گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره کتاب «متد جامع آموزش موسیقی کودک» (۲)

در کنار هم آمدن طول‌های مختلف صدا سبب پیدایش ریتم، یعنی مهم‌ترین پارامتر موسیقی می‌شود. جلد اول مجموعه‌ی «سرمشق‌های موسیقی»، به آموزش دیرند و ریتم، اختصاص دارد. کودک با اجرای شفاهی و کتبیِ تمرین‌های مختلف، با مفهوم ریتم آشنا می‌شود.

امیری در توضیح نواک می‌نویسد: یکی دیگر از اصلی‌ترین پارامترهای صوت، «نواک» است. نواک یا زیر و بمیِ صدا، به میزان ارتعاشِ جسم تولیدکننده و ابعاد آن بستگی دارد. اینک لازم است که کودک آگاهانه به این مفهوم بیاندیشد و اطلاعاتِ پیشینِ خود را پردازش کند، با نردبام صوتی آشنا شود و نت‌خوانی را آغاز کند. ادامه‌ی مجلد اول به آموزش «نواک» اختصاص دارد. مجلد دو و سه در جهت تعمیق دانسته‌های کودک در عرصه‌ی ریتم و نواک و آشنایی با کلید سل و نت‌خوانی نردبام صوتی، سلفژ صداها در محدوده‌ی یک اکتاو، شناخت ریتم کلام، آشنایی با سازها و آموزشِ تنها سازِکودک موجود در ایران، بلز (GLOCKENSPIEL) نگاشته شده‌اند.

این رهبر ارکستر و مربی کودک در توضیح کتاب‌های آموزش «فلوت ریکورد» می‌نویسد: مجموعه‌ی دو مجلدی «کتاب‌های فلوت» در ادامه‌ی این شیوه‌ی آموزشی، تدریس می‌شوند. آموزش فلوت می‌تواند با تشخیص مدرس و درصورت آمادگی کودک، هم‌زمان با مجلد سوم سرمشق، آغاز شود.

تلفیق سازهای ضربی، زایلوفون‌ها و فلوت به همراه سازهای میهمان (سنتور، کمانچه، ویولن، تنبک، ملودیکا و…) ارکستر زیبایی با رنگ‌آمیزی متنوع به وجود می‌آورد. کودک در بالاترین مرحله‌ی آموزش خود، «گروه‌نوازی» را تجربه خواهدکرد و با اجرای ترانه‌های زیبایی از ایران و جهان، با فرهنگ‌های مختلف آشنا خواهد شد. ترانه‌های زیبایی که با اشعار مناسب کودک امروز، نگاشته شده‌اند و در اختیار هنرجویان قرار خواهند گرفت.

اینک زمان انتخاب ساز تخصصی فرا رسیده‌است و باید به کودک در انتخاب ساز کمک شود. در مجموعه‌ی «سرمشق‌های موسیقی» کودک با نام و صدای بسیاری از سازها آشنا شده ‌است. اینک او با دریافت اطلاعاتی مختصر، می‌تواند تعلق ساز را به گروه‌های مختلف (کوبه‌ای، زهی، بادی چوبی، بادی برنجی، کلاویه‌ای) تشخیص دهد و ساز خود را با شناخت آغاز کند.

موسیقی براثر تکرارِ ضربه‌ها به‌وجود می‌آید. اگر در این تکرارها، فاصله‌ی میان ضربه‌ها عاری از نظم دقیق باشد، اجرای دقیق موسیقی نخواهیم داشت. پس کودک باید مفهوم «سرعتِ یک‌نواخت» را بیاموزد و تلاشِ مربی باید درجهت آموزشِ «نگه‌داریِ سرعتِ یک‌نواخت» باشد. در این راستا لازم است که همه‌ی تمرین‌ها (از آغاز تا پایان کتاب ها) با سرعت‌های یک‌نواختِ گوناگون اجرا شوند.

به منظور آشنایی با پارامترهای دیگر صوت ( شدت، حالت و جنسِ صدا)، پیشنهاد می‌شود که همه‌ی تمرین‌ها، با سازها و نوانس‌های مختلف اجرا و بارها تکرار شوند.

علاقمندان به دریافت این مجموعه کتاب‌ها می‌توانند با آموزشگاه نی‌لبک با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۲۷۷۴۳۳ تماس بگیرند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است