گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پورنگ پورشیرازی نوازنده کنترباس درگذشت

پورنگ پورشیرازی (1400-1353)

پورنگ پورشیرازی نوازنده کنترباس که سابقه نوازندگی در چندین ارکستر مهم ایران را داشت، دیروز دوشنبه هفدهم آبان ماه به دلیل عارضه سرطان درگذشت. این نوازنده که در سال‌های اخیر در چندین ارکستر از جمله ارکسترهای دولتی به اجرا و ضبط موسیقی مشغول بود، طی سال‌های اخیر درگیر بیماری سرطان بود.

پورنگ پورشیرازی متولد ۱۳۵۳ تهران بود. او به غیر از نوازندگی کنترباس به عنوان ساز اول خود، به نوازندگی و تدریس پیانو هم می پرداخت. وی فراگیری کنترباس را همزمان با ورود به هنرستان موسیقی تحت تعلیمات علیرضا خورشید فر و نادر مرتضی پور از سن ۱۵ سالگی آغاز و در سال ۱۳۶۸ به ارکستر هنرستان موسیقی راه یافت.

عضویت در ارکستر زهی جوانان، حضور در ارکستر سمفونیک و مجلسی سازمان صداوسیما، شرکت در ضبط موسیقی بیشتر تولیدات موسیقی دهه ۷۰ صداوسیما، عضویت در ارکستر سمفونیک فرهنگسرای بهمن در سال ۱۳۷۱ تا پایان کار این ارکستر، عضویت در ارکستر فیلارمونیک جوانان به رهبری توماس کریستین داوید در سال ۱۳۷۲ تا پایان کار این ارکستر، آغاز همکاری با ارکستر مجلسی کامه راتا به سرپرستی کیوان میرهادی از سال ۱۳۷۲ تا کنون، همکاری با ارکستر سمفونیک تهران از سال ۱۳۷۳ تا کنون، کسب تجربه در موسیقی آذری و اجرای کنسرت به همراه گروه آراد در سال ۱۳۷۷، عضویت در ارکستر موسیقی ملی ایران از سال ۱۳۷۷ و همکاری با این ارکستر به صورت پراکنده، عضویت در ارکستر زهی فرهنگسرای نیاوران از سال ۱۳۷۸ تا پایان کار این ارکستر، عضویت در ارکستر فیلارمونیک تهران از سال ۱۳۷۸ تا پایان کار این ارکستر، عضویت در ارکستر فرهنگسرای هنر در سال ۱۳۸۰، کسب تجربه و نوازندگی در زمینه موسیقی راک و جَز از سال ۱۳۸۱، شرکت در اجرای کنسرت موسیقی ایرانی به سرپرستی مسعود شعاری در سال ۱۳۸۲، آغاز همکاری با ارکستر سمفونیک تبریز به رهبری بهروز وحیدی آذر از سال ۱۳۸۲ تا کنون، همکاری با کر فلوت تهران از سال ۱۳۹۴ تا کنون، از مهمترین فعالیت های او محسوب می شود.

پورنگ پورشیرازی به عنوان یکی از بهترین نوازندگان کنترباس نسل خود، در کنسرت ها و ضبط های متعددی حضور داشته است و شاید بتوان گفت، کمتر ارکستر معتبری در سالهای اخیر از حضور او بی بهره بوده است.

همچنین او از نوازندگان استودیویی معتبر در زمینه کنترباس محسوب می شد و امروز آثار ضبط شده زیادی با صدای کنترباس او، در بازار موجود است.

پورنگ پورشیرازی مبتلا به سرطان کیسه صفرا بود و در سن ۴۷ سالگی دیروز در تهران درگذشت.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است