گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درسگفتاری درباره‌ی کوارتت‌های شوستاکوویچ برگزار می‌شود

درس‌گفتار (حضوری، آنلاین/آفلاین) درباره‌ی کوارتت‌های شوستاکوویچ به‌هدایت آروین صداقت‌کیش در ۶ جلسه‌ی ۲ ساعته، از ۲۰ بهمن‌‌ماه ۱۴۰۰ در روزهای چهار‌شنبه، ساعت ۱۹ تا ۲۱ برگزار می‌شود.

درباب بیان صدای خاموش خود

موقعیت شوستاکویچ در جهان موسیقی موقعیتی به غایت خاص بود. بیش از هر چیز زندگی او در اتحاد شوروی عصر استالین و فشاری که دستگاه تبلیغاتی-هنری رسمی بر او وارد می‌کرد تا آثارش را به هر شکل ممکن با قرائت استالینی از ارزش‌های زیباشناختی رشدیافته بر بستر مارکسیسم-لنینیسم همخوان کند، این موقعیت خاص لکنت‌گرفته را به او بخشید.

شوستاکویچ در عصری که مدرنیسم تمام جنبه‌های هنر را درمی‌نوردید، تا اندازه‌ای به اجبارْ (قدری برآمده از فشارهای سیاسی و ایدئولوژیک اتحادیه‌ی آهنگسازان اتحاد جماهیر شوروی بر او) مجرای تداوم جهان کلاسیک-رومانتیک شد. به این ترتیب او در قلب یک دوره‌‌ی پرهیاهو از تحولات سریع و درست آنگاه که خود تحول فی‌نفسه ارزش زیباشناختی داشت، زیبایی و حتا جنبه‌هایی از نوآوری را در لایه‌های دیگری از آثارش بنیاد کرد.

از سوی دیگر سیطره‌ی امر سیاسی بر سبک‌شناسی کارش او را در جایگاه تنش دائمی میان تن دادن به سکوت محض یا یافتن راهی برای به گوش رساندن صدای خاموش خود قرار داد. در نهایت او راهی خلاقانه جست؛ صدای خاموش او در قالب امر تراژیک و دوگانه‌ی پرتنش جدیت-طنز‌ راهی به بیرون یافت و ماندگار شد.
کوارتت‌های شوستاکویچ فرصتِ منحصر به فردی در اختیار اهالی تفکر موسیقایی قرار می‌دهد که چگونگی این جدال خاموشی محتوم و اراده‌ی معطوف به شکستنِ خاموشی را در هیأت فرم و سبک موسیقایی دریابند.

با این پیش‌زمینه برآنیم تا در حد گنجایش درسگفتاری محدود، این نگاه شناخته‌شده و البته تا حدودی غالب در موسیقی‌شناسی و تاریخ موسیقی (خصوصا انگلیسی زبان) را بکاویم و ضمن پی‌گیری سیر تحول فنی، نسبت ۱۵ کوارتت را با مثلثی شکل‌یافته از امر سیاسی، امر نو هنری و «خود» مطالعه کنیم. علاوه بر این نیم نگاهی به منابع غیرانگلیسی زبان (خصوصا منابع روسی در شناخت سبک و ویژگی‌های آهنگسازی شوستاکویچ) هم کمک می‌کند کمی تسلط نگاه سیاسی تنیده در رویکرد تاریخ‌های موسیقی نوشته شده در جهان غرب در بازخوانی کوارتت‌ها تعدیل شود.

شماره‌ی تماس و واتس اپ: ۰۹۳۸۱۳۶۰۶۹۴
۰۲۱-۸۸۸۹۱۸۴۳
سایت: www.bidar.school
ایمیل: institutebidar@gmail.com
تلگرام: t.me/bidarschool
اینستاگرام: bidar.school
کانال یوتیوب: Bidar School
آدرس: مدرسه‌ی بیدار، خیابان نجات الهی، کوچه‌ی نوید، پلاک ۴، طبقه‌ی همکف شرقی

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است