گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

برنارد هایتینک رهبر هلندی درگذشت

برنارد هایتینک (۲۰۲۱-۱۹۲۹)
برنارد هایتینک (Bernard Johan Herman Haitink)، رهبر ارکستر هلندی که سابقا رهبری ارکستر فیلارمونیک لندن (London Philharmonic Orchestra) را بر عهده داشت و به عنوان مدیر موسیقی گلیندبورن (Glyndebourne) و خانه اپرای رویال (Royal Opera House) فعالیت می کرد، در سن ۹۲ سالگی درگذشت. آژانس مدیریتی وی اعلام کرد که هایتینک روز پنجشنبه در خانه خود در لندن بدرود حیات گفته است. او در آمستردام در سال ۱۹۲۹ متولد شد و ۲۷ سال رهبری ارکستر رویال کنسرتگبو (Royal Concertgebouw Orchestra) را بر عهده داشت.
برنارد هاییتینک در سن نه سالگی شروع به آموختن ویولن کرد و تحصیل این ساز را در هنرستان آمستردام ادامه داد، در آنجا رهبری را نزد فلیکس هوپکا  (Felix Hupka) آموخت. وی به عنوان نوازنده ویولن به ارکستر سمفونیک رادیو هلند (Netherlands Radio Symphony Orchestra) پیوست، اما در سال های ۱۹۵۴ و ۱۹۵۵ در دوره های سالانه رهبران هلند شرکت کرد که توسط فردیناند لایتنر (Ferdinand Leitner) برگزار می شد. این تجربه به طور مستقیم منجر به انتصاب وی در سال ۱۹۵۵ به عنوان رهبر دوم در اتحادیه رادیویی هلند شد و مسئولیت چهار ارکستر رادیو را بر عهده گرفت.
فعالیت های طولانی او در انگلستان شامل وظایف بزرگی بود مثل رهبری ارکستر فیلارمونیک لندن از ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۹ و گلینبورن از ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۸. او جانشین سر کالین دیویس (Sir Colin Davis) به عنوان مدیر موسیقی اپرای رویال، کاون گاردن، در ۱۹۸۷ شد و این پست را تا سال ۲۰۰۲ حفظ کرد.
هایتینک به دلیل خدماتش به موسیقی جوایز و افتخارات زیادی کسب کرد. وی در سال ۱۹۷۷ و ۲۰۰۲ مفتخر به دریافت جوایز جهانی شد. او نامزد نه جایزه گرمی شد و دو بار آن را دریافت کرد.
سر سایمون راتل یکی از کسانی بود که ادای احترام کرد و گفت: «تصور اینکه برنارد ما را ترک کرده بسیار سخت است؛ وجود او برای همه موسیقی دانان الهام بخش بود و امروز صبح جهان کوچکتر و کم سخاوتمندتر به نظر می رسد. …او یکی از غول های نادر زمان ما بود؛ غولی پر از فروتنی!»
هایتینک در بین سالهای ۱۰-۲۰۰۶، رهبر ارکستر سمفونیک شیکاگو، بین زمان مدیریت هنری دنیل بارنبویم و ریکاردو موتی و رهبر اصلی مهمان ارکستر سمفونیک بوستون در سالهای ۱۹۹۵-۲۰۰۴ بود. او همچنین رهبر اصلی ارکستر جوانان اتحادیه اروپا از سال۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ بود.
او ۱۱۱ اجرا با ارکستر فیلارمونیک وین انجام داد؛ اولین رهبری خود را در فوریه ۱۹۷۲ انجام داد و ارکستر را در تور به کوستا مسا (Costa Mesa)، کالیفرنیا (California) و کارنگی هال (Carnegie Hall) در سال ۲۰۰۲ رهبری کرد. او چهار کنسرت پایانی خود را با این ارکستر در سن ۹۰ سالگی در سال ۲۰۱۹ انجام داد، برنامه هایی با اجرای آثاری از بتهوون و بروکنر.
گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است