گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

استعداد سنجی در آموزش موسیقی (۱)

مقدمه

از آنجا که “آموزش” در موسیقی امری بسیار مهم و زیرساخت موسیقی افراد را شکل می دهد، دارای حساسیت قابل توجهی می باشد و معلم متخصص و با تجربه در امر آموزش را می طلبد. معلمی که علاوه بر دانش موسیقی و مهارت در تدریس، از علم روانشناسی و چگونگی تعامل با هنرجویان مختلف نیز بهره مند باشد. چنین معلمی در ابتدا نیازمند شناخت کافی از توانایی و استعدادهای هنرجوی مورد تعلیم خود می باشد.

در این مقاله ابتدا به گروه بندی و معرفی انواع هنرجویان و سپس به شیوه ارزیابی و سنجش استعداد موسیقی آنها می پردازیم.

موسیقی دان به فردی گفته می شود که در زمینه موسیقی به طور ویژه ای پیشرفت و تکامل یافته باشد اما این فعالیت موسیقایی با توجه به شخصی که آن را انجام می دهد متنوع و متغیر است.

گوش حساس، حس ریتم، شور و شوق و هوش سرشار، موسیقی دان شدن را تضمین نمی کند. بعضی از استعدادها و توانایی ها گاه به گونه ای اسرار آمیز و خارج از ارداه انسان به وجود می آیند.

ممکن است که این استعداد ها به طور ارثی، اکتسابی و یا بر اساس تلاش های فردی و ارادی شخص و از روی شناخت به دست آمده باشند.

زمانی که صحبت از تشخیص حد توانایی های یک فرد می شود با این ارزش گذاری روبرو هستیم: با استعداد و بی استعداد. اما بدون شک این تقسیم بندی برای تشخیص توانمندی های فرد کافی نیست و تمام افراد را شامل نمی شود.

“در ابتدا یک معلم موسیقی موظف است فرض را بر این بگذارد که تمامی کودکان قابلیت آموزش موسیقایی را دارند و اگر در آن ها شور و شوقی نسبت به موسیقی می بینند آن ها را در جهت یک آموزش جدی موسیقی سوق دهد.” (ویلمز،۱۳۸۸:۲۰۷)

برای بررسی آسان تر سطح استعداد افراد، تقسیم بندی هنرجویان موسیقی را می توان این گونه در نظر گرفت:
“هنرجوی با استعداد، هنرجوی بی استعداد، هنرجوی خارق العاده، هنرجوی نابغه، هنرجوی ژنی”
(طهرانیان، بی تا:۴۸)

هنرجوی با استعداد
بی تردید بیشترین جمعیت افراد در گروه هنرجویان با استعداد قرار می گیرد، این گروه از هنرجویان مستعد آموزش علوم موسیقی بوده و می توان با توجه به میزان علاقمندی، وجود یک برنامه و متد آموزشی درست، محیط و معلم مناسب، آن ها را به یک موسیقی دان زبده تبدیل نمود. میزان پیشرفت این هنرجو با توجه به میزان تمرین از سوی معلم کاملا قابل پیش بینی خواهد بود. میزان علاقه و شرایط محیطی در پیشرفت این گروه بسیار موثر است. بدنه موسیقی در واقع از این گروه تشکیل شده است، ارکسترهای مختلف و نوازندگانی که در تمام دنیا به موسیقی اشتغال دارند.

هنرجوی بی استعداد

تعداد افرادی که در گروه هنرجویان بی استعداد قرار می گیرند بسیار کمتر از هنرجویان گروه اول می باشد. این هنرجویان در چند مورد ذکر شده از استعدادهای یک موسیقیدان همچون ریتم، شنوایی، حس موسیقایی و… کاملا” ناتوان هستند که معلم مربوطه با تشخیص این موضوع بوسیله روشهایی که در ادامه این مقاله به آن پرداخته می شود، می تواند تصمیمات لازم را اتخاذ نماید.

مریم غفاری

مریم غفاری

۱ نظر

  • سلا من واقعا به موسیقی علاقه دارم دوساله گیتار کار می کنم ولی هنوز نمی تونم وقتی اهنگی را میشنوم نتشو دقیق بگم دو یا ر

بیشتر بحث شده است