گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کلاسیک‌سازی در دو فضای مجاور، درباره آلبوم «گوهر جان»

ساخته‌های سلمان سالک از دوجنبه قوی برخوردارهستند که مشخصه موسیقی کلاسیک ایرانی است: تسلط ردیف در نغمه‌ها و تسلط شعر کلاسیک فارسی در کلام. می‌توان گفت که آثار با کلام او به‌‌رغم احساس خوب و قالب‌های خوش ساختی که دارد، آثاری هستند شعر محور که موسیقی چون هاله‌ای دور آن را آذین بسته است.

این شعرمحوری، در تنظیم‌ها و به ویژه در چهار شیار آخر که با تنظیم مستقیم آقای عباس آزاد که هنرمند ارجمند زمان مااست، شخصیتی بیشتر «موسیقایی» یافته و موسیقی در آنها، نقش‌های تکمیلی– تفسیری یافته‌اند و در سازبندی‌ها، هارمونی‌ها و صداگیری درست از سازها، جلوه کرده‌اند.

تسلط خواننده تحصیلکرده و مطلع زمان ما، جناب آقای وحید تاج، چه در خواندن آوازها، و چه در خواندن تصنیف‌ها، قابل تامل و توجه است و گاه در لحظاتی یادآور دوره پختگی و میانسالی استاد محمدرضا شجریان است.

برداشت‌های سلمان سالک در بهره‌گیری از فضاهای جدید موسیقایی در آثار ایشان حال و هوای امروزی دارد و نیز تنظیم‌های گوشنواز آقای عباس آزاد در آثار استادان محمدعلی امیرجاهد، علی محمد خادم میثاق، سید جواد بدیع زاده و عبدالله جهان پناه که سال‌ها پیش در صفحه‌های سنگی با خواننده‌های نامی آن عصر ضبط شده‌اند.

«گوهر جان»، رهاورد غواصی سلمان سالک در جهان موسیقی، به یاری عباس آزاد و وحیدتاج است. قطعات، فضایی آشنا و قابل اعتماد را عرضه می‌کنند و شنونده فارغ از هیاهوی گاه منجر به هیچ که امروزه فراوان شده، دوباره به کشف لذتی دیگر از موسیقی، رهنمون می‌شود.

donya-e-eqtesad.com
***
گفتگوی هارمونیک
آلبوم گوهر جان اثری است با آهنگسازی سلمان سالک، تنظیم عباس آزاد و خوانندگی وحید تاج. این آلبوم شامل دو لوح است که در آن قطعاتی با آهنگسازی سلمان سالک به همراه چند تصنیف قدیمی اجرا شده که عباس آزاد آنها را چنصدایی کرده است. در قطعات بخش اول از سروده‌های شاعرانی چون شفیعی کدکنی، حافظ و هوشنگ ابتهاج بهره گرفته شده است. بخش دوم نیز شامل چهار تصنیف از آهنگسازان قدیمی مثل محمدعلی امیرجاهد، سیدجواد بدیع‌زاده، عبدالله جهان‌پناه و عبدالله خادم‌میثاق است. از نوازندگان این اثر می‌توان به میثم مروستی، علی جعفری پویان، میلاد عالمی، پاشا هنجنی، سلمان سالک و علیرضا دریایی اشاره کرد. موسسه فرهنگی هنری آوای مهربانی این اثر را در سال ۱۳۹۸ این آلبوم را منتشر کرده است.

علیرضا میرعلینقی

علیرضا میرعلی نقی

علیرضا میرعلینقی متولد ۱۳۴۵ در تهران
روزنامه‌نگار، پژوهشگر موسیقی و منتقد هنری

۱ نظر

بیشتر بحث شده است