گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رشته اتنوموزیکولوژی در دانشگاه گیلان تاسیس شد

دانشگاه گیلان از مجموعه‌های دولتی و آموزشی زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور از مهرماه سال ۱۴۰۰ در رشته «موسیقی‌شناسی قومی (اتنوموزیکولوژی)» پذیرش دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد خواهد داشت. این در حالی است که گروه «اتنوموزیکولوژی» دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان فعالیت‌هایی را در حوزه‌های مختلف آموزشی در این عرصه انجام داده بود.

انعقاد تفاهمنامه همکاری میان دانشگاه گیلان و دانشگاه هیلدسهایم آلمان به منظور تاسیس مرکز مطالعات اتنوموزیکولوژی، برگزاری سمیناری با عنوان «روانشناسی موسیقی» با حضور راینهارد کوپینز با همکاری انجمن موسیقی ایران و دانشگاه هیلدسهایم، برگزاری سمینار مطالعات موسیقی فولکلور در دنیای امروز با حضور رییس دپارتمان موسیقی‌شناسی دانشگاه هالسه آلمان، برگزاری کارگاه مهارت‌افزایی، مبانی، رویکردها و متدهای نوین در رشته اتنوموزیکولوژی با حضور مدرسان ایرانی و آلمانی از جمله فعالیت‌هایی است که تاکنون در گروه «اتنوموزیکولوژی» دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان صورت گرفته است.

نرگس ذاکرجعفری دانشیار موسیقی‌شناسی تاریخی، بهرام جمالی استادیار موسیقی‌شناسی ایرانی، کیوان آقامحسنی استادیار و اتنوموزیکولوژیست، سید هاشم موسوی استادیار و مردم‌شناس، رضا صمیمی دانشیار موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و پیام یوسف اتنوموزیکولوژیست به عنوان بخشی از اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان افراد موثر رشته موسیقی‌شناسی قومی را تشکیل می‌دهند. «موسیقی‌شناسی قومی»، «قوم‌ موسیقی‌شناسی» یا «اتنوموزیکولوژی» به بررسی «موسیقی غیرغربی»، «موسیقی قومی» یا «موسیقی جهانی» و مطالعه انسان‌شناختی موسیقی به مثابه یک پدیده خاص فرهنگی و جنبه‌ای جهانشمول از رفتار اجتماعی انسان گفته می‌شود. موسیقی‌شناسان قومی تلاش می‌کنند «فرهنگ‌های موسیقی» را به مثابه نظام‌هایی کامل توصیف کنند، اما گرایش عمومی در جهت پژوهش‌های معطوف به مسائل نظری خاص، از قبیل نقش موسیقی در درمان، نقش فرهنگی و نمادپردازی ادوات موسیقی و رابطه زیباشناسی موسیقایی، ارزش‌ها و قدرت اجتماعی سوق یافته است.

دانشکده معماری و هنر دانشگاه گیلان به عنوان یکی از دانشکده های جدید دانشگاه گیلان در حوزه معماری، شهرسازی و هنر به آموزش و تربیت دانشجویان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می پردازد. حضور همزمان رشته های معماری و شهرسازی در کنار سایر رشته های هنری مانند موسیقی، نقاشی و گرافیک باعث شکل گیری محیط فرهنگی و اجتماعی پویا، متنوع، خلاق و جذاب برای آموزش و تربیت نسل های آتی از هنرمندان این سرزمین می باشد.

دانشجویان دانشکده معماری و  هنر امکان دسترسی به مشاوره‌های تحصیلی و تسهیلات پژوهشی و رفاهی را در اختیار دارند. دوره‌های تحصیلی شامل کارگاه های عملی، تجربه‌اندوزی، بحث و گفتگوی علمی، مناظره با مسئولان، اساتید، مشاوران فنی یا هنری است. برگزاری نمایشگاه‌های هنری در فضای دانشکده با حمایت ریاست و مدیریت فرهنگی دانشکده، فرصتی مناسب برای ارائه آثار دانشجویی، بحث و تبادل نظر علمی و همچنین تعامل علمی و اجتماعی میان دانشجویان و اساتید گروه های مختلف آموزشی، پدید می آورد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است