گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

امیری: این تازه آغاز راه است

تمرین ارکستر سرزمین مادری - زادبه و نزهت امیری در تالار رودکی

با آغاز هر دوره‌ی جدید، قطعات و اتودهای دیگری را به دروس قبلی می‌افزودم. در کنار این فعالیت‌ها، تجاربم را در اختیار مربیانی که مایل به کار کودک بودند گذاشتم. این خود سبب شکل‌گیری اسکلت اصلی این مجموعه شد. مطالعات‌ام را بیش‌تر و بیش‌تر کردم. به منظور تأمین متون مناسب و ساده‌ی موسیقی برای والدین، مربیان مهد کودک‌ها و مدرسین موسیقی کودک، مجموعه‌های مجزایی را طراحی کردم: کودک در خانه، کودک در مهدکودک و کودک در آموزشگاه. بیش از ۸۰ ترانه‌ی سروده‌ی مسعود عاشوری به رپرتوار افزوده شد.

از سال ۱۳۷۹ بیش‌تر این کارها آماده‌ی چاپ بودند ولی متأسفانه مراکز معتبر آموزشی (دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی)، مثل همیشه، با بی‌مسؤولیتی تمام، از زیر این بار فرهنگی، شانه خالی کردند.

در سال ۱۳۹۷ تصمیم به چاپ کتاب‌ها گرفتم. از آن‌جا که در اقصی نقاط کشور کلاس‌های متعدد موسیقی تشکیل شده بود و کم‌بود متد آموزشی به­‌شدت احساس می‌شد، اولویت چاپ را به مجموعه‌ی ۵ مجلدی مناسب برای استفاده در آموزشگاه‌ها دادم (کتاب‌های سرمشق‌های موسیقی ۱ و ۲ و ۳ و آموزش فلوت ریکوردر ۱ و ۲). متأسفانه تمامی مجلدات دیگر، هم‌چنان منتظر شرایطِ مناسب چاپ هستند.

تصویرگری و صفحه‌آرایی این پنج مجلد، قریب سه سال طول کشید. «نوشین صادقیان»، صبورانه این کار را تا‌به‌آخر انجام داد. به قول او، این مجموعه تبدیل به یک کتاب مرجع آموزش موسیقی کودک شده است. ضبط بخش صوتی ضمیمه‌ی کتاب‌ها را بدون حامی، به تازگی آغاز کرده‌ام؛ تا کی به سرانجام برسد… .

پارتیتورِ قطعات تنظیم‌شده‌ی کتاب‌ها به‌زودی در دسترس مربیان قرار خواهند گرفت. هر یک از این قطعات، دنیایی از لذّت و آموزش را به ارمغان می‌آورند. قریب ۲۰ پارتیتور در مرحله‌ی ویرایش نهایی هستند.

به هنرمندانی که علاقمند ورود به عرصه­ آموزش موسیقی به کودکان هستند چه توصیه ­ای دارید؟

موسیقی­دانان جوانی که وارد این عرصه می­ شوند، لازم است که علاوه ­بر دانش علمی و عملی موسیقی، با اصول تعلیم و تربیت کودک هم آشنا باشند. در آموزش موسیقی به کودک، اولویت با حفظ سلامتی روحی-روانی کودک و کمک به رشد مهارت­‌های شناختی اوست. تنها در این صورت است که این موسیقی­دان خردسال، افزون بر پاس­داشت دستاوردهای نسل­ های گذشته، آمادگی انتقال آن­ها به نسل­های بعد را خواهد داشت.

 آینده ی آموزش موسیقی به کودکان در ایران را با روش­ هایی که برگزیدید چطور پیش بینی می‌­کنید؟

سال­هاست که با این نگرش، انسان‌­های خوبی پرورش داده ­ام. امید دارم که با گسترش این شیوه، با کمک مدرسین متعهدی که در سراسر کشورمان پراکنده ­اند و بازوان قدرتمند من هستند، به فقر دانش موسیقی کودک در میهنم پایان دهم.

 سخن پایانی؟

من به کودکان سنین ۲ تا ۱۲ سال اندیشیده‌ام و با نگاهی متدیک، دروس ساده، عمیق و تأثیرگزاری را طراحی کرده‌ام. و اینک پس از ۳۳ سال تجربه‌ی آموزش، به اهمیت «کار برای کودکان»، بیش‌ازگذشته باور دارم.

و این تازه آغاز راه است… .

علی نجفی ملکی

علی نجفی ملکی

علی نجفی ملکی متولد ۱۳۶۲ تهران
لیسانس حقوق
نوازنده نی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است