گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اتفاق ویژه جشنواره موسیقی نواحی

اختتامیه جشنواره موسیقی نواحی ایرانی در کرمان (تصویر از ایسنا، عکاس: سارا تجلی)

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شامگاه ٢ آبان ماه در باغ موزه وزیری برگزار شد و طبق اعلام معاون امور هنری وزارت ارشاد، قرار شد دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان برپا شود. در ارتباط با این رویداد رسانه مستقل «دیده بان موسیقی ایران» نامه ای سرگشاده منتشر کرده می خوانیم:

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی که با حرف و حدیث‌هایی در کرمان به پایان رسید، همچون سال‌های گذشته ایراداتی داشت که می‌توان به تفصیل به آنها پرداخت. بخش‌هایی از این مسائل در رسانه‌ها بازتاب یافت، برخی همچنان ناگفته ماند و بخشی توسط مدیران پاسخ داده شد.

بهتر دیدیم در این یادداشت کوچک به جای نقد جشنواره تنها به یک‌ نقطه قوت آن اشاره‌ای داشته باشیم و آن چیزی نبود جز عملکرد رسانه‌ها و خبرنگاران موسیقی حاضر در جشنواره.

در بدعتی مسبوق به سابقه که در دوران آخرین مدیر دفتر موسیقی با اهتمامی ویژه به اوج رسید سعی می‌شد خبرنگاران را با به‌کارگیری در ستاد‌های خبری جشنواره‌ها از پرداختن به مشکلات، نقد و پرسش‌گری دور ساخته و با هدایت آنان به سمت انعکاس اخبار و مطالب مطلوب مدیریت برگزاری، از جشنواره‌های دولتی تصویری با کیفیت و بی‌اشکال منعکس شود. این شکل از مدیریت خبری جشنواره، به تبدیل کردن خبرنگار به روابط عمومی معروف شد که گاه در برخی رسانه‌ها هم با همین عنوان از آن یاد می‌شد.

در این دوره اما خبرنگاران چند رسانه‌ اصلی دست به شکستن این فضای مدیریت‌شده زده و هوشیارانه پای در میدان واقعی خود گذاشته و سعی کردند مسایل عمیق‌تری را مورد توجه قرار دهند تا دور از آن قالب مرسوم رسالت خود را تا جای ممکن به انجام برسانند. چیزی که وظیفه ذاتی رسانه و خبرنگار شناخته شده و در تمام رسانه‌های دنیا با جدیت دنبال می‌شود یعنی پرسش‌گری و‌ نقد.

دیدبان موسیقی ایران که همواره از ابتدا این مهم را مورد توجه قرار داده و در هر نوشتار به اشکال مختلف خبرنگاران عزیز موسیقی را به داشتن این روحیه و رویکرد اصولی دعوت کرده است، این اتفاق را به فال نیک گرفته و امید دارد این روحیه در‌میان خبرنگاران عمق بیشتری گرفته و به تمام حوزه‌های موسیقی به‌خصوص حوزه عملکردی، تصمیم‌سازی،‌ تصمیم‌گیری و مدیریتی گسترش یابد تا به زودی شاهد شکل‌گیری جایگاه پرسش‌گری رسانه‌ها و التزام به پاسخگویی مدیران باشیم که اساس مشکلات بی‌پایان و رو به رشد موسیقی ایران در همین نقطه است.

دیدبان موسیقی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی را نقطه استقلال خبرنگاران از‌ مدیران دولتی در امور موسیقی ارزیابی کرده و از آن به عنوان دستاورد این جشنواره یاد می‌کند. باشد که این مهم به صورت مستمر در تمام بخش‌های موسیقی کشور گسترش یابد تا شاهد رشد دوسویه رسانه و مدیریت هنری موسیقی باشیم که زمینه اعتلای فرهنگی و هنری کشور در همین زمین برساخته می‌شود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است