گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کتاب «دریا و آسمان» برای گیتار کلاسیک منتشر شد

کتاب «دریا و آسمان» شامل مجموعه ۵۰ قطعه برای گیتار کلاسیک با گردآوری، انگشت گذاری و اجرای سهیل صفریان آهنگساز و نوازنده گیتار به انتشار رسید.

صفریان درباره این کتاب می گوید: مجموعه حاضر تعداد ۵۰ قطعه از آثار برای گیتار با شیوه پنجه نوازی و از انواع مکاتب هنری موسیقی می باشد، نمونه هایی از این آثار در اختیار اساتید و هنرجویان ایرانی قرار دارد اما به سه دلیل اصلی اقدام به گردآوری کتاب حاضر نمودم:

اول اینکه سالیان است تعدادی از این آثار، بسیار پراکنده و به شکل چند برگه نت و با فونت های متفاوت نت نویسی بین هنرآموزان و هنر جویان دست بدست می شوند که همین قدیمی بودن چاپ و تکرر در انتقال نت و نوشتن نکاتی توسط هنرآموزان موجب شده در بسیاری از مواقع خط خوردگی هایی دیده شود و یا نت ها ناخوانا باشند.

دوم که ضرورت پررنگ تری نسبت به دلیل اول داشت موضوع بسیار مهم انگشت گذاری بود که برای اجرای بی نقص و رساندن مفهومی که آهنگساز طلب کرده می بایست درست و دقیق و با شناخت موقعیت ملودی و هارمونی در ساختار ساز گیتار باشد که بیشتر آثار از این حیث دچار اشکالات اساسی بودند.

اولین کار انتخاب آثار بود که مبنای اصلی بر پایه آثاری بود که هم بیانگر شخصیت ساز گیتار باشند و هم اجرای لذت بخشی از منظر امکانات اجرا برای هنرجویان مبتدی و سطح متوسط نوازندگی داشته باشند که این موضوع با پیشرفت کار حالت جدی تری به خود گرفت و تعدادی از آثار سطح پیشرفته نوازندگی به کتاب اضافه گردید.

سپس مرحله نوشتن نت ها توسط نرم افزار سیبلیوس آغاز شد که در حدود سه ماه زمان برد و انجام شد و پس از آن مرحله انگشت گذاری ها بود که کار بسیار وقت گیر و پیچیده یی بود، بطوریکه در بعضی موارد برای انتخاب بهترین انگشت گذاری برای یک میزان چندین روز آزمون و خطا انجام می شد تا بهترین شیوه انتخاب و نوشته شود که برای انجام این قسمت از کار حدود یک سال زمان صرف شد.

سوم نیاز به مجموعه ای کامل و یکدست از فایل های صوتی بود که بر پایه انگشت گذاری های نوشته شده باشد تا امکان اجرا و کیفیت صدادهی ساز از منظر عناصری که آهنگساز طلب کرده برای شنونده به ویژه هنرجوی گیتار محرز شود، این مهم با همکاری و صدابرداری آقای مهراد جوادی مقدر شد. بطوری که هفته یی یک روز را به ضبط اختصاص دادیم و پس از چند ماه ضبط آثار انجام شد.

علاقمندان می توانند این کتاب را از انتشارات سرود با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۸۳۶۱۰۴ خریداری نمایند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است