گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سمفونی ده بتهوون به روایت هوش مصنوعی به روی صحنه می رود! (۱)

فردا نهم اکتبر سال ۲۰۲۱، برای اولین بار تلاش های دو ساله این تیم با اجرای ارکستر سمفونیک در شهر بن (زادگاه بتهوون) به روی صحنه می رود. این اتفاق شگفت با تلاش گروهی از متخصصان هوش مصنوعی شک گرفته است. نوشته ای که پیش رو دارید به قلم یکی از عوامل مهم این پروژه احمد الگمال (Ahmed Elgammal)، پروفسور و مدیر آزمایشگاه هنر و هوش مصنوعی از دانشگاه روتگرز است.
سه سال پیش از درگذشت لودویگ فون بتهوون در سال ۱۸۲۷، نهمین سمفونی او (که بسیاری به عنوان بهترین اثرش آن را قلمداد می کنند) ساخته شده بود. بتهوون ساخت دهمین سمفونی خود را آغاز کرده بود، اما به دلیل شدت گرفتن میزان بیماری اش، نتوانست بیشتر از یک طرح سمفونی کارش را ادامه دهد.
در حدود سال ۱۸۱۷ میلادی، انجمن سلطنتی فیلارمونیک در لندن، سفارش نگارش سمفونی های نهم و دهم را به بتهوون داد.
نهمین سمفونی بتهوون در سال ۱۸۲۴ تکمیل شد. در بخش آخر این سمفونی یک بخش کرال به همراهی خوانندگان سولیست نیز استفاده شده بود. اما سمفونی ۱۰ در حد یک طرح نویسی باقی ماند و بتهوون درگذشت.
در گذشته افرادی برای بازسازی بخش هایی از دهمین سمفونی بتهوون تلاش هایی انجام دادند که مشهورترین آنها موسیقی شناسی به نام بری کوپر (Barry Cooper) بود که در سال ۱۹۸۸، دو موومان اول و دوم این سمفونی را بازآفرینی کند. او ۲۵۰ میزان از این موسیقی را از روی طرح های اولیه بتهوون پیاده سازی و تنظیم کرد و سعی کرد به دیدگاه بتهوون وفادار بماند. با این وجود، پراکندگی طرح های اولیه بتهوون، به قدری بود که امکان شکل دهی دقیق حتی یک موومان را برای هم برای متخصصان غیرممکن می کرد.
پس از درگذشت بتهوون، علاقمندان و موسیقی شناسان در مورد آنچه که بتهوون می خواسته بنویسد دچار سردرگمی بوده اند. امروز، به لطف کار گروهی از مورخان موسیقی، موسیقی شناسان، آهنگسازان و دانشمندان کامپیوتر، رویای بتهوون زنده می شود.
در سال ۲۰۱۹ پیشنهاد طراحی روشی برای بازسازی کامل سمفونی ۱۰ بتهوون از طرف دکتر ماتیاس رودر (Matthias Röder)، مدیر موسسه  کارایان (Karajan) در سالزبورگ داده شد؛ سپس رودر تیمی را گردآوری کرد که شامل آهنگساز اتریشی والتر ورزووا (Walter Werzowa) بود. ورزووا وظیفه داشت نوع جدیدی از آهنگسازی را بر اساس آنچه بتهوون بر جای گذاشته بود و آنچه هوش مصنوعی ایجاد می کرد ترکیب کند.
مارک گاتهام (Mark Gotham)، یک متخصص موسیقی محاسباتی، تلاش کرد تا طرح های بتهوون را رونویسی کند و کل کار او را پردازش کند تا هوش مصنوعی به درستی آموزش ببیند.
این تیم همچنین شامل رابرت لوین (Robert Levin)، موسیقی شناس در دانشگاه هاروارد بود که اتفاقاً یک پیانیست درجه اول است. لوین پیش از این تعدادی از آثار ناقص قرن ۱۸ را از موتسارت و یوهان سباستین باخ به پایان رسانده بود.
گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است