این مجموعه قرار گرفته است. آهنگسازان این مجموعه: آزاد حکیم رابط، امیر اسلامی، علی رادمان، نگین زمردی، محمدرضا تفضلی، کارن کیهانی هستند.

این کتاب در مرداد ۱۴۰۰ توسط نشر عطائی در تهران به چاپ رسیده است.

طراح این ایده و همچنین مدیر این طرح خانم نگین زمردی (یکی از شش آهنگساز این مجموعه) است. این طرح از زمان مطرح شدن تا به چاپ رسیدن یکسال طول کشیده است.

فضای موسیقی این مجموعه بنا بر سابقه و پیشینه هر یک از آهنگسازان این مجموعه، بافتی متفاوت داشته و در این مجموعه می توان شاهد قطعات تنال، تنال آزاد و آتنال بود که توسط این شش آهنگساز و به قصد همدلی در روزگاری که پاندمیک کرونا همه زندگی ها را متحول کرده، شکل گرفته است.

نام قطعات این مجموعه عبارتند از:

یاد یکم: «گسیخته» آزاد حکیم رابط

یاد دوم: «صدای تو» امیر اسلامی

یاد سوم: «هفت یاد» علی رادمان

یاد چهارم: «بازگشت به خاطرات» نگین زمردی

یاد پنجم: «چهار واریاسیون بر تم جلیل عندلیبی» محمدرضا تفضلی

یاد ششم: «نهیم» کارن کیهانی

در این مجموعه یادداشت هایی از شش آهنگساز در مورد قطعات گنجانده شده است.

از نگاه من «منظومه ی یادها» را، نه یک تم و واریاسیون بر اساس ترانه ی میهن ای میهن، بلکه می توان به گونه ای «مثنوی موسیقایی» قلمداد نمود. (آزاد حکیم رابط)

در «صدای تو» به واسطه اینکه مخاطبش استاد محمدرضا شجریان است، بیش از آنکه جنبه های تکنیکی اش مد نظر باشد، جنبه های احساسی اش منظور بوده است. (امیر اسلامی)

رویدادهای تاثیرگذار اواخر قرن چهاردهم خورشیدی، در میهن مان، جنبش های هنری نیز چون سایر تحول های اجتماعی، رویکردهای متنوعی به خود دید. همزمانی ویروس ویرانگر و کوس هجرت محمد رضا شجریان در این دوران باعث شد تا تصنیف میهم ای میهن خاستگاه اصلی این آثار قرار گیرد. (علی رادمان)

آوای درون چند آهنگساز معاصر ایرانی، بهم تنیده می شود و حریر بافته شده از تار و پود ذهنی این هنرمندان جامه ای نو، برای موسیقی این مرز و بوم میشود. (نگین زمردی)

دیر زمانی از فوت محمد رضا شجریان نگذشته بود. کسی که از کودکی صدایش به جهت علاقه پدر و مادرم در خانه و اتومبیل همواره طنین انداز بود و عجیب نیست که این علاقه به من هم سرایت کرد و همه فکرها به سمت تصنیف تنیده یاد تو سوق پیدا کرد. (محمدرضا تفضلی)

اجرای این مجموعه و انتشار آلبوم آن نیز از اقدامات بعدی این گروه می باشد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است