گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گزارشی از افتتاح «تالار دهلوی»

عصر چهارشنبه، پنجم آبان ماه، با حضور جمع کوچکی از هنرمندان موسیقی و مسئولین بنیاد رودکی «تالار دهلوی» به یاد «حسین دهلوی» عصر چهارشنبه (پنجم آبان ماه) در طبقه پنجم ساختمان رودکی متعلق به بنیاد رودکی افتتاح شد. در این برنامه از پارتیتور یکی از آثار حسین دهلوی نیز رونمایی شد.

در ابتدای این برنامه یک کلیپ از مراحل ساخت و توضیحات مسئولین تالار دهلوی پخش شد. در این کلیپ بخش هایی از صحبت های حسین علیزاده در مراسم تشییع حسین دهلوی پخش شد که در آن علیزاده به مسئولان توصیه کرده بود، نام تالار وحدت به حسین دهلوی تبدیل شود.*

این سالن پیش از انقلاب برای تمرین باله طراحی شده بوده و به همین دلیل، کف چوبی آن به صورتی انعطاف پذیر طراحی شده بوده که در مقابل ضربه پای رقصندگان حالت ارتجاعی داشته باشد.

پس از انقلاب این سالن مدتی به استودیو ضبط موسیقی و آرشیو بنیاد رودکی تبدیل شده و پس از مدتی نیز به صورت متروک و انبار می ماند. در بازسازی این سالن کف تالار به صورت کامل بازسازی شده و برای ایجاد حالت ارتجاعی سابق، کف سالن را هم فنرگذاری کرده اند. اتاقکی که برای ضبط موسیقی به این سالن اضافه شده بود و دیواری که روبروی پنجره های تالار وجود داشت، امروز تخریب شده و سالن به شکل سابق درآمده است. در بازسازی جدید، دیوارها و سقف این سالن دوباره طراحی شده و برای ضبط و تمرین موسیقی آماده شده است.

پس از پخش کلیپ، دکتر بابک خضرایی (استاد دانشگاه، محقق موسیقی و از شاگردان حسین دهلوی) ضمن خیر مقدم گویی و یادی از حسین دهلوی، حسین علیزاده را به ارائه سخنرانی دعوت کرد.

حسین علیزاده در گفته هایش به جایگاه حسین دهلوی اشاره کرد و گفت: به نظر من مناسب ترین فردی که می‌توانست حیثیت بیشتری به موسیقی در جامعه ببخشد، دهلوی بود. زمانی که به هنرستان موسیقی رفتم شاید حتی دو هفته هم طول نکشید که فهمیدم کجا هستم و حتی راه رفتن و حرف زدن من تغییر کرد. با اینکه هنوز بلد نبودم ساز بنوازم احترامم به ساز بسیار زیاد بود و ساز را به عنوان چیزی برتر از خود می‌دیدم؛ موجودی که باید به آن احترام بگذارم.

بعدا نام هنرستان موسیقی را بهشت گذاشتم؛ چون زمانی که در آن باز می‌شد فرشتگانی چون هوشنگ ظریف، فرهاد فخرالدینی، غلامحسین بنان و… وارد می‌شدند. ما با حضور در هنرستان موسیقی به بهشت خود رفته‌ایم و نگران آخرتمان نیستیم؛ چون بهشت را به معنای واقعی با رهبری چون دهلوی تجربه کردیم.

در بخش دیگری از این مراسم مهدی افضلی مدیر بنیاد رودکی به پشت تریبون رفت و گفت: یکی از موانع جدی برای پیشرفت ارکسترها، نبود فضایی با کیفیت مناسب بود. به همین جهت کیفیت سالن دهلوی بسیار مهم بود که من گمان نمی‌کردم این فضا با این کیفیت افتتاح شود؛ فضایی کاملا حرفه‌ای که توسط اساتید سرشناس موسیقی به تأیید رسید.

هومن دهلوی فرزند حسین دهلوی، یکی از سخنرانان این برنامه بود او با ابراز تاسف از اینکه در زمان حیات پدر این نامگذاری انجام نشد گفت: امیدوارم در اینجا اتفاقات شایسته‌ای تحت عنوان سالن دهلوی روی دهد.

ارد انزابی پور، صدابرادار و مهندس صدا از دیگر سخنرانان این برنامه بود و با توضیحات فنی درباره این تالار گفت: این تالار امروز از نظر آکوستیک برتر از سالن کوچک رودکی و در واقع بهترین سالن ضبط امروز ایران است.

پس از ارائه سخنرانی ها، سوسن اصلانی نوازنده سنتور و همسر حسین دهلوی به همراه کیاوش صاحب نسق که مسئول نت نویسی کامپیوتری و آرشیو بنیاد رودکی را به عهده دارد، از نت تنظیم شده پیانو و آواز اپرای خسرو و شیرین اثر حسین دهلوی و پوستر نام سالن دهلوی رونمایی کردند.

در انتهای این مراسم، به رهبری آرش گوران، سه قطعه از حسین دهلوی به نام «سبکبال»، «گفت و گوی دل» و «سرود گل» به اجرا رسید که با وجود تعداد کم سازهای ایرانی در این ارکستر، صدای این سازها به خوبی به گوش می رسید. مایستر این ارکستر، مازیار ظهیرالدینی و سولیست آواز آن مجتبی عسگری بود. قطعه «سبکبال» با کیفیتی مثال زدنی به اجرا رسید. تصنیف «گفت و گوی دل» با تغییراتی جزئی در بخش تحریر ها و با تغییراتی در نوانس های قطعه با کیفیت قابل قبولی اجرا شد؛ هرچند می توانست کیفیت اجرای این قطعه نیز بالاتر باشد و مخصوصا خواننده تا این حد مقید به سرضرب نباشد و در آکوردهای کشیده بعضی از میزان ها، آزادی می داشت و به روباتوهای مربوط به موسیقی دستگاهی بیشتر توجه می کرد. «سرود گل» که در پایان به اجرا رسید با کیفیت خوبی اجرا شد ولی تمپوی این قطعه بسیار پایین اجرا شد که تا حدی لطف آن را کم می کرد.

افتتاح این تالار با این کیفیت صوتی می تواند آثار بسیار مثبتی در موسیقی ارکسترال ایران، مخصوصا در زمینه ضبط موسیقی بگذارد. امید است، به زودی امکانات ضبط موسیقی هم به این سالن اضافه شود تا ثبت موسیقی سمفونیک ایران با کیفیتی بالا، انجام شود.

* در صحبتی خصوصی که با مسئولین بنیاد داشتم، عنوان شد که به دلیل جاافتادن نام تالار وحدت در میان مردم بعد از چهار دهه، تغییر این نام اشتباهی دیگر است و بهتر است سالنی دیگر با عنوان حسین دهلوی نامگذاری شود.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است