گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

برگزاری وبینار آموزش موسیقی کودکان با اجرای نزهت امیری

به بهانه انتشار مجموعه کتاب های «متدِ جامعِ آموزشِ موسیقیِ کودک» به قلم نزهت امیری (رهبر ارکستر و مدرس موسیقی کودکان)، موسسه آموزشی نی‌لبک با انتشار خبری زمان برگزاری وبینار آموزش موسیقی کودک با اجرای نزهت امیری را اعلام کرده است:

صدها هنرمند جوان، در سراسر ایران، با شوق و شورِ بسیار، به کودکانِ ما موسیقی می‌آموزند. تلاشی خودجوش، که چنان در جای‌جایِ این خاک ریشه دوانده، که گمان نمی‌رود دیگر، هیچ ارّه‌ای، شعله‌ای یا توفانی بتواند این جنگلِ انبوه را نابود کند.
«ترانه» هم، که هزاران سال، از لالایی مادران تا آوازِ کرجی‌رانان، بخشِ جدایی‌ناپذیر موسیقی بوده است، در موسیقیِ کودک نیز نقشی پُررنگ و اساسی دارد.
نیم‌قرن از آغاز ِکلاس‌های موسیقیِ ویژه‌ی کودک در ایران می‌گذرد. پیش‌از آن، آموزش موسیقی به کودکان، با تدریس به بزرگ‌سالان یک‌سان بود و با همان شیوه‌ی پیشه‌وری (استاد – شاگردی) انجام می‌شد.
با کسر ِده‌سال وقفه (۱۳۵۷-۱۳۶۷)، چهل‌سالی می‌شود که موسیقی کودک، بذر خود را بر تاریخِ هنرِ این سرزمین می‌پراکند. دیگر وقت آن رسیده بود، که متدی بایسته و شایسته، برای آموزش راستینِ موسیقی کودک تدوین، چاپ و منتشر شود.
این درخت، امروز به بار نشسته و پنج مجلد کتاب را به اهالیِ موسیقی کودک پیش‌کش کرده است: «متدِ جامعِ آموزشِ موسیقیِ کودک»
به‌حق باید گفت که این تلاشِ استاد «نزهت امیری»، رهبر ارکستر و از بنیان‌گزاران موسیقی کودک در ایران، کاری‌ست کارستان!
این مجموعه، شامل ۳ مجلد «سرمشق‌های موسیقیِ ۱و۲و۳» و دو مجلد «آموزش فلوت ریکوردرِ ۱و۲» است و از سوی نشر عارف به چاپ رسیده‌ است.
نگاه متدیک به امر آموزش، مهم‌ترین دیدگاه این مجموعه است. در گذار از ۴۳۰ صفحه‌ی این کتابها، کودک آرام آرام از «هم‌راهیِ ساده و سراسر تقلیدِ اولیه در آغاز مجموعه»، به «نوازندگیِ آگاهانه و متفکرانه در پایان کتاب‌ها» رهنمون می‌شود.
نویسنده برای آموزش مبانیِ نظری و عملیِ موسیقی کودک، طراحیِ جامع و کاملی انجام داده‌است. گرچه همه‌ی مطالبِ پیش‌گفته، شاهدی بر یگانه‌بودن این مجموعه است، اما ویژگیِ مهم آن، نگارش متعهدانه و زیباشناسانه‌ی ده‌ها «ترانه‌ی کودک» است.
سرایش ملودی‌های مناسب آموزشی، با اشعاری تأثیرگزار، در کنار بازسازیِ ترانه‌های فولکلور و تنظیم زیبای این آثار برای ارکستر اُرف، «متد جامع آموزش موسیقی کودک» را به‌حق، یکه‌تازِ بلامنازعِ میدانِ موسیقی کودک کرده است.
برای شرح این کتب، که اولین متدِ جامعِ آموزشِ موسیقیِ کودک در ایران است، وبیناری برگزار می‌شود که آن‌هم در نوعِ خود بدعتی‌ست. در این نشست، علاوه بر «نگاهی علمی به آموزشِ موسیقی کودک»، به «نقشِ ترانه در آموزش»، و مشکلات آموزش مجازی» نیز، پرداخته خواهد شد.
این وبینار، در محیطِ نرم افزارِ ” Zoom” برگزار می‌شود و همه‌ی اهالی موسیقی کودک را میزبانی می‌کند.
جمعه، بیستم اسفندماه، ساعت ۸ شب به‌وقت ایران، ۵:۳۰ عصر به‌وقت اروپای مرکزی، ۱۱:۳۰ صبح به‌وقت شرقِ امریکای شمالی و ۷:۳۰ صبح به‌وقت استرالیا، با ما باشید.
اینستاگرامِ آموزشگاه موسیقی نی‌لبک (naylabak) پاسخ‌گویِ شما برای جزییاتِ این نشست است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است